Zee-egel uit Friese bodem
Zee-egel uit Friese bodem

Hallo!
Onlangs heb ik op een akker nabij het Friese dorp Veenwouden een fossiele zee-egel gevonden. Tot op heden is dit de derde die ik in Friesland heb gevonden.
Graag zou ik te weten willen komen hoe dit fossiel hier terecht is gekomen. Is het mogelijk afkomstig uit een keileem laag? Tevens ben ik erg benieuwd naar de ouderdom van dit fossiel. Hopende dat iemand mij kan helpen met deze vragen.
Met vriendelijke groeten,
Jelle
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: Zee-egel uit Friese bodem
waarschijnlijk een fossiel van behoorlijke ouderdom dat er tijdens de laatste ijstijd is afgezet
grtz jeroen
grtz jeroen
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com
Ik denk dat hieronymus gelijk heeft.
Maar het is wel een hele mooie egel.ruilen??
grrrrr.john
Maar het is wel een hele mooie egel.ruilen??
grrrrr.john
Muziek maken en fossielen zoeken
dat is het helemaal
dat is het helemaal
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Waarschijnlijk Echinocorus sp.
De ouderdom zal naar alle waarschijnlijkheid Bovenkrijt zijn.
Hier in Twente worden werden in het verleden ook zeeegels van de velden opgeraapt. Met name Echinocorus. Ik heb er zelf ook een gevonden op de akker.
Overige door mij gevonden zeeegels komen met name uit gletsjerafzettingen en in mindere mate uit rivierafzettingen.
Ze zijn hoofdzakelijk afkomstig van vuurstenen uit de Senoon-lagen van Balticum. Deze lagen strekken zich uit over een groot deel van het Oostzeegebied, van Zweden tot Litauen.
Je vindt ze zoals ik al zei zowel in het oostelijke grind als in de grondmorenen.
Het is dus heel goed mogelijk dat jij deze ook tegenkomt in noord Nederland.
[Bewerkt door Fossielenzoeker op 17-10-2006 om 20:28 NL]
De ouderdom zal naar alle waarschijnlijkheid Bovenkrijt zijn.
Hier in Twente worden werden in het verleden ook zeeegels van de velden opgeraapt. Met name Echinocorus. Ik heb er zelf ook een gevonden op de akker.
Overige door mij gevonden zeeegels komen met name uit gletsjerafzettingen en in mindere mate uit rivierafzettingen.
Ze zijn hoofdzakelijk afkomstig van vuurstenen uit de Senoon-lagen van Balticum. Deze lagen strekken zich uit over een groot deel van het Oostzeegebied, van Zweden tot Litauen.
Je vindt ze zoals ik al zei zowel in het oostelijke grind als in de grondmorenen.
Het is dus heel goed mogelijk dat jij deze ook tegenkomt in noord Nederland.
[Bewerkt door Fossielenzoeker op 17-10-2006 om 20:28 NL]
Robert Mensink
@Fossielenzoeker
Het lijkt mij meer een Conulusachtige. Overigens een tijdgenoot van de Echinocorys vulgaris. Mond in het midden , anus aan de zijkant (foto 2 onderkant)
[Bewerkt door Plikona op 17-10-2006 om 22:05 NL]
Het lijkt mij meer een Conulusachtige. Overigens een tijdgenoot van de Echinocorys vulgaris. Mond in het midden , anus aan de zijkant (foto 2 onderkant)
[Bewerkt door Plikona op 17-10-2006 om 22:05 NL]
- Pachydiscus
- Been thanked: 11 times
Betreft een Galerites sp. Geen Echinocorys sp. Inderdaad een leuke vondst en waarschijnlijk afkomstig uit het Deens/Baltische gebied. Verdere info is moeilijk.
Digger
- binbinneke
- Contacteer:

Ja ik dacht ook direct aan een galerites sp.,
dat kan je duidelijk op foto 2 zien. Hier nog eens een prentje om de gelijkenissen te laten zien. Twee druppels water. Bovendien een van mijn lievelings-zeeëgels.
gr. robin
'Search' your way into life.
http://www.sharksandfossils.page.tl/
http://www.sharksandfossils.page.tl/
Leuk, ik heb er ooit ook een in de tuin gevonden een jaartje of 20 terug (Dieren Gelderland). Ik heb hem nog steeds 
<:{{{{{>

<:{{{{{>
Trilobiti Ceská Republika
- Frisian-old-age
@ John
Indien interesse voor deze ,verdere afhandeling volgens mail-gebeuren.
groetjes,
Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )