Carboon fossielen
Carboon fossielen
Hallo,
Ik ben voor de eerste keer op pad geweest op een terril voor fossielen te zoeken en met succes.
Er lag 1 grote steen die op elke laag meerde fossielen had. Jammer dat hij wel in verschillende stukken brak en niet mooi uit elkaar viel.
Dus de meeste mooie afdrukken missen jammer genoeg een deel om mooi compleet te zijn.
Maar voor een eerste keer ben ik al heel blij!
Ik ga nog wat boeken aanschaffen om zelf meer te leren over het carboon tijdperk en welke mogelijke vondsten er nog kunnen gedaan worden.
Hier de mooiste die ik op die plek vond:
Als ik de foto's door Chat GPT laat analyseren krijg ik Alethopteris of Neuropteris.
Alvast bedankt!
Ik ben voor de eerste keer op pad geweest op een terril voor fossielen te zoeken en met succes.
Er lag 1 grote steen die op elke laag meerde fossielen had. Jammer dat hij wel in verschillende stukken brak en niet mooi uit elkaar viel.
Dus de meeste mooie afdrukken missen jammer genoeg een deel om mooi compleet te zijn.
Maar voor een eerste keer ben ik al heel blij!
Ik ga nog wat boeken aanschaffen om zelf meer te leren over het carboon tijdperk en welke mogelijke vondsten er nog kunnen gedaan worden.
Hier de mooiste die ik op die plek vond:
Als ik de foto's door Chat GPT laat analyseren krijg ik Alethopteris of Neuropteris.
Alvast bedankt!
- Carboon
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 525 times
Re: Carboon fossielen
Heel mooie vondst!
Maar wat betreft de determinatie zit ChatGPT toch echt helemaal fout. Dit zijn overduidelijk pinnae van Mariopteris, waarschijnlijk Mariopteris muricata. Dit kun je zien aan de basale lobben, de aanhechtingshoek en de spitse uiteindes van de pinnulae.
Maar wat betreft de determinatie zit ChatGPT toch echt helemaal fout. Dit zijn overduidelijk pinnae van Mariopteris, waarschijnlijk Mariopteris muricata. Dit kun je zien aan de basale lobben, de aanhechtingshoek en de spitse uiteindes van de pinnulae.
Op zoek naar groen in het zwart.
Zeker! Ik ben hier heel blij mee. Maar het zou beter geweest zijn als de afdrukken volledig waren. De grote steen brak echt veel te snel in kleine stukken.
Bedankt hiervoor! Hier kan ik al weer wat verder informatie over opzoeken.Carboon schreef: ↑02 mar 2025, 09:02 Heel mooie vondst!
Ik ga ze een beetje behandelen met B72. Ik ben bang dat ze anders verder openbreken. Want de randen vertonen al meer barsten dan gisteren door gewoon te drogen denk ik...
Groetjes,
Dirk
@Carboon
Wat maak je hieruit? Is dit gewoon plantenmateriaal of iets specifieks?
En wat wil de "ei vormige" rand errond betekenen? Is dit gewoon toeval hoe de steen gespleten is op die plek?
Bedankt!
Wat maak je hieruit? Is dit gewoon plantenmateriaal of iets specifieks?
En wat wil de "ei vormige" rand errond betekenen? Is dit gewoon toeval hoe de steen gespleten is op die plek?
Bedankt!
- Carboon
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 525 times
Hoi @DirkV,
Dit lijkt me een plantaardig fragment, maar wat precies zou ik niet kunnen zeggen.
De "eivormige rand" is geologisch van aard, namelijk het gevolg van de manier waarop schalie breekt. Waarschijnlijk heeft het plantaardig materiaal hier ook een rol in gespeeld.
Dit lijkt me een plantaardig fragment, maar wat precies zou ik niet kunnen zeggen.
De "eivormige rand" is geologisch van aard, namelijk het gevolg van de manier waarop schalie breekt. Waarschijnlijk heeft het plantaardig materiaal hier ook een rol in gespeeld.
Op zoek naar groen in het zwart.
Hoi!Carboon schreef: ↑05 mar 2025, 16:26 Hoi @DirkV,
Bedankt voor de reactie! Fascinerend om hierover te leren!
Groetjes