grote wervel beenvis
grote wervel beenvis
Deze beschadigde wervel van een beenvis heb ik onlangs gevonden op het strandje van De Kaloot (Zeeland). Het lijkt mij een caudale wervel (zeg maar tussen buikholte en staartwortel). Ik weet niet of hij echt fossiel is, hij is niet versteend, maar hij is in ieder geval ook niet vers. De lengte is 167 mm, maar omdat hij is beschadigd schat ik de oorspronkelijke lengte op circa 20 cm. Dat is een forse maat, en daarom denk ik dat de vis waarvan deze afkomstig is minimaal een lengte van een meter of meer moet hebben gehad. In onze zee-regio (Noordzee en Kanaal) zijn er maar weinig beenvissen die die lengte kunnen bereiken en waarvan deze wervel afkomstig kan zijn. Ik denk dan aan Tonijn, Steur, of eventueel ook Heilbot of Maanvis. Maar er zijn misschien nog wel meer mogelijkheden. Is er iemand die hier meer over kan zeggen, is mijn redenering correct, en is een soort of soortgroep te noemen waar deze vondst van afkomstig is?
Bart
-
- Junior Lid
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 22 times
- Contacteer:
Re: grote wervel beenvis
Hallo Bart,
Over de ouderdom durf ik niets te gokken. Hij ziet er wel heel mooi uit, dus jong misschien. Tonijn zou heel goed passen. De wervels die jij aangeeft, deze zijn aan beide zijden sterk naar achteren gebogen. Terwijl de wervels achter de de nekwervels, aan onderzijde korter en rechter zijn. Zoals op de tweede foto te zien is. Ik denk alleen met je mee. Zekerheid? Het is soms lastig.
Over de ouderdom durf ik niets te gokken. Hij ziet er wel heel mooi uit, dus jong misschien. Tonijn zou heel goed passen. De wervels die jij aangeeft, deze zijn aan beide zijden sterk naar achteren gebogen. Terwijl de wervels achter de de nekwervels, aan onderzijde korter en rechter zijn. Zoals op de tweede foto te zien is. Ik denk alleen met je mee. Zekerheid? Het is soms lastig.
-
- Senior Lid
- Has thanked: 324 times
- Been thanked: 224 times
Re: grote wervel beenvis
Flinke wervel van een kabeljauwachtige. Mooie inderdaad dat die compleet is, maar daardoor ook zeer waarschijnlijk niet ouder dan holoceen.
altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.
instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max
instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max