Vondst Cap Blanc Nez - Brachiopod - spirifer ?
Vondst Cap Blanc Nez - Brachiopod - spirifer ?
Tijdens het voorjaar bij laag water ben ik met mijn zoon fossielen gaan zoeken aan Cap Blanc Nez, en deze twee vondsten staken er bij dit bezoek bovenuit.
Het eerste stuk komt uit een stuk kleirots. Ongeveer 15 x 10cm oppervlakte. Die glooiing in het stuk lijkt wat weg te hebben van een spirifer brachiopod. Is dit überhaupt iets?
Het tweede stuk is wat kleiner (+/- 8cm L - 6cm B - 5cm H). Deze kon ik gewoon uit het zand plukken dicht bij de laagwaterlijn. Daar heeft ie wat slijtage opgelopen, maar zonder de elegantie in zijn vorm te verliezen. Ook een soort spirifer vermoed ik, maar ik vond niet direct gelijkaardige vondsten online.
Iemand die er een preciezere determinatie op kan plakken aub?
Het eerste stuk komt uit een stuk kleirots. Ongeveer 15 x 10cm oppervlakte. Die glooiing in het stuk lijkt wat weg te hebben van een spirifer brachiopod. Is dit überhaupt iets?
Het tweede stuk is wat kleiner (+/- 8cm L - 6cm B - 5cm H). Deze kon ik gewoon uit het zand plukken dicht bij de laagwaterlijn. Daar heeft ie wat slijtage opgelopen, maar zonder de elegantie in zijn vorm te verliezen. Ook een soort spirifer vermoed ik, maar ik vond niet direct gelijkaardige vondsten online.
Iemand die er een preciezere determinatie op kan plakken aub?
- Spongebob
- Has thanked: 537 times
- Been thanked: 727 times
Re: Vondst Cap Blanc Nez - Brachiopod - spirifer ?
De eerste is een Inoceramus sulcatus uit de Gault-lagen (Onder-Krijt).
De andere weet ik niet; misschien fragment van een ammo (?)
De andere weet ik niet; misschien fragment van een ammo (?)
Time fades away (Neil Young)
- sjaak
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 441 times
- Contacteer:
Ik zie in de tweede ook een stukje van een ammoniet.
Groet,
Niels
Niels
Bedankt! Blijkbaar niet alledaags die vondst. We hebben ook een stuk gefossileerd hout gevonden, dat zal ook uit de Gault-lagen komen. Heeft wat afzetting van pyriet, te zien op middelste foto
Ja, dat moet het zijn! Dit is er ook een dan, maar ik betwijfel of dit bewerkbaar genoeg is om iets moois van te maken
- sjaak
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 441 times
- Contacteer:
Ja, hout komt veel voor in die laag. Tweede lijkt mij ook te ver doorgerolde of niet mooi bewaard gebleven ammoniet,
Groet,
Niels
Niels