Krijt fossilen
Krijt fossilen
Ik vond nog een zakje schelpjes met o.a Belemnietjes uit het Krijt. Ik zou niet meer weten waar ze gevonden zijn in Z-Limburg. Er zijn vast wel mensen die het kunnen vertellen uit welke groeve en afzetting ze afkomstig zijn. Zou een leuke aanvulling zijn.[img][img][
0000000000
- Spongebob
- Has thanked: 470 times
- Been thanked: 687 times
Re: Krijt fossilen
Jammer dat geen Limburg-kenners hierop reageren.
M.i. zitten er leuke crania's (cf. Isocrania sendeni) bij Ben!
Volgens het boek 'Kreidebrachiopoden' van Jürgen Höflinger komen die uit het Boven-Maastrichtien
en o.a. voor in de groeve Marnebel bij Eben-Emael.
Mvg, Tom
M.i. zitten er leuke crania's (cf. Isocrania sendeni) bij Ben!
Volgens het boek 'Kreidebrachiopoden' van Jürgen Höflinger komen die uit het Boven-Maastrichtien
en o.a. voor in de groeve Marnebel bij Eben-Emael.
Mvg, Tom
Time fades away (Neil Young)
- Spongebob
- Has thanked: 470 times
- Been thanked: 687 times
...en volgens mij moet je voor deze twee (wit omcirkeld) in de richting van de Thecideida gaan zoeken.
- Bijlagen
-
- PC080022.JPG (136.27 KiB) 112 keer bekeken
Time fades away (Neil Young)
- JZuidewijk
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 111 times
Het zijn in ieder geval mooie exemplaren! Ik kan je helaas niet helpen met welke groeve etc. Ik heb zelf nooit zoveel brachiopodes gevonden in Limburg, slechts een paar exemplaren in de ENCI en 't Rooth.
1 = Trigonosemus pectiniformis
2 = Thecidea papillata
3 = Isocrania sendeni zoals Tom aangaf
4 = Cirripede , welke??
Aan de hand van het materiaal is een juiste groeve niet te bepalen omdat er meerdere in aanmerking komen waar deze fossielen samen voorkomen.
De samenstelling geeft aan dat ze hoogst waarschijnlijk ergens uit het bovenste deel van de formatie van Gulpen of het onderste deel van de formatie van Maastricht komen. Een juiste laag bepaling is ook hier niet echt mogelijk.
2 = Thecidea papillata
3 = Isocrania sendeni zoals Tom aangaf
4 = Cirripede , welke??
Aan de hand van het materiaal is een juiste groeve niet te bepalen omdat er meerdere in aanmerking komen waar deze fossielen samen voorkomen.
De samenstelling geeft aan dat ze hoogst waarschijnlijk ergens uit het bovenste deel van de formatie van Gulpen of het onderste deel van de formatie van Maastricht komen. Een juiste laag bepaling is ook hier niet echt mogelijk.
- Bijlagen
-
- PC080023.JPG (149.16 KiB) 85 keer bekeken
-
- PC080022.JPG (138.41 KiB) 85 keer bekeken