Spiriferen Hotton

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Felicia Carina
Senior Lid
Has thanked: 839 times
Been thanked: 233 times
Contacteer:
Spiriferen Hotton

Bericht door Felicia Carina » 08 dec 2021, 20:31

Hallo allemaal

In de groeve van Hotton vonden we ook een aantal brachiopoden, ik denk dat dit spiriferen zijn.
In elk geval allemaal beschadigd. Ik weet niet of er in deze staat iets over gezegd kan worden.
Omdat het een 10 tal stukken omvat zal ik ze per 2 posten.

Alvast bedankt voor uw hulp,
Felicia
Object 1, voorkant. Deze bestaat uit slechts 1 klep.
Object 1, voorkant. Deze bestaat uit slechts 1 klep.
Object 1, zijkant
Object 1, zijkant
Object 1, achterkant, niet veel te zien…
Object 1, achterkant, niet veel te zien…
Object 2, voorkant
Object 2, voorkant
Object 2, zijkant
Object 2, zijkant
Object 2, achterkant
Object 2, achterkant
Bijlagen
Object 2, andere zijkant
Object 2, andere zijkant

masterinfineartsflits

FossilDude
Administrator
Has thanked: 326 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:
Re: Spiriferen Hotton

Bericht door FossilDude » 08 dec 2021, 22:14

@Anthonie wat zeg jij hier van?

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Anthonie
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:

Bericht door Anthonie » 08 dec 2021, 22:33

Beste Carina & Johan

Deze spiriferen (Cyrto)spirifer verneuilli Murchinson 1942 zijn inderdaad onmiskenbaar toe te schrijven aan de Formatie van Barvaux (BAR), die in de regio rond Hotton samengevoegd is met de Formatie van "Les Valisettes" tot het Formatiecomplex Valisettes-Barvaux (VB) cf. Barchy & Marion 2014
http://geologie.wallonie.be/files/resso ... amenne.pdf
Echter betwijfel ik of deze resten uit de groeven 'La Marenne' van Hotton afkomstig zijn aangezien de lagen die daar dagzomen ouder zijn (Midden-Devoon)
De spiriferen zoals hier afgebeeld, vormen de overgang tussen het Frasniaan en Famenniaan (Laat Devoon) ca 370 Miljoen jaar oud en zijn afkomstig uit de typische paarse en donkere kleisteenlagen die in de regio dagzomen. Sommige exemplaren bevatten resten van de originele schaal, zoals je mooi kan zien aan de witte laag richting het slot van de spirifer op de 1e foto.

Hopelijk kan je hiermee verder

Mvg

Anthonie

* Scientia et Miratio *

Felicia Carina
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door Felicia Carina » 09 dec 2021, 21:08

Hallo Anthonie

Bedankt voor de uitleg en determinatie.
Ik ben echter niet zeker of we het wel over dezelfde groeve hebben. Als ik het opzoek is die groeve van La Marenne nog actief? Die groeve waar wij geweest zijn is gesloten. Ik besefte plots dat ik de naam van deze groeve niet ken en blijkbaar ook nergens kan vinden.
Het betreft de groeve ten zuiden van Hotton, ongeveer halverwege richting Hampteau. Vlak voor het Q8 station ga je rechts een haarspeldbocht omhoog en daar is het. (50 º 15’41” N 5 º27’45” O)
De vondsten komen wel niet uit de wanden. Ze komen van onder het oppervlak van het grote plateau voor de wanden.
Dat zal dan misschien een andere laag zijn.
Bijgevoegd een foto met de exacte vindplaats.

