koraal Jura Maasvallei

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
BartKorf
Been thanked: 26 times
koraal Jura Maasvallei

Bericht door BartKorf » 03 jul 2024, 16:50

Een paar weken geleden heb ik bijgaand brok kalksteen gevonden in noord-Frankrijk aan de rand van de Maasvallei tussen Verdun en Stenay, tegenover het dorpje Sivry-sur-Meuse. De geologische kaart geeft voor dit gebied boven-Jura aan. Het blok(je) is doorsneden door gangen met kleine koraalkelkjes van ca 2 mm. Ik neem aan dat de oorspronkelijke koraalmassa op enig moment is opgelost, en dit dus een afdruk is van een dendroïde koraalkolonie. Ik dacht dat deze (enigszins afwijkende) koraal wel makkelijk te vinden zou zijn in algemene literatuur en/of op internet, maar dat viel wat tegen. Ik kom uit bij het geslacht Enallhelia, maar daar houdt het een beetje op, en ik kan ook geen echt goed gelijkende afbeelding vinden. Zit ik op de goede weg, en kan iemand mij meer uitsluitsel geven over dit fossiel ?
DSC06714.JPG

Bart

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Re: koraal Jura Maasvallei

Bericht door hubertus68 » 03 jul 2024, 18:25

Hallo Bart,

op eerste zicht dacht ik dat dit een vondst uit het Boven-Krijt van Maastricht was. Ook de bewaartoestand als afgietsel/steenkern is typisch voor sommige lagen in de Meerssen kalk. Ik had dus aan bvb. Pleurocora gedacht.
Koraal_Meerssen_2_180415.jpg
Koraal_Meerssen_2_180415.jpg (298.5 KiB) 1972 keer bekeken
Zie ook hier: https://www.cambridge.org/core/journals ... 8F63441C31

Misschien kun je Jacob Leloux benaderen. Hij zal je in ieder geval meer kunnen vertellen.

Beste groeten,
Oliver

BartKorf
Been thanked: 26 times
Re: koraal Jura Maasvallei

Bericht door BartKorf » 06 jul 2024, 19:47

Dankjewel Oliver ! Ja, ik snap dat het je aan Pleurocera doet denken. En goed om te horen dat de bewaartoestand ("holle buizen") vaker voorkomt. En ik heb geprobeerd contact te leggen met Jacob Leloux (via Linkedin), maar dat heeft nog geen reactie opgeleverd. Groet, Bart

Bart

Plaats reactie