Fossielen van Amtjärnbrottet

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
rikbak
Has thanked: 21 times
Been thanked: 33 times
Fossielen van Amtjärnbrottet

Bericht door rikbak » 01 okt 2021, 12:14

De afgelopen weken ben ik op vakantie geweest op verschillende plekken in Zweden en heb daarbij op verschillende locaties fossielen gezocht.
Ook heb ik zonder enig verstand van mineralen, een poging gewaagd in Långban; om stenen/mineralen te zoeken die oplichten bij UV licht (en nog met succes ook ;) ).
Ik wil graag al mijn Zweedse avonturen hierover met jullie delen, om het overzichtelijk te houden zal ik een aparte post per locatie maken, tevens liggen er nog wat fossielen te ontzilten, dus die zullen nog even moeten wachten.
In dit bericht zal ik de fossielen die ik heb gevonden in de verlaten groeve Amtjärnbrottet met jullie delen.

De groeve is een natuurreservaat en je mag er vrij rondlopen en fossielen die los liggen, mag je gewoon meenemen.
Het is niet toegestaan om in de wanden te hakken.
Vlak voordat je de groeve binnenloopt staat er ook een informatiebord in het Zweeds en Engels met informatie over de groeve en welke vondsten je er kan doen.
Er staat ook informatie en een kaartje met de gebouwen/structuren die er voor de mijnbouw gemaakt waren, maar op 1 na zijn deze totaal nietmeer zichtbaar.
Groeve Amtjärnbrottet3
Groeve Amtjärnbrottet3
Er is wel al het een en ander overgroeid maar de vondstmogelijkheden zijn zeer goed, vooral voor crinoïden, de wand aan je rechterkant wanneer je de groeve binnenloopt zit er vol mee en ze liggen op de grond ook overal voor het oprapen.

Om bij de wand zelf te komen moet je erg stijl omhoog over los gesteente, maar ik trof daar dezelfde fossielen aan, als op het wandelpad beneden in de groeve.
In de wand zelf zie je ook met enige regelmaat fragmentjes van brachiopoden.
Mijn ervaring was, hoe verder je naar achter loopt in de groeve, hoe minder fossielen er zichtbaar zijn, ik had nog gehoopt op een mooi trilobietje en heb het vermoedden dat ik daarvan alleen de kop heb gevonden.
Bijlagen
Groeve Amtjärnbrottet1
Groeve Amtjärnbrottet1
Groeve Amtjärnbrottet2
Groeve Amtjärnbrottet2
crioniden4.JPG
crioniden3.JPG
crioniden2.JPG
crioniden1.JPG

rikbak
Re: Fossielen van Amtjärnbrottet

Bericht door rikbak » 01 okt 2021, 12:26

Onderstaande foto's zijn van het fragment waarvan ik denk dat het een kop van een trilobiet is, hopelijk kan iemand hier op het forum daar meer duidelijkheid over geven :?:

Aan beide zijkante loop een lijn van voor naar achter.
De linkerzijde bevat een kleine uitstulping, deze uitstulping zit ook aan de rechterzijde, alleen hier is het grootste deel afgebroken.
Op de foto's niet heel goed zichtbaar, maar ongeveer in het midden lopen 2 ondiepe inkepingen van voor naar achter.
Bovenstaande kenmerken zijn allemaal vrij symmetrisch.
Op de bovenzijde van het fossiel zitten ook nog wat "puntjes" deze zijn voorzover ik kan zien niet symmetrisch, er lijkt geen vast patroon in te zitten.
De "puntjes" zijn het beste zichtbaar op foto's 2 & 3 & 10.
Bijlagen
trilobiet10.JPG
trilobiet09.JPG
trilobiet08.JPG
trilobiet07.JPG
trilobiet06.JPG
trilobiet05.JPG
trilobiet04.JPG
trilobiet03.JPG
trilobiet02.JPG
trilobiet01.JPG

rikbak
Re: Fossielen van Amtjärnbrottet

Bericht door rikbak » 01 okt 2021, 13:20

Voor de laatste 2 fossielen van deze locatie heb ik ook jullie hulp nodig bij het determineren, ik denk zelf dat het cystoydeeën zijn, maar hoop dat iemand hier meer duidelijkheid over kan verschaffen :?:

Foto 1 t/m 3:
Een klein rond fossiel in een rode matrix, gevonden aan het eind van de groeve, vrijwel geen fossielen zichtbaar in dit deel van de groeve.
Bovenop in het midden komt er een witgekleurde vorm naar buiten die doet denken aan de stengel van een crinoide.
De glimmende lijn tussen het fossiel en de matrix die je ziet is te danken aan mijn geweldige lijmkunsten :oops:

Foto 4 t/m 10:
Een ovaal die in een matrix van groen gesteente zit, de meeste matrix heb ik verwijderd, maar ik durf niet verder te gaan dan hoe het er nu uitziet.
Het groene gesteente komt in het midden van de groeve voor, hier zijn ook bijna geen crinoiden te vinden, wel wat meer miniscule fragmenten van brachiopoden in de wanden.
Bijlagen
rond3.JPG
rond2.JPG
rond1.JPG
ovaal7.JPG
ovaal6.JPG
ovaal5.JPG
ovaal4.JPG
ovaal3.JPG
ovaal2.JPG
ovaal1.JPG

Plaats reactie