knol gevonden

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Hieronymus
Contacteer:
Antw: Antw: knol gevonden

Bericht door Hieronymus » 14 okt 2006, 13:04

Plikona schreef:
@Pimpernel,
Zwarte vuursteen komt veelvuldig voor in de krijtlagen in het noorden van Duitsland en Denemarken. Met de gletsjers tijdens de ijstijden is veel puin vanuit noord Europa aangevoerd. Dat er nog kalkmeel rond de vuursteenknol zit betekent dat hij weinig heeft afgezien tijdens het transport. Vuursteen werd in het krijt gevormd rond organisch materiaal/dierlijke skeletten/sponzen enz. Dat verdween maar is niet meer als skelet te herkennen. Al die \'rare\' krulletjes, buikjes, overlapjes enz zijn natuurlijke concreties die de silicagel vastlegde. Daarom ook de opmerking dat \'vuursteen heel rare vormen kan aannemen\'. Werner Felder (oud-enci-ngv excursieleider) vertelde me eens van een man die hij kende en een hele verzameling vuurstenen kabouters en kobolten had. En van sommigen zou hij bijna zweren dat het echte waren.
Er zijn al verschillende internationale geologische conferenties geweest over vuursteen maar men heeft nooit een éénduidig advies kunnen geven hoe dat vuursteen is ontstaan. Het raadsel zal dus nog even blijven.
Uw tandje daarentegen! Subliem!
mvg
Geweldige uitleg vind ik dat! Weeral wat meer bijgeleerd :)
btw, de vuursteen van Cap Blanc Nez is ook meestal zwart, zoniet altijd...

greetz
jeroen

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

pimpernel
Antw: knol gevonden

Bericht door pimpernel » 14 okt 2006, 14:37

Plikona:

Inderdaad is men het nog niet helemaal eens over het onstaan van vuursteen.
Ik heb er al veel over gelezen.
Het schijnt zelfs een zeer kritisch process te zijn waarbij een katalysator? (resten van zeedieren) en de temperatuur een grote rol spelen.(Om te kunnen kristaliseren)
Ik meen gelezen te hebben dat die temperatuur op een graad nauwkeurig ergens in de buurt van de 23? graden moet liggen.
(Weet alles niet precies natuurlijk)
Ik kan verdorie dat artikel niet terug vinden.

Al met al wel interessant om van de hoed en de rand te weten afschoon het meer geologie is.(Heel soms zitten in de vuursteen knollen overigens wel fossielen en is de vorm soms een afdruk van een zeedier. Maar dat wist men w.s. al)
Mvg P

pimpernel

Bericht door pimpernel » 15 okt 2006, 13:48

Afbeelding

Ik laat me niet zo snel uit het veld slaan.

De hamvraag is:

Hoe waarschijnlijk is het dat die knol op natuurlijke wijze!! er zo uit kan zien. (en ik bedoel natuurlijk NIET de vorm van de knol zelf)
Of nog anders gezegd: Hoe waarschijnlijk is het dat er mensenhanden aan gezeten hebben vóór dat ik hem vond?

Let op de diepe m.i. onnatuurlijk diepe inkepingen bij de rode pijlen 1 en 2 !!!!!!
Ook de knobbel kalk (no3) en de scherpe overgangen daar komen me volkomen onnatuurlijk voor.
Mvg Peerke

[Bewerkt door pimpernel op 15-10-2006 om 12:49 NL]

Jan Losser

Bericht door Jan Losser » 17 okt 2006, 15:14

De knol is zeker weten NIET door de mens bewerkt. De stukken zonder kalk(cortex)
zijn veroorzaakt door vorstwerking of door landbewerking, maar hij ist alle kenmerken voor bewerking zoals slagvlak, slagbult.

Zonder verleden geen toekomst

pimpernel
Antw: Antw: knol gevonden

Bericht door pimpernel » 17 okt 2006, 16:44

Jan Losser schreef:
De knol is zeker weten NIET door de mens bewerkt. De stukken zonder kalk(cortex)
zijn veroorzaakt door vorstwerking of door landbewerking, maar hij ist alle kenmerken voor bewerking zoals slagvlak, slagbult.
Klinkt wel wat abrubt.:-)

Stel iemand vond hem in een \"minder\" versleten staat: Bedoel je dan dat een mens niet in staat is om de kalk(Cortex) er op deze mannier vanaf te krabben ?( al dan niet met werktuigen)

mvg P

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 17 okt 2006, 16:53

nogmaals werk eerst aan je basisinformatie vooraleer je in het ongerijmde begint te fantaseren man!

mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

pimpernel

Bericht door pimpernel » 17 okt 2006, 17:01

Ik stop er al mee.
Hoort hier ook eigenlijk niet thuis.
Het beste verder.

P

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 17 okt 2006, 17:05

Dit soort knollen zijn meestal niet bewerkt. Vaak zijn er door diverse oorzaken beschadigingen aan opgetreden. Mij lijkt het zeer waarschijnlijk dat de breuk niet door mensenhanden te zijn ontstaan. Maar zekerheid hierover is vrij onmogelijk vrees ik. Iedereen zal het daarmee maar moeten doen.

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Patrick

Bericht door Patrick » 17 okt 2006, 17:11

@Ammon Rah: fantaseren mag toch?:):)
p.s. Hebt u mails van mij gekregen? Heb al een paar keer ondervonden dat mails vanuit het forum niet doorkomen (o.a.Ilse en Vincko)
Groetjes
Patrick

wie het kleine niet begeerd is het
grote niet weerd!!

pimpernel

Bericht door pimpernel » 17 okt 2006, 17:17

Voor de zoveelste keer!!!!!!!!

Het gaat niet om de afgebroken stukken vuursteen. (Afschoon het bovenste stuk al herkend is als mogelijk!! afgeslagen door een mens. Bij het onderste stuk was dat niet waarschijnlijk.)

Hoort eigenlijk thuis op een forum waar kenners van vuurstenen werktuigen huizen.
c.q. archeologie

Daar laat ik het nu echt bij.
P

Gesloten