Kleine bolvormige fossielen uit de Selzerbeek (kalksteen van Vijlen)?
- JZuidewijk
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 101 times
Kleine bolvormige fossielen uit de Selzerbeek (kalksteen van Vijlen)?
Deze bolvormige fossielen vond ik in de Selzerbeek twee weken terug tijdens mijn vakantie in Zuid Limburg. Toen ik ze aanvankelijk in mijn zeef zag, dacht ik eerst aan moderne pitjes van een of andere bes. Maar wat beter kijkend waren het toch fossielen. Kleine zeeëgeltjes zijn het ook niet, vanwege afwezigheid van een 5 deling, peristome en periproct openingen. Ze zijn gemiddeld ongeveer 5mm, en vertonen 8 lijnen die van boven naar beneden lopen.
Een aantal bij elkaar:
Sommigen splijten in 3 delen uiteen, of zijn al uiteen gevallen:
Opvallend is dat ik ze met name op een lokatie heel veel in mijn zeef vond. Aangezien ik toen nog niet overtuigd was dat het fossielen waren, heb ik er maar een paar meegenomen. Het lijkt er dus op dat ze daar zeer lokaal uit het sediment zijn losgekomen. Ik heb verder geen idee waar ik moet zoeken naar wat het zou kunnen zijn. Iemand enig idee?
Een aantal bij elkaar:
Sommigen splijten in 3 delen uiteen, of zijn al uiteen gevallen:
Opvallend is dat ik ze met name op een lokatie heel veel in mijn zeef vond. Aangezien ik toen nog niet overtuigd was dat het fossielen waren, heb ik er maar een paar meegenomen. Het lijkt er dus op dat ze daar zeer lokaal uit het sediment zijn losgekomen. Ik heb verder geen idee waar ik moet zoeken naar wat het zou kunnen zijn. Iemand enig idee?
- Spongebob
- Has thanked: 431 times
- Been thanked: 648 times
Re: Kleine bolvormige fossielen uit de Selzerbeek (kalksteen van Vijlen)?
Heb je niet even naar boven gekeken
of er een bepaalde boom of struik stond.
Het lijken mij zaadjes en geen fossielen,
maar ik ben niet 100% zeker

of er een bepaalde boom of struik stond.
Het lijken mij zaadjes en geen fossielen,
maar ik ben niet 100% zeker

Time fades away (Neil Young)
- JZuidewijk
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 101 times
Re: Kleine bolvormige fossielen uit de Selzerbeek (kalksteen van Vijlen)?
Dat was mijn eerste gedachte, maar ze leken me toch echt van steen, dus toen dacht ik van niet. Maar nu begon ik toch weer te twijfelen. Ik heb er eentje opengebroken, en ik ben bang dat je gelijk hebt, er zat een zaadje of iets in en stinkt behoorlijk. Oeps