2x carboon Ibbenburen

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2798
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 37 times
2x carboon Ibbenburen

Bericht door scherven » 18 mei 2024, 13:50

Het grootste stuk betreft een vondst met een afdruk waarvan weet ik niet. Het lijkt op iets vissigs, maar heb ook al een tip gehad dat het om een Calamites-carinatus zou gaan. Het is al een tijd geleden 1972 dat ik het heb gevonden, de juiste lokatie weet ik niet meer. Ik denk zelf mijn stort.
Het 2e stukje bevat een zoetwater mossel Carbonicola schlehari ik hoop dat ik het goed schrijf. het is 3,5cm lang helemaal meten gaat niet want het verdwijnt in de matrix.. is er iemand die de 2 stukken een juiste naam kan geven.
P4170010.JPG
P4170009.JPG
P4170011.JPG


0000000000

 
Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1415
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 301 times
Been thanked: 391 times
Re: 2x carboon Ibbenburen

Bericht door Carboon » 18 mei 2024, 15:43

Hoi Ben,

Het gaat inderdaad om een stuk Calamites met een taklitteken op de knoop (zie schetsje hieronder). C. carinatus is zeker een goede optie. C. rugosus valt niet uit te sluiten, maar heeft vaak een rimpelige tot korrelige oppervlaktestructuur en deze lijkt niet aanwezig op jouw fossiel. De taklittekens van C. paleaceus hebben een kleinere centrale opening dan jouw exemplaar lijkt te hebben.

In elk geval gaat het om een Calamites-soort uit de groep "Diplocalamites".

Groeten,

Tim

Ben_ann.JPG


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2798
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 37 times
Re: 2x carboon Ibbenburen

Bericht door scherven » 18 mei 2024, 17:18

Hallo Tim, bedankt voor je snelle reactie. Mooie uitleg met tekening van de nerven. Visje kan ik uitsluiten. Het 2e stuk is nog niet zeker. Misschien spreek je je hierover later uit, indien mogelijk. Bedankt, Ben.


0000000000

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1415
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 301 times
Been thanked: 391 times
Re: 2x carboon Ibbenburen

Bericht door Carboon » 23 mei 2024, 23:07

Wat betreft dat tweede stuk, ik herken dat het om een of andere bivalve gaat, maar verder vind ik het lastig om te zeggen. Ben sowieso niet zo goed ingelezen op de non-mariene schelpen uit het Carboon en wat ik erover gelezen heb vond ik om eerlijk te zijn best verwarrend. Misschien dat @Felicia Carina je verder kan helpen; ze was een tijdje terug bezig met de bivalven volgens mij...


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2798
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 37 times
Re: 2x carboon Ibbenburen

Bericht door scherven » 24 mei 2024, 10:12

Tim bedankt voor de tip ga ik zeker doen. groet, Ben.


0000000000

Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 623
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 666 times
Been thanked: 178 times
Contacteer:
Re: 2x carboon Ibbenburen

Bericht door Felicia Carina » 25 mei 2024, 21:44

Hallo Ben

Die schelpjes, dat is ingewikkelder dan ingewikkeld…
Ik ben inderdaad meer met de bivalves bezig geweest, maar vooral nog in de fase van verschillende soorten te verzamelen. Ook heb ik al geprobeerd om er te determineren, maar dat lukt toch maar moeilijk.

Ik heb een heel uitvoerig document met een gedetailleerde omschrijving van alle soorten van België en Engeland, maar zonder afbeeldingen. En ook van het Westfaliaan A, de rest niet.
Andere werken geven de hoofdsoorten weer, maar gaan niet ver genoeg in de verdere ondersoorten.

Dan is er nog de moeilijkheid dat de schelpen soms in 3D en soms platgedrukt worden gevonden, waardoor ze er weer anders uitzien.
Om ze te determineren wordt er naar een heel aantal kenmerken gekeken. Zo lijkt die van jou wel op een Carbonicola. Maar de verdere bepaling lijkt me eigenlijk bijna onmogelijk aangezien we maar een deel zien van het geheel.
Dat linkse deel lijkt me niet helemaal compleet, of verwrongen. Het is moeilijk zo om juist de positie van de sluiting ten opzichte van het geheel te bepalen.

