Botje Isle of Wight

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Jelte.
Senior Lid
Has thanked: 254 times
Been thanked: 86 times
Re: Botje Isle of Wight

Bericht door Jelte. » 26 nov 2025, 20:55

heb inderdaad geen airscribe wel een dremel tot nu toe alleen maar met de Hand geprepareerd alleen dat is door de keiharde kwartsiet schelpen erg lastig

sjaak
Has thanked: 404 times
Been thanked: 395 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 26 nov 2025, 21:48

Ik zou het niet met de dremel doen, die is wat te grof voor zo’n fragiel botje. Misschien alleen om de matrix een beetje vrij te maken. De rest met fijn gereedschap zoals hiervoor genoemd.

Groet,

Niels

JZuidewijk
Has thanked: 50 times
Been thanked: 111 times

Bericht door JZuidewijk » 26 nov 2025, 23:13

Jelte. schreef: 26 nov 2025, 14:14 oeh mooie vondsten heeft u tips voor het prepareren?

mvg Jelte
Ik werk normaal altijd met een zogenaamde pin vice met een ingekorte naald erin. Maar dit gesteente is wat harder. Dus nu met een Dremel 290 (niet roterend) met stylus van Zoic: https://www.zoicpalaeotech.co.uk/collections/dremel-290
Dat lijkt heel goed te werken, ook om de hardere insluitsels weg te werken. Ik kan er alleen niet zo vaak mee werken, omdat de enige momenten dat ik tijd heb is wanneer mijn dochter slaapt, en ik dus geen herrie kan maken. Dus het ligt weer even te wachten.

JZuidewijk

Bericht door JZuidewijk » 26 nov 2025, 23:27

Mijn andere vondsten in deze schelpen platen.

Vin stekel hybodont:
P1070434.JPG
Deze ben ik nu aan het uitprepareren om te zien wat het nu echt is:
P1070532.JPG
Deze moet ik nog eens goed op de foto zetten, maar alvast een blik:

Pycnodont kaak:
11200032.JPG
11200032.JPG (224.87 KiB) 177 keer bekeken
Stukje bot, vermoedelijk doornuitsteeksel van een wervel, mogelijk plesiosaurus:
11200006.JPG
11200006.JPG (213.04 KiB) 177 keer bekeken

Jelte.
Senior Lid

Bericht door Jelte. » Gisteren, 07:58

JZuidewijk schreef: 26 nov 2025, 23:13
Jelte. schreef: 26 nov 2025, 14:14 oeh mooie vondsten heeft u tips voor het prepareren?

mvg Jelte
Ik werk normaal altijd met een zogenaamde pin vice met een ingekorte naald erin. Maar dit gesteente is wat harder. Dus nu met een Dremel 290 (niet roterend) met stylus van Zoic: https://www.zoicpalaeotech.co.uk/collections/dremel-290
Dat lijkt heel goed te werken, ook om de hardere insluitsels weg te werken. Ik kan er alleen niet zo vaak mee werken, omdat de enige momenten dat ik tijd heb is wanneer mijn dochter slaapt, en ik dus geen herrie kan maken. Dus het ligt weer even te wachten.
Bedankt! Toevallig heb ik ze beide probeer ook nog een wat groter niet hoog bot in het zelfde gesteente te prepareren hier plaats ik vandaag nog een foto van maar die zit vrij diep onder het gesteente dus daarvoor maar de dremel

sjaak
Contacteer:

Bericht door sjaak » Gisteren, 08:53

Die laatste foto is volgens mij geen doornuitsteeksel. Misschien eerder een bot uit het bekken. Lijkt mij makkelijker verder te prepareren.

Hoe bevalt die zoic icm een dremel? Ik vind een dremel wel erg lawaaierig en niet ergonomisch maar het is een goedkoop alternatief voor een luchtbeitel en neemt minder ruimte in.

Groet,

Niels

JZuidewijk

Bericht door JZuidewijk » Gisteren, 14:29

sjaak schreef: Gisteren, 08:53 Die laatste foto is volgens mij geen doornuitsteeksel. Misschien eerder een bot uit het bekken. Lijkt mij makkelijker verder te prepareren.
Is inmiddels geprepareerd. Ik moet er nog foto's van maken.
Hoe bevalt die zoic icm een dremel? Ik vind een dremel wel erg lawaaierig en niet ergonomisch maar het is een goedkoop alternatief voor een luchtbeitel en neemt minder ruimte in.
Het is een herrie machine. Maar ik kan het niet vergelijken met luchtbeitels, want die heb ik nog niet in handen gehad. Verder wel ok. Het geeft me wat mogelijkheden die ik niet heb met handgereedschap. Maar de herrie is wel een reden waarom ik hem zelden gebruik, ook omdat ik zelf niet van luidruchtige apparaten hou en liever in rust met een handgereedschap werk in de avond. Maar ik heb fossielen liggen die ik niet met handgereedschap kan prepareren, dus dit geeft in ieder geval een optie om daarmee verder te komen.

Jelte.
Senior Lid

Bericht door Jelte. » Gisteren, 20:56

helaas is er een stukje bot afgebroken tijens het preparen beste lijm hiervoor zou paraloid zijn? of houtlijm? het bot is wel flinterdun zou dit kunnen lijden tot toch pterosaurus?

sjaak
Contacteer:

Bericht door sjaak » Gisteren, 22:24

Ik gebruik zelf houtlijm omdat ik van paraloid geen goede lijm kan maken.

Jouw botje zou beste pterosaurus kunnen zijn maar het valt van de foto niet met zekerheid te zeggen. Heb je het gewricht al vrij?

Groet,

Niels

Jelte.
Senior Lid

Bericht door Jelte. » Vandaag, 08:10

Het gewrichts is aan de zijkanten redelijk vrij maar de bovenkant. Er helaas niet meer

Plaats reactie