Fossielen uit zandzuigerij regio Sibculo
-
- Junior Lid
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 1 time
Fossielen uit zandzuigerij regio Sibculo
Hoi, dit is mijn eerste post hier op het forum van paleontica. Ik ben laatst met vrienden naar een zandzuigerij in de buurt van Sibculo geweest. Daar heb ik zelf een aantal mooie fossielen kunnen vinden in een grote grindberg. Waaronder een mooie gehalveerde Astylosponiga praemorsa, met zichtbare radiale en concentrische in- en uitstroomkanalen, en een gefossieleerde m3 kies van een runderachtige. Op basis van anderen die ik nagevraagd heb mogelijk een Oeros of Steppe Wisent. De blauwe lijn heb ik opgemeten aan de hand van ImageJ software en is 49.8 mm, massa 42 gram.
En het schattige halve sponsje:
Maar ik zit momenteel nog met deze vier kleinere fossielen waarbij ik het net wat minder zeker weet.
1. Zou dit de afdruk van een bivalve of Brachiopode kunnen zijn?
2. Sterk vermoeden dat het om een verkiezelfde Solitaire rugosa gaat.
3. Een soort koraal of spons?
4. Ook een soort koraal?
En het schattige halve sponsje:
Maar ik zit momenteel nog met deze vier kleinere fossielen waarbij ik het net wat minder zeker weet.
1. Zou dit de afdruk van een bivalve of Brachiopode kunnen zijn?
2. Sterk vermoeden dat het om een verkiezelfde Solitaire rugosa gaat.
3. Een soort koraal of spons?
4. Ook een soort koraal?
- JZuidewijk
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 101 times
Re: Fossielen uit zandzuigerij regio Sibculo
Welkom! Ik kan je niet verder helpen met de determinatie, maar mooie vondsten
-
- Gewoon Lid
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Welkom op het forum. Je hebt een aantal mooie vondsten daar. De tand moet je van alle zijden fotograferen om er iets over te kunnen zeggen. Het lijkt wel te kloppen. De derde op de laatste foto zou een stukje wortelstam van Rhisopoterion kunnen zijn.
- Spongebob
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 648 times
Hallo Matthijs, welkom op het forum!
Altijd jammer om een half fossiel te vinden, maar in het geval van de Astylo maakt het niet uit,
want je kan nu dankzij de natuurlijke breuk heel mooi de in- en uitstroomkanalen van de spons volgen.
Je 'bivalve-afdruk' is een afdruk van een Lias-ammonietje uit de omgeving van Osnabrück. Vroeger zou ik die Arietites geometricus hebben genoemd, maar misschien heb je 'Staringia 13' en kun je de nieuwe naam zelf achterhalen.
Nummer 2 kan ook een trepostomate bryozoe (Petersburger hoedje) zijn. Misschien even de zijkant fotograferen...
Nummer 3 is inderdaad een stukje Krijtspons: Rhizopoterion
en het laatste fossieltje is een fragment van een belemniet uit het Boven-Krijt.
De tand hoeft m.i. niet per se fossiel te zijn, maar daar durf ik verder weinig van te zeggen.
Groet, Tom
Altijd jammer om een half fossiel te vinden, maar in het geval van de Astylo maakt het niet uit,
want je kan nu dankzij de natuurlijke breuk heel mooi de in- en uitstroomkanalen van de spons volgen.
Je 'bivalve-afdruk' is een afdruk van een Lias-ammonietje uit de omgeving van Osnabrück. Vroeger zou ik die Arietites geometricus hebben genoemd, maar misschien heb je 'Staringia 13' en kun je de nieuwe naam zelf achterhalen.
Nummer 2 kan ook een trepostomate bryozoe (Petersburger hoedje) zijn. Misschien even de zijkant fotograferen...
Nummer 3 is inderdaad een stukje Krijtspons: Rhizopoterion
en het laatste fossieltje is een fragment van een belemniet uit het Boven-Krijt.
De tand hoeft m.i. niet per se fossiel te zijn, maar daar durf ik verder weinig van te zeggen.
Groet, Tom
Time fades away (Neil Young)
-
- Junior Lid
Bedankt Tom en Sjacobus voor jullie determinaties!
Hier heb ik een paar zijden van de kies. De kies was ook gevallen op locatie, het stuk glazuur kon ik nog vinden en terugplaatsen. Hierdoor is wel de binnenkant daarvan zichtbaar geworden, zoals op een van de foto's zichtbaar is.
Nummer 2 zal ik straks fotograferen onder goed licht.
Hier heb ik een paar zijden van de kies. De kies was ook gevallen op locatie, het stuk glazuur kon ik nog vinden en terugplaatsen. Hierdoor is wel de binnenkant daarvan zichtbaar geworden, zoals op een van de foto's zichtbaar is.
Nummer 2 zal ik straks fotograferen onder goed licht.
-
- Gewoon Lid
- Contacteer:
Het is een bovenkaakse kies van een runderachtige, wanneer ik naar de bovenzijde van de tand kijk. Hij lijkt me ook redelijk fossiel. Verder op naam brengen durf ik niet aan.
Bedankt voor de extra foto's
Bedankt voor de extra foto's
-
- Junior Lid
-
- Junior Lid
Dankjewel Spongebob! Wat zouden jullie trouwens aanraden, literatuur etc.., om kennis over Nederlandse fossielen te verbreden?
-
- Gewoon Lid
- Contacteer:
Op deze site is een literatuur lijst te vinden, helaas niet op land gesorteerd.
Ook het fossielen archief is rijk aan fossielen die je kunt bekijken, voor als je wilt determineren/vergelijken wat je hebt gevonden.
Je zou ook lid kunnen worden van het LVGA. Landelijke vereniging
Boeken zijn er genoeg, ook tweede hands(soms worden ze hier wel aangeboden) en fossiel-sites op het internet.
Ook het fossielen archief is rijk aan fossielen die je kunt bekijken, voor als je wilt determineren/vergelijken wat je hebt gevonden.
Je zou ook lid kunnen worden van het LVGA. Landelijke vereniging
Boeken zijn er genoeg, ook tweede hands(soms worden ze hier wel aangeboden) en fossiel-sites op het internet.