Fossiel bot - Spiegelwaal Nijmegen
Fossiel bot - Spiegelwaal Nijmegen
Gisteren door mijn dochter op een strandje aan de spiegelwaal Nijmegen gevonden. De spiegelwaal is een recent gegraven nevengeul parallel aan de waal, ter info. https://maps.app.goo.gl/H7zaHpJP65x2Dhvm9
Dat het een bot is lijkt me duidelijk, het is hol en slechts een fragment, ik vermoed van een bot van een loopbeen. Maar daar eindigt mijn kennis. Een soortnaam zou al fijn zijn.
Ook lijkt het dat er snijmarkeringen op te zien zijn (zie microscoop foto met annotaties en naast de markeringen zelf het verloop aangegeven). Of dit recent is gebeurd tijdens verplaatsing, of juist uit de tijd waarop dit dier gestorven is,ook dat valt buiten mijn expertise. Ik hoor graag van mensen met meer kennis hierover wat daar over te vertellen valt.
Dat het een bot is lijkt me duidelijk, het is hol en slechts een fragment, ik vermoed van een bot van een loopbeen. Maar daar eindigt mijn kennis. Een soortnaam zou al fijn zijn.
Ook lijkt het dat er snijmarkeringen op te zien zijn (zie microscoop foto met annotaties en naast de markeringen zelf het verloop aangegeven). Of dit recent is gebeurd tijdens verplaatsing, of juist uit de tijd waarop dit dier gestorven is,ook dat valt buiten mijn expertise. Ik hoor graag van mensen met meer kennis hierover wat daar over te vertellen valt.
- sjaak
- Has thanked: 378 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Re: Fossiel bot - Spiegelwaal Nijmegen
Lijkt een stuk dijbeen of opperarmbeen. Determinatie is lastig bij een fragment. Of het oud is valt niet te zeggen aan de hand van een foto. Je kan de plaktest doen als het bot droog is en je het met natte vinger aanraakt. Als je vinger dan aan het bot kleeft is het meestal oud. Het lijkt inderdaad een snijspoor.
Groet,
Niels
Niels