Gehoorbeentje dolfijnachtige
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Re: Gehoorbeentje dolfijnachtige
Veel losse strandvondsten en andere fossielen zijn niet op soort te determineren. Maar je bent nu al een eind gekomen toch?
Groet,
Niels
Niels
-
- Junior Lid
@Niels: Zo ver als mogelijk volgens de huidige kennis (=Hidde). Ik zoek die grens altijd graag op. Omdat ik nog een groentje ben met fossielen moet ik nog leren hoe ver je per type fossiel kunt gaan. Dus nu ben ik tevreden 

Excuses voor het late reageren. Het is een luxe probleem, maar met alle berichten die mij vanzelf bereiken en waarnemingen.nl ben ik de laatste maanden weer minder actief hier.
Het betreft inderdaad de tympanic bulla. En dan met name het involucrum, de dikke binnenste lip, van een tandwalvis. Deze neemt de trommelvlies functie over en maakt gericht horen onder water mogelijk. Een belangrijke aanpassing die zich ruim meer dan 50 miljoen geleden in deze groep verscheen en nog steeds zeer belangrijk is. (Wij kunnen horen onder water, maar niet bepalen uit welke richting geluid komt).
Helaas zijn bullae van tandwalvissen zeer moeilijk op soort te brengen en deze is ook beschadigd. Ik durf er niet veel meer van te zeggen.
Groeten,
Hidde
Het betreft inderdaad de tympanic bulla. En dan met name het involucrum, de dikke binnenste lip, van een tandwalvis. Deze neemt de trommelvlies functie over en maakt gericht horen onder water mogelijk. Een belangrijke aanpassing die zich ruim meer dan 50 miljoen geleden in deze groep verscheen en nog steeds zeer belangrijk is. (Wij kunnen horen onder water, maar niet bepalen uit welke richting geluid komt).
Helaas zijn bullae van tandwalvissen zeer moeilijk op soort te brengen en deze is ook beschadigd. Ik durf er niet veel meer van te zeggen.
Groeten,
Hidde
Marine mammals, dolphinately awesome
- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 633 times
Nou, dank je wel!Maarten Wielstra schreef: ↑23 feb 2025, 10:55 Even voor de achterblijvers die niet op facebook zitten

Time fades away (Neil Young)