Zee-egel

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Anja_vdk
Junior Lid
Been thanked: 5 times
Zee-egel

Bericht door Anja_vdk » 21 aug 2022, 16:37

Hallo!
Deze zee-egel heb ik gevonden aan de kust op Noord Funen in Denemarken. Ik vind het een bijzondere zee-egel en wanneer je naar de zijkant kijkt waar de versteende zee-egel kapot is, zie je de ingewanden (bobbeltjes) zitten. Bij mij roept het vraagtekens op over het proces verstenen... Dit beestje lijkt van het ene moment op het andere moment versteend of.. verglaasd. Heeft iemand hier een verklaring voor? Is er ook een soort zee-egel aan te koppelen?
Bijlagen
IMG_20220821_162657.jpg
IMG_20220821_162540.jpg
IMG_20220821_162524.jpg
IMG_20220821_162454.jpg

Lugo
Been thanked: 65 times
Re: Zee-egel

Bericht door Lugo » 23 aug 2022, 08:28

Welkom op het forum Anja.

Wat jij gevonden hebt is een heel mooie vuursteenkern van een zee-egel.
Deze wordt gevormd doordat de holle binnenruimte van een afgestorven zee-egel zich opvult met een waterige oplossing van kiezelzuur (SiO2).
Dit kiezelzuur is grotendeels afkomstig van afgestorven marine diertjes zoals sponzen, maar ook van afbraakmateriaal van gesteenten op het vasteland, dat instroomt in de zee. Als de concentratie van SiO2 zich op de zeebodem opbouwt vormt dit een gelachtige vloeistof, die uiteindelijk uitkristalliseert.
Zo wordt in de holte van een zee-egel een perfecte binnen afdruk gemaakt. De schaal lost met de tijd op en de vuursteenkern met de mooie afdrukken van de binnenzijde van de schaal blijft over.
De bobbeltjes op het breukvlak zijn onvolkomenheden in het microkristallijne vuursteen en zeker geen ingewanden.

Ik durf geen soortnaam kleven op deze afdruk, omdat op de foto's relatief weinig details te zien zijn. Maar omdat ik geen duidelijke ambulacrale groeven zie, denk ik dat je moet zoeken in de orde van de Holasteroida.
Op internet zijn wel heel wat afbeeldingen van vuursteenkernen van zee-egels te vinden.

groeten,

Lugo

Panta rhei

Heraclites

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 23 aug 2022, 11:48

Hallo Anja,

de kleine bobbeltjes lijken op chalcedoon.

Beste groeten,
Oliver

Spongebob
Has thanked: 416 times
Been thanked: 636 times

Bericht door Spongebob » 23 aug 2022, 13:30

De bobbeltjes zijn inderdaad chalcedoon.
Voor het opvullen van de gehele zee-egel was blijkbaar niet voldoende kiezelzuur beschikbaar en zo heeft zich een fossiele 'libelle' (als de luchtbel in een waterpas/geen insect) gevormd. Zo kun je zien hoe de zee-egel oorspronkelijk in het gesteente gesitueerd was. 'Druiventrosvormige' chalcedoon is niet zeldzaam, maar altijd wel leuk om te zien.

Time fades away (Neil Young)

Anja_vdk
Junior Lid
Been thanked: 5 times

Bericht door Anja_vdk » 23 aug 2022, 19:33

Heel erg bedankt voor de reacties! Ik ben weer iets wijzer! Ik ben sinds kort begonnen met de hobby fossielen zoeken nu ik regelmatig in Denemarken ben :) Ik vind het zo leuk om te doen! Ik heb al best een verzameling gevonden van hele mooie exemplaren (naar mijn mening ;) ). Kan ik deze ook in dit topic plaatsen? Ik ben heel benieuwd naar welke zee-egels ik allemaal gevonden heb :)

Caveman
Has thanked: 268 times
Been thanked: 308 times
Contacteer:

Bericht door Caveman » 24 aug 2022, 00:15

Helemaal mee eens!

To share or not to share, that's the question!

Max pijpelink
Senior Lid
Has thanked: 325 times
Been thanked: 224 times

Bericht door Max pijpelink » 24 aug 2022, 09:52

Anja_vdk schreef: 23 aug 2022, 19:33 Heel erg bedankt voor de reacties! Ik ben weer iets wijzer! Ik ben sinds kort begonnen met de hobby fossielen zoeken nu ik regelmatig in Denemarken ben :) Ik vind het zo leuk om te doen! Ik heb al best een verzameling gevonden van hele mooie exemplaren (naar mijn mening ;) ). Kan ik deze ook in dit topic plaatsen? Ik ben heel benieuwd naar welke zee-egels ik allemaal gevonden heb :)
Je mag ze altijd plaatsten! Misschien wel in een andere nieuwe topic maar stuur ze zeker door!!!

altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Plaats reactie