Zo zie je hoe moeilijk het is. Men heeft mij aangeraden om hulp in het buitenland te zoeken. Maar waar en hoe moet ik naar zo iemand zoeken in het buitenland? Zelfs bij Naturalis vindt men dit moeilijk.
Maar ik zag iets over een boekje dat Tim ging bestellen hierover, ik denk dat ik dat ook maar eens ga bekijken.
Het is ook weer even blijven liggen omdat het onderzoek naar de visschub nog bezig was.

Ik zal nog eens kijken of ik die “schlehari” ergens terg kan vinden.

Groetjes,
Felicia


masterinfineartsflits

Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2798
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 37 times
Re: 2x carboon Ibbenburen

Bericht door scherven » 26 mei 2024, 11:47

Hallo, ik heb wat aangehaald he. Ik wist niet dat jij er zo druk mee was. je schrijft het is ingewikkeld nou dat blijkt wel weer. Maar ik ben blij op je reactie. Hele gave exemplaren komen vermoedelijk niet voor maar je moet veel geluk hebben. Ik doe er verder niets mee en dan gaat hij onder de huidige naam terug. Bedankt voor de moeite, groet, Ben.


0000000000

Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 623
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 666 times
Been thanked: 178 times
Contacteer:
Re: 2x carboon Ibbenburen

Bericht door Felicia Carina » 26 mei 2024, 21:50

Ik heb het nog eens nagekeken, maar die naam “schlehari” ben ik maar 1 keer ergens tegengekomen en er was alleen een kleine foto te zien. De soort zal wel bestaan, maar komt blijkbaar niet veel voor. Toch niet in de literatuur over België/Nederland/Engeland.
Misschien toch maar beter vermoedelijke Carbonicola sp. benoemen.
Dankzij deze zoektocht heb ik ondertussen onderaan in de stapel, de platen met afbeeldingen gevonden waar wel veel meer ondersoorten met foto’s te vinden zijn. Hier zijn de foto’s dan weer minuscuul, maar we geraken er wel…. Ik heb al een paar ideeën voor mijn zelfgevonden items ertussen gezien.

O, en die volledige schelpjes, die vind je ook wel af en toe. Ik voeg nog enkele voorbeelden toe.

Groetjes,
Felicia



Terril Beringen.
Terril Beringen.


Terril Houthalen.
Terril Houthalen.


Terril Waterschei.
Terril Waterschei.


Terril Houthalen.
Terril Houthalen.


masterinfineartsflits

Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2798
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 37 times
Re: 2x carboon Ibbenburen

Bericht door scherven » 27 mei 2024, 10:17

beste Felicia, bedankt voor de inlichtingen. Ik hou het maar op specimen. Op internet staan vele afbeeldingen onder Carbonicola schlehani maar dat zal je ook wel weten. Het is natuurlijk niet eenvoudig de soort te herkennen vooral niet in de matrix. Leuk dat je enkele foto,s hebt bij gevoegd. Ik doe het weer netjes in het doosje. Bedankt voor de moeite. groet, Ben-Lochem


0000000000

Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 623
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 666 times
Been thanked: 178 times
Contacteer:
Re: 2x carboon Ibbenburen

Bericht door Felicia Carina » 29 mei 2024, 20:32

Hallo Ben

Eindelijk tijd om een antwoord te formuleren.
Er stond dan toch blijkbaar een typfout in het eerste bericht. Maar het is dus schlehani en niet met een r. Gek dat 1 lettertje dan zoveel verschil uitmaakt.
Deze Carbonicola schlehani blijkt zelfs wijdverbreid te zijn. Ze zou ook in Engeland en in onze streken voorkomen.
Ondertussen heb ik al een heel aantal opsommingen en afbeeldingen van Carbonicola’s bekeken en in geen enkele beschrijving komt Schlehani echter voor.
Er is dus toch iets raars met deze naam. Misschien is er een naamsverandering geweest?

In elk geval nog een interessante PDF: Carbonicola, Anthracomya en Naiadites, van Hind.

https://dn720304.ca.archive.org/0/items ... 00hind.pdf

De schlehani staat er niet tussen, maar je kan wel onderaan bij de platen je verdiepen in een aantal soorten Carbonicola’s.
Misschien vind je iets dat bij jouw Carbonicola kan passen.
Bij mij werkt de PDF enkel als ik traag naar beneden scroll, bij te snel herlaadt het steeds.

Groetjes,
Felicia


masterinfineartsflits


Plaats reactie