Determinatie bivalven uit 't Rooth & ENCI
- JZuidewijk
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 83 times
Determinatie bivalven uit 't Rooth & ENCI
Hier zijn nog wat tweekleppigen uit mijn verzameling gevonden in 't Rooth en de ENCI, die ik nog niet heb kunnen determineren. Weet iemand misschien welke soorten dit zijn?
Uit de ENCI (ook veel exemplaren in de Sibbergroeve, maar niet meegenomen):
En de volgende allemaal uit 't Rooth.
Rudisten, maar welke soort(en)?: Ondiep bolle klep (dus geen Neithea regularis): Lijkt wat op Acutostrea uncinella maar toch duidelijk een andere soort:
Uit de ENCI (ook veel exemplaren in de Sibbergroeve, maar niet meegenomen):
En de volgende allemaal uit 't Rooth.
Rudisten, maar welke soort(en)?: Ondiep bolle klep (dus geen Neithea regularis): Lijkt wat op Acutostrea uncinella maar toch duidelijk een andere soort:
- JZuidewijk
Re: Determinatie bivalven uit 't Rooth & ENCI
Deze twee lijken dezelfde soort:
Deze twee hebben wat van elkaar weg, maar wel duidelijk twee verschillende soorten:
Syncyclonema haggi of Entolium membranaceum?
Zit ik hier goed met Chlamys faujasi?
Agerostrea, maar ungulata of andere soort? De meeste exemplaren van Agerostrea ungulata die ik zie zijn veel langer en slanker:
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hallo Jeroen,
ik ben geen expert op het gebied van bivalven, rudisten en brachiopoden, maar ik heb deze soorten jaren geleden ook opgezocht en heel wat boeken gelezen. De een of andere kom je ook hier in het determinatie-systeem tegen.
Foto 1: Avicula triptera, Bronn - een bivalve
Foto's 2 en 3: De rudist Hippurites lapeirousii Goldfuss
Foto 4: De brachiopode Terebrirostra cf. konincki (Bosquet)
Foto 5: Een bivalve uit de orde Pectinidae
Foto's 6 t/m 8: Pycnodonte vesicularis (Lamarck)
Foto's 9 en 10: Chlamys sp.?
Foto 11: Limea (Pseudolimea) geinitzi? (v. Hagenow)
Foto 12: Spondylus dutempleanus? (d'Orbigny)
Foto 13: Entolium membranaceum (Nilsson)
Foto 14: geen idee
Foto 15: Agerostrea ungulata (Schlotheim, 1813)
Beste groeten,
Oliver
ik ben geen expert op het gebied van bivalven, rudisten en brachiopoden, maar ik heb deze soorten jaren geleden ook opgezocht en heel wat boeken gelezen. De een of andere kom je ook hier in het determinatie-systeem tegen.
Foto 1: Avicula triptera, Bronn - een bivalve
Foto's 2 en 3: De rudist Hippurites lapeirousii Goldfuss
Foto 4: De brachiopode Terebrirostra cf. konincki (Bosquet)
Foto 5: Een bivalve uit de orde Pectinidae
Foto's 6 t/m 8: Pycnodonte vesicularis (Lamarck)
Foto's 9 en 10: Chlamys sp.?
Foto 11: Limea (Pseudolimea) geinitzi? (v. Hagenow)
Foto 12: Spondylus dutempleanus? (d'Orbigny)
Foto 13: Entolium membranaceum (Nilsson)
Foto 14: geen idee
Foto 15: Agerostrea ungulata (Schlotheim, 1813)
Beste groeten,
Oliver
- JZuidewijk
Beste Oliver,
Dank je wel! Dat helpt me alvast een stuk verder. Ik kan in ieder geval op zoek naar documentatie om de soorten die onzeker zijn verder te verifieren. Zo vond ik al deze site met veel meer informatie dan goed voor me is over alle bivalven uit de familie Pectinadae en verwante families: https://pectinidae.weebly.com Maar wel met alle publicaties van alle soorten die daaronder vallen, dus zeer handig referentie materiaal.
P.s. ik was niet bewust dat foto 5 een brachiode kon zijn met zo'n trechter vormige schelp. En zou foto 6 t/m 8 misschien niet Amphidonte sp. kunnen zijn, met die spiraal in de sluitklep?
Dank je wel! Dat helpt me alvast een stuk verder. Ik kan in ieder geval op zoek naar documentatie om de soorten die onzeker zijn verder te verifieren. Zo vond ik al deze site met veel meer informatie dan goed voor me is over alle bivalven uit de familie Pectinadae en verwante families: https://pectinidae.weebly.com Maar wel met alle publicaties van alle soorten die daaronder vallen, dus zeer handig referentie materiaal.
P.s. ik was niet bewust dat foto 5 een brachiode kon zijn met zo'n trechter vormige schelp. En zou foto 6 t/m 8 misschien niet Amphidonte sp. kunnen zijn, met die spiraal in de sluitklep?
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hoi Jeroen,
foto 5 is vrij zeker de ventrale klap van de brachiopode Terebrirostra konincki. Wat men op jouw foto niet ziet, maar wat waarschijnlijk aanwezig is, is het gat (steelopening) aan het uiteinde van de schelp.
Wat betreft de oester, zou het goed kunnen dat deze tot Amphidonte behoord. Ik ken ze echter alleen onder de naam P. vesicularis.
Misschien dat zich nog iemand hier meld.
Beste groeten,
Oliver
foto 5 is vrij zeker de ventrale klap van de brachiopode Terebrirostra konincki. Wat men op jouw foto niet ziet, maar wat waarschijnlijk aanwezig is, is het gat (steelopening) aan het uiteinde van de schelp.
Wat betreft de oester, zou het goed kunnen dat deze tot Amphidonte behoord. Ik ken ze echter alleen onder de naam P. vesicularis.
Misschien dat zich nog iemand hier meld.
Beste groeten,
Oliver
- Bijlagen
-
- Terebratella_Meerssen_180415.jpg (297.64 KiB) 684 keer bekeken
-
- Terebratella_Meerssen_180415_1.jpg (290.63 KiB) 684 keer bekeken
- JZuidewijk
- JZuidewijk
Ik heb nog een check gedaan voor foto 15. Het lijkt erop dat het Agerostrea lunata (Woods, 1912) is, zie deze publicatie (blz 61): https://www.researchgate.net/profile/Ro ... ation_list
Agerostrea ungulata heeft meer golven, en die zijn ook puntig.
Nog eentje die ik nog niet had gepost, maar net heb kunnen determineren Limatula kunradensis (via https://www.vliz.be/imisdocs/publications/309490.pdf):
Agerostrea ungulata heeft meer golven, en die zijn ook puntig.
Nog eentje die ik nog niet had gepost, maar net heb kunnen determineren Limatula kunradensis (via https://www.vliz.be/imisdocs/publications/309490.pdf):