Blad met sporen
- Felicia Carina
- Senior Lid
- Has thanked: 839 times
- Been thanked: 233 times
- Contacteer:
Blad met sporen
Hallo allemaal
In onderstaande brok vond ik een blad of stengel met een spoorvorming aan beide kanten van een “nerf”.
Heeft iemand dit al eerder gezien?
Groetjes,
Felicia
In onderstaande brok vond ik een blad of stengel met een spoorvorming aan beide kanten van een “nerf”.
Heeft iemand dit al eerder gezien?
Groetjes,
Felicia
masterinfineartsflits
- Felicia Carina
- Senior Lid
- Contacteer:
Re: Blad met sporen
Hallo Jeroen
Bedankt voor je antwoord.
Ik weet zelfs niet of het wel een blad is. En dus ook helemaal niet wat die streepjes zijn.
Groetjes,
Felicia
Bedankt voor je antwoord.
Ik weet zelfs niet of het wel een blad is. En dus ook helemaal niet wat die streepjes zijn.
Groetjes,
Felicia
masterinfineartsflits
- Carboon
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 525 times
Hoi Felicia,
Prachtige vondst! Het is zeker een blad (of microphyl?), van het type Cyperites sp. De markeringen zijn echter atypisch. Denk dat je inderdaad een of ander sporenfossiel hebt gevonden hier. Zal wanneer ik meer tijd heb eens wat boeken erop naslaan.
Groeten,
Tim
Prachtige vondst! Het is zeker een blad (of microphyl?), van het type Cyperites sp. De markeringen zijn echter atypisch. Denk dat je inderdaad een of ander sporenfossiel hebt gevonden hier. Zal wanneer ik meer tijd heb eens wat boeken erop naslaan.
Groeten,
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.
- Carboon
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 525 times
Hoi Felicia,
Dernov (2019) beschrijft galstructuren op een Cyperites-type fossiel uit het Carboon van Oekraïne, maar het patroon is niet zo regelmatig als op jouw exemplaar (zie Figuur 5-10 in gelinkte PDF).
Groeten,
Tim
Dernov (2019) beschrijft galstructuren op een Cyperites-type fossiel uit het Carboon van Oekraïne, maar het patroon is niet zo regelmatig als op jouw exemplaar (zie Figuur 5-10 in gelinkte PDF).
Groeten,
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.
- Felicia Carina
- Senior Lid
- Contacteer:
Bedankt Tim, ik ga het eens rustig bekijken.
Figuur 5-10 van welke pagina is dat juist? (Ik heb nog niet alles gelezen…)
Groetjes,
Felicia
Figuur 5-10 van welke pagina is dat juist? (Ik heb nog niet alles gelezen…)
Groetjes,
Felicia
masterinfineartsflits
-
- Junior Lid
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 22 times
- Contacteer:
Hoi Felicia,
Deze kwam ik tegen op het net bij :https://steurh.home.xs4all.nl/sigillar/sigilla.html
Het gaat hier om blad van Sigilaria. Kun je ook eens naar kijken. Ik zeg niet dat het zo is, maar dezelfde groefjes zitten wel in het blad op de afbeelding.
Succes met het onderzoek.
Deze kwam ik tegen op het net bij :https://steurh.home.xs4all.nl/sigillar/sigilla.html
Het gaat hier om blad van Sigilaria. Kun je ook eens naar kijken. Ik zeg niet dat het zo is, maar dezelfde groefjes zitten wel in het blad op de afbeelding.
- Bijlagen
-
- Sigilaria.png (445.96 KiB) 13625 keer bekeken
- Felicia Carina
- Senior Lid
- Contacteer:
Ondertussen heb ik de PDF wel volledig gelezen. Het was fig. 5,10 , ik heb het gevonden!
Ik vind het wel wat moeilijk om te zien op deze afbeelding. De galstructuren lijken ronder dan die streepjes.
Is Cyperites eigenlijk een aparte soort?
Of zijn het altijd Sigillaria bladeren? Tot nu toe heb ik ze altijd alleen maar naaldvormig gevonden.
Of is die Cyperites misschien de naam voor een bepaald soort bladeren zoals bijvoorbeeld de buitenste?
Groetjes,
Felicia
masterinfineartsflits
- Felicia Carina
- Senior Lid
- Contacteer:
Bedankt om mee te zoeken!Sjacobus schreef: ↑28 mar 2025, 21:53 Hoi Felicia,
Ik zie inderdaad die streepjes en er staat ook dat het Sigillaria bladeren zijn. Maar terwijl ik mijn antwoord intypte was dat van jou al verschenen en had ik het al gevraagd. Toch nog enkele vraagjes hierover in het bovenstaande antwoord.
Ik vind deze streepjes dan weer anders dan dat spoor. Wel een goed vertrekpunt, want misschien is het gewoon een andere soort Sigillaria dan dit soort met de streepjes.
Groetjes,
Felicia
masterinfineartsflits
-
- Junior Lid
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 22 times
- Contacteer:
Hoi Felicia,
Een tijd geleden had ik nog contact met Hans Steur. Deze pdf is van zijn hand over Sigillaria. Staat van alles in over het blad.
https://natuurtijdschriften.nl/pub/4061 ... 005007.pdf
Een tijd geleden had ik nog contact met Hans Steur. Deze pdf is van zijn hand over Sigillaria. Staat van alles in over het blad.
https://natuurtijdschriften.nl/pub/4061 ... 005007.pdf