Zoogdiertandjes

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
BenjaminH
Junior Lid
Zoogdiertandjes

Bericht door BenjaminH » 16 jun 2025, 14:04

Hallo ik ben nieuw op dit forum, ben 34 jaar en zoek sinds jongs af aan naar alles wat in de bodem te vinden is: fossielen, metaalvondsten, mineralen. De laatste jaren minder en minder tijd helaas waardoor ik keuzes moet maken. Haaientanden zijn favoriet. Antwerpen (Hoevenen) bezoek ik zo'n vier keer per jaar. Deze tandjes komen daar vandaan. Wie kan mij helpen met de determinatie? Groet, Benjamin
Bijlagen
IMG_1715.jpg
IMG_1713.jpg
IMG_1710.jpg
IMG_1709.jpg

Hidde
Been thanked: 102 times
Contacteer:
Re: Zoogdiertandjes

Bericht door Hidde » 23 jun 2025, 22:35

Beste Benjamin,

Welkom op het forum. Je verhaal is herkenbaar: 33 jaar en neig meer naar de zeezoogdieren.
Op links een snijtand van Squalodon (een groep uitgestorven dolfijnen met nog hetrodont gebit, een zeldzaamheid onder de moderne soorten).
Daarnaast een snijtand van een zeehond vermoed ik.
De rest zijn de typisch simpele tanden van homodonten tandwalvissen. Door diverse problemen zijn die niet verder te determineren (hebben veel overlap tussen soorten, er zijn nog veel onbeschreven of invalide soorten en de tanden vallen snel uit de schedel waardoor van een ruim aantal beschreven soorten de tanden niet bekend zijn).

Marine mammals, dolphinately awesome

BenjaminH
Junior Lid
Re: Zoogdiertandjes

Bericht door BenjaminH » 27 jun 2025, 22:22

Thanks voor de determinatie Hidde. Squalodon is nieuw voor mij. Interessant dier ook.

Plaats reactie