Potvistand?
-
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 95 times
Re: Potvistand?
Bij een wortel zou je een aan beide zijden zichtbaar kanaal voor bloedvaten en zenuwen verwachten. Lijkt mij ook ivoor. Geen schregerlijnen dus geen slurfdrager. Puntje van een walrustand?
Groeten, Jeroen
Groeten, Jeroen
Helemaal eens met Sjaak. Zou best een stuk van een (wortel?) van een potvistand kunnen zijn, maar ook van een andere grotere tandwalvis.
Vilmar D
Ik heb verschillende miocene/pliocene potvistanden gevonden, maar nooit iets gezien van kanalen van bloedvaten/zenuwen aangetroffen. Ik denk dat die al vrij snel dichtgroeien? En gezien de vele jaarlijnen is dat al een behoorlijk oud individu.
Vilmar D
-
- Junior Lid
Elke "jaarlijn" telt voor 1 jaar? Dan is deze tand van een idividu dat ouder als 80jaar is
Volledige zekerheid over dit object blijkt lastig,
Maar aangezien ik zelf geen schregerlijnen zie, wanneer ik het stuk vast heb.. Denk ik te kunnen besluiten dat dit indd om een tandpunt van een tandwalvisachtige zal gaan.
Enorm bedankt voor de reacties iedereen!
Ik zou deze met walrus vergelijken gezien duidelijk ivoor zonder tandglazuur en afwezigheid van lijnen die op olifantachtige wijzen.
Marine mammals, dolphinately awesome
Mee eens dat het niet van een slurfdrager is. Of het een potvistand is kan ik zo niet zeggen, maar zou goed kunnen. Denk dan eerder aan een deel van de wortel dan aan de kroon. Je zou ook nog aan andere vroegere tandwalvissoorten kunnen denken.
Vilmar D
-
- Senior Lid
- Has thanked: 324 times
- Been thanked: 224 times
Nu ik het terug zie moest ik ook aan walrus denken, dit topic is nu ondertussen ook al bijna een jaar oud
altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.
instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max
instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max
Hoewel wat lastig te zien lijkt er spraken van globulaire ivoor groei. Dat duid juist op walrus en niet op olifantachtige.
"Roofpotvissen" (basale potvissen) worden doorgaans gekenmerkt door een dikke laag tandglazuur en een rand waar het tandvlees de tand basis omsloot. Die twee kenmerken zie ik hier niet.
Addendum: ik zie nu dat ik hier al eerder op gereageerd heb.
"Roofpotvissen" (basale potvissen) worden doorgaans gekenmerkt door een dikke laag tandglazuur en een rand waar het tandvlees de tand basis omsloot. Die twee kenmerken zie ik hier niet.
Addendum: ik zie nu dat ik hier al eerder op gereageerd heb.
Marine mammals, dolphinately awesome
Hallo Hidde,
Mooie info. heb wel een vraag en een opmerking; een wortel van een potvistand heeft toch geen glazuur? Een breuk onder het tandvlees laat die rand dan niet zien. Waarmee ik niet wil zeggen dat dit een potvistand moet zijn, maar puur als gedachte
.
Mooie info. heb wel een vraag en een opmerking; een wortel van een potvistand heeft toch geen glazuur? Een breuk onder het tandvlees laat die rand dan niet zien. Waarmee ik niet wil zeggen dat dit een potvistand moet zijn, maar puur als gedachte
Vilmar D