Mammoet slagtand of oliefant
Mammoet slagtand of oliefant
beste allemaal,
ik heb twee slagtanden overgenomen van iemand maar hij wist zelf niet met zekerheid of het van mammoet of olifant was, hij gaf aan dat enkel DNA dat kon uitwijzen, maar ik probeer hier wat meer info te krijgen.
op die tand waar twijfel over is staan ook bijtsporen. als ik wist dat het mammoet was en of het bijtsporen zijn van welk dier dan zou ik heel blij zijn.
dus geef jullie idee maar. lengt beide 100 en 105 cm in boog gemeten
ik heb twee slagtanden overgenomen van iemand maar hij wist zelf niet met zekerheid of het van mammoet of olifant was, hij gaf aan dat enkel DNA dat kon uitwijzen, maar ik probeer hier wat meer info te krijgen.
op die tand waar twijfel over is staan ook bijtsporen. als ik wist dat het mammoet was en of het bijtsporen zijn van welk dier dan zou ik heel blij zijn.
dus geef jullie idee maar. lengt beide 100 en 105 cm in boog gemeten
- Spongebob
- Has thanked: 409 times
- Been thanked: 633 times
Re: Mammoet slagtand of oliefant
Toch een beetje vreemd dat zo'n verkoper niet weet waar die slagtanden vandaan komen.
Ook dat hij zegt dat hij niet weet wat het precies zijn. Misschien wist hij heel goed dat het olifantstanden zijn en dat hij dus in overtreding is.
Volgens mij is handel in ivoor streng verboden. Als ik je was zou ik ze terugbrengen en mijn geld terug verlangen.
Groeten, Tom
Ook dat hij zegt dat hij niet weet wat het precies zijn. Misschien wist hij heel goed dat het olifantstanden zijn en dat hij dus in overtreding is.
Volgens mij is handel in ivoor streng verboden. Als ik je was zou ik ze terugbrengen en mijn geld terug verlangen.
Groeten, Tom
Time fades away (Neil Young)
-
- Senior Lid
- Has thanked: 324 times
- Been thanked: 224 times
Ik sluit me bij Tom aan.
Maar ik heb de volgende foto’s uit een gidsje voor standhouders van de duystere markt, een rariteitenbeurs.
Maar ik heb de volgende foto’s uit een gidsje voor standhouders van de duystere markt, een rariteitenbeurs.
altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.
instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max
instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max
-
- Been thanked: 1 time
Ik weet het niet 100% zeker maar volgens mij zijn dit vraatsporen van ratten of muizen.
De lichte grijze was zeker mammoet maar de bruine was hij niet zeker van die kreeg ik voor kiloprijs. De man was gehandicapt maar had een verzameling taxidermie dus hij kende er wel wat van.
Een rat heeft niet decapaciteit om ivoor eender welk type ivoor zo zwaar aan te vreten. Het is vermoedelijk gebeurd om het merg uit de tand te krijgen dus als hij vers was. Een rat zou evengoed in de holte van de tand geraakt zijn dus die denkpiste is niet reeelhaaientand schreef: ↑22 nov 2024, 21:21 Ik weet het niet 100% zeker maar volgens mij zijn dit vraatsporen van ratten of muizen.
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Er zijn meerdere dieren die de kalk uit ivoor halen zelfs herten. Ik heb op het strand ook wel eens meeuwen in mammoetivoor zien pikken. Maar snijsporen sluit ik hier ook niet uit. Verschil tussen mammoet en olifant ivoor weer ik niet. Ik dacht wel dat mammoet meer gekrulde slagtanden had en olifant meer rechte.
Groet,
Niels
Niels
- Captainziggycardon
- Gewoon Lid
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 32 times
Ik vrees dat dit recente olifant is en niet mammoet, lijkt me niet genoeg gemineraliseerd te zijn om mammoet te zijn.
In dat geval, probeer zeker de verkoper/originele eigenaar te contacteren in verband met de juiste CITES papieren (in het geval van olifanten ivoor zoieso een EU certificaat en overdrachtsverklaring voor CITES bijlage I), want illegale handel in ivoor is geen lachertje...
PS: zouden de mogelijke bijtsporen niet eerder een soort van menselijke bewerking zijn? Niet percé door prehistorische mens, maar er worden vaak kunstwerken gemaakt van ivoor. Misschien was dit een oefenstuk of een stuk van te slechte kwaliteit om verder te bewerken?
In dat geval, probeer zeker de verkoper/originele eigenaar te contacteren in verband met de juiste CITES papieren (in het geval van olifanten ivoor zoieso een EU certificaat en overdrachtsverklaring voor CITES bijlage I), want illegale handel in ivoor is geen lachertje...
PS: zouden de mogelijke bijtsporen niet eerder een soort van menselijke bewerking zijn? Niet percé door prehistorische mens, maar er worden vaak kunstwerken gemaakt van ivoor. Misschien was dit een oefenstuk of een stuk van te slechte kwaliteit om verder te bewerken?
Geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met Natuurhistorie, paleontologie, zoölogie, geologie en evolutie.
"A mind need books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister
"A mind need books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister
De verkoper had je nooit de stukken moeten verkopen zonder er zeker van te zijn dat het hier niet om olifant gaat. Hij heeft je in een ontzettend lastige positie gebracht. Olifanten worden met uitsterven bedreigd en de handel in ivoor is daarom aan zeer strenge regels gebonden. De handel in onbewerkt olifantenivoor, en daar vallen deze slagtanden onder, is zelfs helemaal verboden binnen de EU. Daar krijg je geen vergunningen en papieren (meer) voor.
Zou je kunnen aantonen dat het hier toch allebei om mammoetslagtanden gaat dan loopt het verhaal voor je met een sisser af. Mammoetslagtanden kunnen gewoon verhandeld worden. Gaat het om olifant dan ben je illegaal bezig en heb je een strafbaar feit gepleegd.
Zou je kunnen aantonen dat het hier toch allebei om mammoetslagtanden gaat dan loopt het verhaal voor je met een sisser af. Mammoetslagtanden kunnen gewoon verhandeld worden. Gaat het om olifant dan ben je illegaal bezig en heb je een strafbaar feit gepleegd.
“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928