Fossiel uit het fossielenakker in Duitsland (Eifel)
-
- Junior Lid
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 3 times
Fossiel uit het fossielenakker in Duitsland (Eifel)
Goedendag allemaal,
Ik ben recent op het fossielenakker in Duitsland geweest en heb daar wat fossielen gevonden. Nu ben ik ze een voor een door aan het nemen en te proberen ze te determineren, maar kom met deze met mijn nog gebrekkige ervaring niet verder dan misschien een stuk Rugose-koraal? Bij de akker stond een bord dat het fossielen betrof uit het devoon tijdperk.
Heb daarnaast ook nog wat vragen:
1. Heb ik het goed dat de zijde te zien op foto 1 normaal gesproken niet het einde is van het fossiel maar dat daar nog een punt aan hoort?
2. Weet iemand hoe ik de kleikleur verder kan verwijderen? Ik heb hem laten weken in water en daardoor ben ik veel grondkleur kwijtgeraakt, maar nu wil het niet verder ontkleuren (ik heb andere stenen tp door midden geslagen en die waren aan de binnenkant grijzig dus denk daardoor niet dat het door en door is getrokken).
Ik ben recent op het fossielenakker in Duitsland geweest en heb daar wat fossielen gevonden. Nu ben ik ze een voor een door aan het nemen en te proberen ze te determineren, maar kom met deze met mijn nog gebrekkige ervaring niet verder dan misschien een stuk Rugose-koraal? Bij de akker stond een bord dat het fossielen betrof uit het devoon tijdperk.
Heb daarnaast ook nog wat vragen:
1. Heb ik het goed dat de zijde te zien op foto 1 normaal gesproken niet het einde is van het fossiel maar dat daar nog een punt aan hoort?
2. Weet iemand hoe ik de kleikleur verder kan verwijderen? Ik heb hem laten weken in water en daardoor ben ik veel grondkleur kwijtgeraakt, maar nu wil het niet verder ontkleuren (ik heb andere stenen tp door midden geslagen en die waren aan de binnenkant grijzig dus denk daardoor niet dat het door en door is getrokken).
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 326 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Re: Fossiel uit het fossielenakker in Duitsland (Eifel)
Leuke vondst! Dit gaat inderdaad om een (solitair) Rugosa koraal. Exacte soort kan ik je niet mee helpen. Je hebt helemaal gelijk wat betreft de ontbrekende punt.
Die grondkleur verwijderen, dat is lastig. Dit is eigenlijk een verweringslaag. Je zou kunnen proberen het stuk kort in de azijn te leggen (1 minuut), en dan hard borstelen, met gewone borstel (geen staalborstel!) Dan weer even in de azijn, etc. Op die manier ets je de bruine laag er vanaf. Er is wel een kans dat je stuk een wat doffe, witte kleur krijgt. Het andere alternatief is iemand met een zandstraler vriendelijk aankijken....
Die grondkleur verwijderen, dat is lastig. Dit is eigenlijk een verweringslaag. Je zou kunnen proberen het stuk kort in de azijn te leggen (1 minuut), en dan hard borstelen, met gewone borstel (geen staalborstel!) Dan weer even in de azijn, etc. Op die manier ets je de bruine laag er vanaf. Er is wel een kans dat je stuk een wat doffe, witte kleur krijgt. Het andere alternatief is iemand met een zandstraler vriendelijk aankijken....
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
-
- Junior Lid
@FossilDude
Dank je, ben er zelf ook erg blij mee. M'n eerste stuk buiten de Maasvlakte om. Fijn om te weten dat ik goed zat met determineren. De website heeft me goed op weg geholpen.
Als ik de azijnmethode wil gaan gebruiken moet ik die dan verwateren? Hoeveel % moet ik dan aan denken?
Dank je, ben er zelf ook erg blij mee. M'n eerste stuk buiten de Maasvlakte om. Fijn om te weten dat ik goed zat met determineren. De website heeft me goed op weg geholpen.
Als ik de azijnmethode wil gaan gebruiken moet ik die dan verwateren? Hoeveel % moet ik dan aan denken?
- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 634 times
Mmmmm. ik spreek Johan niet graag tegen,
maar ik zie er een brok(je) favosites in.
Even goed schoonmaken kan uitkomst bieden.
Doorslaan ook
maar ik zie er een brok(je) favosites in.
Even goed schoonmaken kan uitkomst bieden.
Doorslaan ook

Time fades away (Neil Young)
- FossilDude
- Administrator
- Contacteer:
Was ook mijn eerste gedachte, maar als je naar de details kijkt in de eerste foto, zie je geen individuele koralieten, maar septa doorkruist met tabulae, meer typisch voor Rugosa. Maar als het stuk schoon is zullen we het beter kunnen zien. Ik kan er ook naast zitten.
- FossilDude
- Administrator
- Contacteer:
Dat is een beetje trial & error, ik zou gewoon pure keukenazijn gebruiken.SacajaweaX schreef: ↑09 nov 2021, 18:49
- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 634 times
- Felicia Carina
- Senior Lid
- Has thanked: 840 times
- Been thanked: 233 times
- Contacteer:
Hallo Janneke
Ik heb in de Eifel in Duitsland iets gevonden dat daar wat op lijkt.
Ik heb het bij de solitaire Rugosa koralen onderverdeeld. Kan ook mis zijn.
Kijk maar of je vindt dat het erop lijkt.
Groetjes,
Felicia
Ik heb in de Eifel in Duitsland iets gevonden dat daar wat op lijkt.
Ik heb het bij de solitaire Rugosa koralen onderverdeeld. Kan ook mis zijn.
Kijk maar of je vindt dat het erop lijkt.
Groetjes,
Felicia
masterinfineartsflits
-
- Junior Lid
@FossilDude Ik ga het morgen proberen, dan zullen we zien wat eronder zit 
@Felicia Carina Ja het lijkt er zeker veel op. Ik zal morgen na het reinigen nieuwe foto's plaatsen dan weten we het zeker
@Felicia Carina Ja het lijkt er zeker veel op. Ik zal morgen na het reinigen nieuwe foto's plaatsen dan weten we het zeker