ENCI 4-4-2026
- JZuidewijk
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 121 times
ENCI 4-4-2026
Afgelopen zaterdag was ik met de Werkgroep Krijt Limburg fossielen zoeken in de ENCI, de eerste keer in ruim 30 jaar dat ik weer terug was in de groeve. Gelukkig bestaat de mogelijkheid nog steeds om er fossielen te zoeken en vinden, ook al wordt het steeds beperkter doordat de groeve al jaren niet meer actief is. Ik zocht in de horizont van Lichtenberg, die helaas nauwelijks meer toegankelijk is. Maar toch een paar leuke vondsten gedaan.
Eerst een paar sfeer plaatjes:
Hieronder de laag waar ik in zocht:
In de kalksteen van Valkenburg vond ik bovenin al vrij snel een mooie Pseudocorax. Hier nog in de groeve, zoals net gevonden:
En thuis verder uitgeprepareerd:
De horizont van Lichtenberg blootleggen bleek nog best een pittige klus. Je zou zeggen dat kalksteen dat je met de hand kan breken makkelijk weg te hakken moet zijn, maar dat viel toch best tegen. Ook was er weinig tot niets van de laag te zien op de meeste plekken. Hier een voorbeeld van hoe die laag eruit ziet, met vele kleine bruine vissen coprolieten erin:
In de groeve kreeg ik nog een Centrophoroides appendiculatus van mijn buurman. Bij thuiskomst bleek ik er twee te hebben, dus ik had er blijkbaar zelf ook eentje gevonden. Die soort had ik nog niet, dus weer een mooie toevoeging aan mijn verzameling!
Ik las in Grondboor en Hamer nr.6 1993, dat uit een onderzoek van 200kg materiaal van de laag van Lichtenberg er 942 waren gevonden van die soort, meer dan de helft van alle haaientanden.
Verder nog een leuke Heterodontus rugosus:
Eerst een paar sfeer plaatjes:
Hieronder de laag waar ik in zocht:
In de kalksteen van Valkenburg vond ik bovenin al vrij snel een mooie Pseudocorax. Hier nog in de groeve, zoals net gevonden:
En thuis verder uitgeprepareerd:
De horizont van Lichtenberg blootleggen bleek nog best een pittige klus. Je zou zeggen dat kalksteen dat je met de hand kan breken makkelijk weg te hakken moet zijn, maar dat viel toch best tegen. Ook was er weinig tot niets van de laag te zien op de meeste plekken. Hier een voorbeeld van hoe die laag eruit ziet, met vele kleine bruine vissen coprolieten erin:
In de groeve kreeg ik nog een Centrophoroides appendiculatus van mijn buurman. Bij thuiskomst bleek ik er twee te hebben, dus ik had er blijkbaar zelf ook eentje gevonden. Die soort had ik nog niet, dus weer een mooie toevoeging aan mijn verzameling!
Ik las in Grondboor en Hamer nr.6 1993, dat uit een onderzoek van 200kg materiaal van de laag van Lichtenberg er 942 waren gevonden van die soort, meer dan de helft van alle haaientanden.
Verder nog een leuke Heterodontus rugosus:
- JZuidewijk
Re: ENCI 4-4-2026
Ik had ook nog wat materiaal uit de horizont van Lichtenberg mee naar huis genomen, om thuis met wat meer aandacht te kijken of ik er nog wat in kon vinden. Dat was met succes. De eerste een Palaeohypotodus bronni, helaas met beschadigde wortel (ooit vind ik nog een komplete hoop ik). Die stak gewoon uit een van de stukken die ik had meegenomen, en had ik helemaal niet gezien in de groeve:
Dit is of een heel klein haaientandje, maar ik denk eerder een losgebroken zijspits:
En ook nog twee exemplaren van de brachiopode Trigonosemus pectiniformis gevonden in het materiaal dat ik mee naar huis had genomen. Eentje los:
En eentje nog in de matrix:
Al met al een geslaagde dag, en met wat leuke vondsten erbij voor de verzameling.
Dit is of een heel klein haaientandje, maar ik denk eerder een losgebroken zijspits:
En ook nog twee exemplaren van de brachiopode Trigonosemus pectiniformis gevonden in het materiaal dat ik mee naar huis had genomen. Eentje los:
En eentje nog in de matrix:
Al met al een geslaagde dag, en met wat leuke vondsten erbij voor de verzameling.
- JZuidewijk
- Caveman
- Has thanked: 312 times
- Been thanked: 339 times
- Contacteer:
Enkele egeltjes die ik zaterdag uit de ENCI meegenomen heb.
Het wordt steeds moeilijker om nog leuke dingetjes te scoren natuurlijk......
Het wordt steeds moeilijker om nog leuke dingetjes te scoren natuurlijk......
To share or not to share, that's the question!
- JZuidewijk
Alles wat er nog gevonden kan worden is mooi meegenomen. Leuke zeeegeltjes! Ik heb er nog een paar van die ik vroeger heb gevonden.