knol gevonden

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
webmaster
Senior Lid
Contacteer:
Antw: knol gevonden

Bericht door webmaster » 17 okt 2006, 18:05

De randen en inkepingen van de vuursteen war je op hebt gewezen zijn 100% natuurlijk gevomd. Vuurtseen ontstaat door migratei van siliciumdeeltjes (bijvoorbeeld uit sponsnaalden) door het sediment. De siliciumdeeltjes slaan vervilgens weer neer in bepaalde niveaus en/of rond onregelmatigheden in het sediment. Zo\'n onregelmatigheid is vaak een graafgang. Door het onregelmatige neerslaan van de silicium onstaan dit soort inkepingen en randen vrij vaak. In de groeves in Limburg zijn dit soort vuurstenen vaak in situ te bewonderen.

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

pimpernel

Bericht door pimpernel » 17 okt 2006, 18:11

Pimpernel schreef al eerder:
>>>>
Inderdaad is men het nog niet helemaal eens over het onstaan van vuursteen.
Ik heb er al veel over gelezen.
<<<<
mvg P

[Bewerkt door pimpernel op 17-10-2006 om 17:12 NL]

mineraal0
Antw: Antw: knol gevonden

Bericht door mineraal0 » 17 okt 2006, 18:52

boukje schreef:
Hallo,doet me denken aan obstiaan??
Is een steen en als daar stukjes van afbreken lijkt het i.d.d net of er een werktuig van gemaakt is.
Gr Boukje

[Bewerkt door Boukje op 13-10-2006 om 19:33 NL]

je bedoelt zeker het mineraal obestiaan ,niet?ik denk niet dat dat hier het geval is hoor maar het lijkt er veel op...

binbinneke
Contacteer:

Bericht door binbinneke » 17 okt 2006, 19:12

Heunk, mensen toch...
OBSIDIAAN! :)
gr. robin

'Search' your way into life.
http://www.sharksandfossils.page.tl/

mineraal0

Bericht door mineraal0 » 17 okt 2006, 19:16

jandorie,nu laat ik me toch weer vangen,goed opgemerkt robin!

agaathunter

Bericht door agaathunter » 17 okt 2006, 19:58

hoi,

Er zijn op dit forum al vaker archeologische zaken aan de orde geweest en waaromook niet!?
Zlef houd ik me op amateuristische basis ook nogal wat met archeologie bezig.
Wat betreft kennis van forum-leden, durf ik wel te stellen, dat Jan Losser wel degelijk het een en ander in huis heeft.
Dit is gebleken uit eerdere reacties op dit gebied van hem.
Helaas moeten we dan ook stellen, dat er waarschijnlijk nog geen andere mensenhanden aan die steen geweest zijn dan die van jou (grapje!!)

Groetjes: Ed

geduld is een goede zaak

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 17 okt 2006, 20:25

Ik zie ook geen sporen van bewerking door mensen.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 17 okt 2006, 21:37

Slotje graag want dit wordt geneuzel.
Gewoon accepteren dat natuurstenen soms zéér vreemde vormen kunnen hebben.
De steen is absoluut niet door mensen bewerkt.

Robert Mensink

pimpernel

Bericht door pimpernel » 18 okt 2006, 13:05

Afbeelding

Van mij mag er ook een slotje op.

Onderstaande termen laten weinig ruimte voor een vruchtbare wetenschappelijke discussie.:
\"zeker weten NIET door de mens bewerkt\" (zeker weten ???)
\"100% natuurlijk gevormd\"(100% ??)
\"De steen is absoluut niet door mensen bewerkt.\" (absoluut ???)

Met respect overigens voor een aantal die termen als \"waarschijnlijk\" gebruikte.

Blijkbaar bijt men zich vast aan de vorm van de knol, terwijl ik al meerdere malen heb laten blijken echt wel te weten hoe vuursteenknollen onstaan.
Neen en nogmaals: Het is het patroon en de m.i. onnatuurlijke wijze van \"verweren\" van de restanten kalk die me er toe brachten om een mogelijk!! nabewerken ervan door een mens niet uit te sluiten.(En tevens mijn twijfels te hebben of deze steen wel werkelijk in de ijstijd hier is terecht gekomen)

http://www.keesbakker.com/essays/Barn_R3_K16.html
Karakteristiek is in dit verband een vuursteendepot van rond 3000 v. Chr. dat bij het dorpje Een in Drente werd gevonden. Het depot bevatte twee grote vuurstenen bijlen, een halffabrikaat van een bijl en vier onbewerkte vuursteenknollen. Het materiaal was afkomstig van Helgoland.

http://www.edu.amsterdam.nl/flevopark/G ... erien.html
In de Belvédère-groeve bij Maastricht zijn vuurstenen werktuigen van de Vroege Neanderthaler gevonden. Omdat het \"productieafval\" volkomen ontbrak, zijn die dus elders gefabriceerd en op deze plaats afgedankt, na er al of niet gebruikt te zijn geweest. Deze verschijnselen zeggen iets over de manier waarop men met het basismateriaal omging: er werd een geschikt stuk vuursteen gezocht en MEEGENOMEN, waarvan men bij tijd en wijle een deel verwerkte tot een stuk gereedschap waar men op dat moment behoefte aan had.

http://www.leerhelp.nl/pt/pr/nedgesch.htm
Tijdens het paleolithicum, de oudste steentijd, werden stenen tegen elkaar geketst om zo scherpe splinters te krijgen om mee te snijden, of puntige stukjes voor speren te maken. Vooral basalt met zijn duidelijke kristalstructuur en de zwarte vuursteenknollen, die eigenlijk kwartskristallen zijn, waren daarvoor heel geschikt.

De Veluwse vuursteenbrokken zijn ten gevolge van onder andere het transport (edit:ijstijd!) namelijk relatief klein van stuk en vaak dooraderd met allerlei barsten. Voor grote brokken vuursteen van prima kwaliteit moeten we weer naar die oorspronkelijke herkomstgebieden in bijvoorbeeld Zuid-Limburg en Denemarken.

http://www.geoinn.veteranen.nl/steenvandemaand.htm
Herkomst: Vuursteen kan hier gekomen zijn door riviertransport. Is dit het geval dan is zo’n vuursteen van zuidelijke herkomst b.v. uit Zuid-Limburg, met de Maas meegevoerd.
In dit geval is de steen van noordelijke herkomst (b.v. Denemarken) en hier gekomen met het landijs dat de stuwwal van Oosterbeek heeft opgestuwd.

(zie foto) Ziet U ook het verwerings/slijtage verschil???

Maar er is voor de geinteresseerde nog veel meer hierover te leren en te lezen.

\"Er zijn zoveel meningen in omloop, dat ook daar inflatie heerst\"

Mvg P

Gesloten