fragment sponsje/koraaltje/bryozo?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
BartKorf
Been thanked: 48 times
fragment sponsje/koraaltje/bryozo?

Bericht door BartKorf » Gisteren, 21:03

Dit blijkt een moeilijk te bepalen vondst. Het ziet eruit als een fragment van een kokervormig koloniedier.
Toen ik dit opraapte van de grindhoop van een zandzuigerij in Wilsum Dld, dacht ik in eerste instantie aan een bryozo, door het regelmatige gaatjespatroon in rijen, aan de buitenzijde gescheiden door telkens een subtiel richeltje. Maar op de dwarsdoorsnede lijkt het meer op een mini-uitvoering van een koraaltje zoals bijv Propora dan op een Bryozo. En ook sponzen kunnen een regelmatig gaatjespatroon vertonen.
Wat doe je dan? Dan ga je plaatjes kijken in boeken en op internet, op zoek naar een idee of aanwijzing. Maar dat heeft totnutoe geen zinvolle suggestie opgeleverd. Daarom hoop ik op een idee of suggestie van jullie.
DSC06971.JPG
DSC06972.JPG
DSC06974.JPG

Bart

JZuidewijk
Has thanked: 59 times
Been thanked: 131 times
Re: fragment sponsje/koraaltje/bryozo?

Bericht door JZuidewijk » Gisteren, 23:29

Doet mij meer denken aan een chimaera kauw plaat. Al doet de eerste foto mij daar erg aan twijfelen vanwege de gaten en onregelmatige vorm.

sjaak
Has thanked: 432 times
Been thanked: 441 times
Contacteer:
Re: fragment sponsje/koraaltje/bryozo?

Bericht door sjaak » Vandaag, 09:32

Ik heb een aantal chimaera kauw platen uit de boven Jura maar die zijn heel anders qua structuur. Ik dacht hierbij aan een koraal maar ik heb weinig verstand van dit soort vondsten.

Groet,

Niels

Plaats reactie