Fossielen zoeken in Salzburg, deel 1: Glasenbachklamm

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Mattuurlijk
Junior Lid
Has thanked: 19 times
Been thanked: 11 times
Fossielen zoeken in Salzburg, deel 1: Glasenbachklamm

Bericht door Mattuurlijk » Gisteren, 23:48

Afgelopen meivakantie was ik, samen met een collega, als begeleider mee op de internationale studentenreis naar Salzburg. Ik ben zelf 26 en de meeste studenten zijn leeftijdsgenoten van mij. Met een aantal van 19 reisden wij vanuit Groningen met de trein af naar de stad Salzburg. Het was een hele gezellige groep en wij bezochten veel musea, bergwandelingen, restaurants, bordspelletjes en veel meer leuke dingen.

Maar ik was ook voorbereid op de omgeving en dan met name de fossielen die voorkomen in het Salzburgerland. In totaal ben ik 3 keer met een klein groepje studenten op pad geweest om fossielen te zoeken. Daarbij kwam het boek "Fossilien sammeln im Salzburger Land" van Gero Moostleitner ontzettend goed van pas.

Het leek mij leuk om onze routes en vondsten te beschrijven op dit forum en ook de dingen die wij onderweg tegenkwamen die niet in het boekje staan of waar je tegenwoordig voor op moet letten.

Dus begin ik met de eerste fossielenlocatie:

Glasenbachklamm

Vanaf het hoofstation in Salzburg is Glasenbachklamm makkelijk binnen 22 minuten met de bus te bereiken. We stapten uit bij het plaatsje Elsbethen in de buurt van de rotonde. Vanaf daar is het zón 10 minuten lopen naar de ingang van de kloof. We volgden de kaart uit het boek over de zanderige onverharde weg langs de beek.

WhatsApp Image 2026-05-04 at 22.36.10.jpeg
Kaart uit het fossielen boek van Gero Moosleitner.

Het pad is vrij vlak met weinig helling en is zo prima voor een korte natuur wandeling. De bomen zijn er prachtig met onderweg kleine watervallen van de hoge kloof af en het geluid van een zwarte specht. Onderweg zijn er verschillende informatiebordjes en kunstwerken te zien:

DSC_0404.jpg
Sabeltandtijger
DSC_0405.jpg
Infobordje over het Radiolariet in dit gesteente.

We liepen verder totdat wij bij de splitsing van de Klaubach en de Lettenbach, het rode gedeelte, aankwamen. We konden op twee punten gemakkelijk naar de beek afdalen. Daar begonnen wij met zijn drieën, en later zelfs vieren, te zoeken naar fossielen. Zelf vond ik op deze locatie geen fossielen, maar een van de groep vond een mooi stuk ammoniet! (Foto komt later) Ze was helemaal blij met haar vondst. Daarnaast vonden wij mooie stenen waaronder, althans mijn vermoeden qua kleur, een stuk ruwe jaspis:
Jaspis.png

En dan de omgeving niet te vergeten:
DSC_0401.jpg
Het onverharde pad en de rotswand aan de rechterkant.
DSC_0403.JPG
De beek, op twee plekken kon je hier gemakkelijk naar afdalen.

In totaal waren wij hier ongeveer 2.5 uur wezen zoeken en wandelen. Het weer was prima en het water uit de beek was verfrissend, een bijkomend voordeel van stenen uit een beek oppakken.

De locatie komt nog heel erg overeen met het boek en ook de route ernaar toe is niet veranderd. Hoewel we voor nu nog maar 1 fossiel hadden gevonden zou daar snel verandering in komen bij de andere locaties tijdens deze reis... het groepje was nu enthousiast en wilde nog meer plekken afspeuren.

Maar dat post ik later in deel 2..

Plaats reactie