Bot gevonden op strand Noordwijk
Bot gevonden op strand Noordwijk
Hai allemaal..
Toen ik vandaag met mijn hond op het strand in Noordwijk liep, vond ik een zwart bot in de branding.
Zal er niet lang hebben gelegen, want er liep aardig wat volk op het strand. Had iemand moeten opvallen.
Ik heb al wat onderzoekjes gedaan en vermoed dat het een middenhandsbeen is van een rundachtige of een hert.
Ik vind het interessant te weten aan welk dier dit heeft toebehoort. Misschien dat iemand hier daar licht op kan schijnen?
Dank alvast voor de moeite!
Groet,
Pascal
Toen ik vandaag met mijn hond op het strand in Noordwijk liep, vond ik een zwart bot in de branding.
Zal er niet lang hebben gelegen, want er liep aardig wat volk op het strand. Had iemand moeten opvallen.
Ik heb al wat onderzoekjes gedaan en vermoed dat het een middenhandsbeen is van een rundachtige of een hert.
Ik vind het interessant te weten aan welk dier dit heeft toebehoort. Misschien dat iemand hier daar licht op kan schijnen?
Dank alvast voor de moeite!
Groet,
Pascal
- Spongebob
- Has thanked: 481 times
- Been thanked: 689 times
Re: Bot gevonden op strand Noordwijk
Erg mooie vondst, maar ik kan niet helpen met een determinatie.
Middenhandsbeen zal wel kloppen, maar verder?
Waar zijn de bottenkenners gebleven?
Middenhandsbeen zal wel kloppen, maar verder?
Waar zijn de bottenkenners gebleven?
Time fades away (Neil Young)
- sjaak
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 410 times
- Contacteer:
Middenhandsbeen rund, de groef loopt door, bij hert stopt die vlak voor het gewricht.
Groet,
Niels
Niels
Dank voor je antwoord..!
Hoe kan ik een beetje bepalen of dit iets is uit de oudheid of dat het recenter slachtafval betreft?
Het bot weegt ongeveer 336 gram en begint nu, eenmaal een tijdje uit het water, zijn pikzwarte kleur wat te verliezen...
Het zou leuk zijn te weten als dit een bot van een oeros zou zijn ipv een "niets aan de hand-koei"
Hoe kan ik een beetje bepalen of dit iets is uit de oudheid of dat het recenter slachtafval betreft?
Het bot weegt ongeveer 336 gram en begint nu, eenmaal een tijdje uit het water, zijn pikzwarte kleur wat te verliezen...
Het zou leuk zijn te weten als dit een bot van een oeros zou zijn ipv een "niets aan de hand-koei"
- sjaak
- Contacteer:
Als het bot langzaam weer licht en vlekkerig wordt is het recent en heb je een koe te pakken. Recent zou in theorie ook nog middeleeuws of ouder kunnen zijn, maar dat is zonder datering niet te bepalen. In elk geval niet fossiel.
Groet,
Niels
Niels
- sjaak
- Contacteer:
Hoe kom je daarbij?
Die veenbotten kleuren niet licht terug. Als een bot een tijdje op de zeebodem in zuurstofarme omgeving heeft gelegen dan verkleurt het. Het bot kleurt weer licht na blootstelling aan zuurstof. Bij de oudere botten is sprake van (sub) fossilatie of impregnatie met mineralen etc. waardoor dat niet meer gebeurt.
Groet,
Niels
Niels
- sjaak
- Contacteer:
Dan lagen ze er nog niet heel lang in. Kleur is eigenlijk niet betrouwbaar voor determinatie op ouderdom maar licht en vlekkerig is recent. Hoewel ik ooit een menselijk sleutelbeen via de politie heb laten determineren dat er ook wit en vlekkerig uitzag, eng recent, maar dat bleek middeleeuws. Oud maar in ons zoekveld nog steeds recent. 
Groet,
Niels
Niels