Wat voor fossiel is dit?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Sverre
Junior Lid
Wat voor fossiel is dit?

Bericht door Sverre » 18 jul 2022, 18:12

Ik heb dit fossiel gevonden in Frankrijk, La Drôme, bij de berg La Claps. Dit is een berg waarvan de helft naar beneden gestort is. Hierdoor is een groot deel van de stenen tegen een andere berg aangerold waar nu veel fossielen te vinden zijn. Ik kwam daar onder andere dus dit fossiel tegen. Het lijkt een schelp, maar ik weet niet zeker of dit het is. Het lijkt meerdere lagen te hebben (zie foto 2) en is 17 cm groot. Weet iemand wat het kan zijn en misschien wat voor soort?

Met vriendelijke groet,

Sverre
20220718_174721.jpg
20220718_174809.jpg
20220718_174740.jpg

jkeijzer
Has thanked: 50 times
Been thanked: 95 times
Re: Wat voor fossiel is dit?

Bericht door jkeijzer » 19 jul 2022, 09:59

Goedemorgen Sverre,

Ik zie hier niet direct een fossiel in. Je zit (hopelijk) of zat wel in of vlak bij een goede omgeving om mooie fossielen te vinden. Zelf ben ik een keer in de omgeving van Rosans geweest, ongeveer 20 km ten zuiden van Le Claps. In de 'zwarte gruisbergen' daar zijn veel belemnieten te vinden en als je mazzel hebt ook rhyncholieten (snavel). Verder zijn er op de kale berghellingen en in droge smeltwaterriviertjes veel ammonieten te vinden.

Als je daar nog bent is die omgeving een aanrader.

Groeten, Jeroen

Plaats reactie