Gevonden fossiel in kalksteen

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Rico Empee
Junior Lid
Been thanked: 1 time
Gevonden fossiel in kalksteen

Bericht door Rico Empee » 26 aug 2025, 18:30

Tijdens het graven van een geul bij ons huis in de Dordogne moest ik een stuk kalksteen rots weghalen. Later trof ik in de stapel stenen uit de geul eerst twee in elkaar passende fossielen met rijen van gaatjes en daarna een derde stuk dat er op paste. Zie foto's. Zo'n fossiel als het derde stuk heb ik vaker gevonden.

Kan iemand me zeggen wat dit voor een fossiel is? Het lijkt op een spons, maar de schelpvorm komt daarmee niet overeen.
Bijlagen
20250826_181310.jpg
20250826_181300.jpg
20250826_181255.jpg
Bovenste stuk er af
Bovenste stuk er af
Drie stukken op elkaar
Drie stukken op elkaar

Spongebob
Has thanked: 431 times
Been thanked: 648 times
Re: Gevonden fossiel in kalksteen

Bericht door Spongebob » 27 aug 2025, 20:30

Hallo Rico,
Een eigen huis in de Dordogne...dat zou ik ook wel willen :roll:
En dan ook nog fossielen vinden in je eigen tuin, wouw!

Je fossiel lijkt wel erg op een schelp. De ene, bolle kant is de binnenopvulling.
Ik vermoed dat de schelp (aragoniet) zelf is opgelost en dat de gebroken helften met de gaatjes de afdruk van de buitenkant is.
Je moet dan even omdenken en de gaatjes zien als stekeltjes op de buitenzijde van de schelp.

Veel succes met verder graven en als je hulp nodig bent zijn hier op het forum vast wel mensen die willen helpen :mrgreen:

Time fades away (Neil Young)

Sjacobus
Gewoon Lid
Has thanked: 19 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Sjacobus » 27 aug 2025, 21:44

Hallo Rico,
Dat is een prachtige afdruk, die je daar hebt. Groot en zoals gezegd, de schelp zelf is opgelost. Ik heb ze zelf ook gevonden, maar niet zo mooi. Ik vermoed dat het Spondylus (spinosus) is. Deze had lange stekels(de grote gaatjes in jou afdruk). Gefeliciteerd met deze (toevallige) mooie vondst.

Rico Empee
Junior Lid
Been thanked: 1 time

Bericht door Rico Empee » 01 sep 2025, 07:01

Beiden bedankt voor jullie antwoord! :D

Plaats reactie