Aangeboden: Eland skelet

Hier kun je fossielen te koop of te ruil aanbieden. Ook bedoeld voor aanverwante geologische spullen.
Plaats reactie
Trilobite
Contacteer:
Aangeboden: Eland skelet

Bericht door Trilobite » Gisteren, 11:42

Ik heb een modern eland skelet dat ik wil aanbieden. Het is een mooi skelet en kan super handig zijn voor vergelijkende anatomie. Maar neemt redelijk veel ruimte in beslag en ik wil er vanaf. En het zal moeten opgehaald worden maar zit al in een handige plastic kist voor vervoer.

Het skelet is in 2021 gevonden in het bos in Zuid Zweden. Het skelet lag duidelijk al een tijd en was grotendeels al schoon. Bij het schoonmaken hebben de botten maanden lang nog in de biotex gestaan en zijn daarna nog met de hand grondig schoon gemaakt en gedroogd.

Het skelet is vrij compleet en komt dus van 1 individu. De wervel kolom heeft alles van de tweede nekwervel (axis) tot en met het sacrum. De meeste ribben lijken aanwezig. Alle grote ledemaat botten behalve de fibulae zijn aanwezig. De meeste botten van de voeten zijn ook aanwezig.
3 hoeven zijn ook bewaard gebleven.

De schedel zit er dus helaas niet bij omdat die door iemand anders meegenomen was. Op basis van foto's waar de schedel op stond vermoed ik wel dat het om een mannetje gaat, omdat de schedel kap van de schedel was afgezaagd op die foto's. Dus vermoedelijk had het beest een gewei.

Verschillende botten zijn door aaseters aangevreten van toen het skelet in het bos lag. De uiteinden van sommige ledemaat botten en ribben hebben uitgebreide vraatsporen. Dit kan ook erg interessant zijn voor vergelijking met fossiele botten die vraatsporen hebben.

Dus als iemand interesse heeft, om een redelijk bod te doen, dan hoor ik het graag.
Bijlagen
De bewaarde botten na het schoonmaken
De bewaarde botten na het schoonmaken
Closeup van knaagsporen
Closeup van knaagsporen
Linker voorpoot
Linker voorpoot
middenhands bot
middenhands bot
Ribbenkast met hand voor schaal (lengte van wijsvinger tot basis van duim is 14cm)
Ribbenkast met hand voor schaal (lengte van wijsvinger tot basis van duim is 14cm)
nek
nek
voorpoot botten
voorpoot botten
voet botten
voet botten

Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite

Max pijpelink
Senior Lid
Has thanked: 326 times
Been thanked: 224 times
Re: Aangeboden: Eland skelet

Bericht door Max pijpelink » Vandaag, 08:19

Oehhh, wil m eigenlijk best graag, maar hier gaan m’n ouders niet zo heel blij mee worden qua ruimte😅😂

Waar zou deze eventueel op te halen zijn?

altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Carboon
Has thanked: 447 times
Been thanked: 529 times
Re: Aangeboden: Eland skelet

Bericht door Carboon » Vandaag, 09:15

Hoi @Trilobite en @Max pijpelink,

Hoewel ik het enthousiasme snap, wil ik jullie er toch op wijzen dat het eigenlijk niet de bedoeling is dat hier modern materiaal wordt aangeboden. Zie de Ledenregels van het forum, specifiek Clausule 6.2.

Met vriendelijke groeten,

Tim

Op zoek naar groen in het zwart.

Plaats reactie