Groetjes,
Felicia
60B7BAA2-15DE-47FD-A439-C086AE64B97D.jpeg

masterinfineartsflits

Anthonie
Contacteer:

Bericht door Anthonie » 11 dec 2021, 09:53

Hey Felicia,

Jep ik weet exact over welke groeve je het hebt. Dit is inderdaad de groeve van Hampteau-Hotton, waar destijds de originele ingang lag van het bekende grottenstelsel (je kan deze nog zien vanuit de groeve). ik ben hier een keer of 4 geweest inde afgelopen 10-15 jaar. De locatie die je aanduid op de foto is opgevuld materiaal (ex situ) en dus niet afkomstig uit de groeve zelf (zie bijgevoegde foto's uit 2007) In de groeve dagzomen voornamelijk de formaties van Fromelennes (FRO) (in het noordelijk deel) en de Formatie van Mont d'Haurs (MHR) in het zuiden. De fossielen die we hier terugvinden zijn vaak de typische massieve koralen en geassocieerde fauna uit het Givetiaan (Midden Devoon). Ik herinner me inderdaad ook dat ik destijds spiriferen heb gevonden in het aangevoerd materiaal in de groeve.

Groeten

Anthonie
Bijlagen
Aangevoerd materiaal
Aangevoerd materiaal
DSCN0287.JPG
DSCN0291.JPG
DSCN0266.JPG
De Carrière de Hampteau maakt deel uit van de Typische kalksteengroeves in de Calestienne of Kalksteenzoom
De Carrière de Hampteau maakt deel uit van de Typische kalksteengroeves in de Calestienne of Kalksteenzoom

* Scientia et Miratio *

Felicia Carina
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door Felicia Carina » 11 dec 2021, 19:08

Hallo Anthonie

Oef, t’is dezelfde…
Maar weer heel wat bijgeleerd met jouw uitleg en mooie foto’s.
En de formatie waaruit deze ex situ verneuilli’s komen blijft Valisettes-Barvaux?
Oh ja, en de naam van deze groeve is dus La Marenne?

Er komen nog enkele spiriferen, deze zullen waarschijnlijk van dezelfde soort zijn dan. Maar ik toon ze toch nog even voor de zekerheid. Ik heb ook ergens gelezen dat deze soort meestal een slechte bewaartoestand heeft. Klopt dat en hoe komt het dat sommige fossielen beter bewaard blijven dan andere? Door klimatologische omstandigheden?

In de wanden vonden we inderdaad grote en kleinere koralen. De grootste is de revue al gepasseerd, ik zal ze nog eens tonen.
En een stromatopoor ook.
De rest wacht nog op verwerking in pakketjes.

Groetjes,
Felicia
17F38459-7943-40B5-A1FA-7CCDE9DA4659.jpeg
93B6D8DF-AE55-4322-9254-C185CDA91EA4.jpeg

masterinfineartsflits

Anthonie
Contacteer:

Bericht door Anthonie » 14 dec 2021, 09:36

Het Felicia

Inderdaad, de formatie waaruit de spiriferen afkomstig zijn blijft inderdaad het formatiecomplex van Barvaux-Valisettes (BV).
La Carrière de Marenne is de actieve groeve op de baan richting Marche-En-Famenne nabij het Gehucht Marenne logischerwijs.
Jouw stukken komen uit de groeve van Hampteau (zie bovenstaand kaartje).

De bewaring van de stukken heeft alles te maken met de geochemische processen die hebben plaatsgevonden na het overlijden van de diertjes. Het feit dat er soms nog origineel calciet (witte korst) aanwezig is op je stukken, wil zeggen dat de originele schaal eerst deels door calciet is omgeven maar nadien is opgelost door de inwerking van zuur grondwater die de calciet gedeeltelijk heeft opgelost.

Groeten

Anthonie

* Scientia et Miratio *

Felicia Carina
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door Felicia Carina » 14 dec 2021, 18:47

Hartelijk bedankt om de vragen te beantwoorden.
Voor de naam van de groeve was ik even in de war omwille van de benaming in je eerste antwoord en daarna het kaartje. Maar dat is ook weer opgehelderd.

Groetjes
Felicia 😊

masterinfineartsflits

Plaats reactie