Haaientanden uit de selzerbeek

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Max pijpelink
Senior Lid
Has thanked: 325 times
Been thanked: 224 times
Haaientanden uit de selzerbeek

Bericht door Max pijpelink » 24 jul 2023, 12:43

Beste,

Na de laatste posts over krijt haaientanden vond ik dat ik niet achter mocht blijven ;) .
Ik was een weekje in Limburg en heb daar ook nog in de selzerbeek kunnen zoeken. Daar heb ik naast een stuk of 20 kleine niet determineerbare haaientanden ook deze gevonden. Ik hoop dat deze wel te determineren zijn!

Ik had ook een poging gedaan met de database maar er stond nog niks in van selzerbeek en het krijt algemeen was ook nog redelijk beperkt voor Limburg. Dus hopelijk kunnen jullie helpen! Dit zijn ook de grotere tanden die ik had gevonden.

Tand 1: bij deze tand kwam ik uit op Palaeohypotodus bronni omdat deze een gedraaide kroon had, helaas zit er geen wortel meer aan wat determinatie natuurlijk wat moeilijker maakt.

Ik vond de gedraaide kroon overigens ook lijken op de eocenr haaientanden van Xyphodalamia ensis😅

Tand 2:
M’n compleetste en eerste grote tand die ik vond! Ik vond determinatie bij deze nog best lastig, ik zit te denken aan Cretalamna appendiculata

Tand 3: ik vrees niet meer te determineren maar misschien iemand die alsnog een gokje wilt wagen? Ik had als gokje toch P. bronni ingevuld maar ik vrees dat het niet meer op naam gebracht kan worden.

Tand 4: een squalicorax fragmentje, pseudocorax was ook nog geopperd maar ik vind de “bocht” er niet bij passen. Kan iemand dit bevestigen?

Tand 5: ik denk een kleine pseudocorax kroon, ook al heeft het geen serraties. Kan iemand verder helpen?

En dan nog een overzicht foto van alle haaientanden! Naast de haaientanden heb ik nog een crushed zee egel, wat middeleeuwse botten en kiesfragmenten, en een heleboel belemniet fragmenten😅
Bijlagen
Tand 1
Tand 1
Tand 1
Tand 1
Tand 2
Tand 2
Tand 2
Tand 2
Tand 3
Tand 3
Tand 3
Tand 3
Tand 4
Tand 4
Tand 4
Tand 4
Tand 5
Tand 5
Tand 5
Tand 5

altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Max pijpelink
Senior Lid
Re: Haaientanden uit de selzerbeek

Bericht door Max pijpelink » 24 jul 2023, 12:48

En dan nog een overzichtfoto van de beek en de haaientanden en andere vondsten.
Bijlagen
IMG_0109.jpeg
Al m’n haaientanden van 2 uurtjes zoeken in de beek
Al m’n haaientanden van 2 uurtjes zoeken in de beek
Haaientand tussen het grind
Belemniet
Belemniet
De selzerbeek
De selzerbeek
De selzerbeek
De selzerbeek
De vondsten van een paar uurtjes zoeken
De vondsten van een paar uurtjes zoeken
De selzerbeek
De selzerbeek

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max

JZuidewijk
Has thanked: 39 times
Been thanked: 83 times

Bericht door JZuidewijk » 24 jul 2023, 16:06

Mooie vondsten weer! Ik denk dat je aardig in de goede richting zit, volgens mijn (beperkte) kennis. Tand 3 zou een Archaeolamna kopingensis kunnen zijn. Maar ik vind die kompleet met wortel en bijspitsen ook nog moeilijk met zekerheid te determineren. Tand 5 zou idd Pseudocorax kunnen zijn. De serraties varieren nogal by Pseudocorax, en de fijnere serraties zouden zo weggesleten kunnen zijn.

Spongebob
Has thanked: 413 times
Been thanked: 636 times

Bericht door Spongebob » 24 jul 2023, 16:23

Tsjonge, wat een prachtige vindlocatie!
Lijkt wel Amerikaans :-D
maar megs zullen er wel niet voorkomen.

Time fades away (Neil Young)

Max pijpelink
Senior Lid

Bericht door Max pijpelink » 24 jul 2023, 17:58

Spongebob schreef: 24 jul 2023, 16:23 Tsjonge, wat een prachtige vindlocatie!
Lijkt wel Amerikaans :-D
maar megs zullen er wel niet voorkomen.
Haha dank je! Ik was ook erg verrast en ben van plan om de volgende keer ook op z’n Amerikaans een zeef mee te nemen😅, en misschien zelfs een snorkeltje!!! De megalodon tanden kwamen zo een ruwweg 40 miljoen jaar later pas😅

Max pijpelink
Senior Lid

Bericht door Max pijpelink » 24 jul 2023, 17:58

JZuidewijk schreef: 24 jul 2023, 16:06 Mooie vondsten weer! Ik denk dat je aardig in de goede richting zit, volgens mijn (beperkte) kennis. Tand 3 zou een Archaeolamna kopingensis kunnen zijn. Maar ik vind die kompleet met wortel en bijspitsen ook nog moeilijk met zekerheid te determineren. Tand 5 zou idd Pseudocorax kunnen zijn. De serraties varieren nogal by Pseudocorax, en de fijnere serraties zouden zo weggesleten kunnen zijn.
Dank je voor de bevestiging! Ik was ook blij verrast dat ik eigenlijk met m’n eerste schep grind al gelijk een paar van die haaientanden had!

Martin
Has thanked: 53 times
Been thanked: 60 times

Bericht door Martin » 24 jul 2023, 22:15

Netjes hoor, vooral die Cretalamna tand is voor de beek behoorlijk compleet. Ik heb er zelf ook al verschillende malen leuke tanden gevonden.

Max pijpelink
Senior Lid

Bericht door Max pijpelink » 24 jul 2023, 23:28

Martin schreef: 24 jul 2023, 22:15 Netjes hoor, vooral die Cretalamna tand is voor de beek behoorlijk compleet. Ik heb er zelf ook al verschillende malen leuke tanden gevonden.
Dank je!

Plaats reactie