Foraminifera in de formatie van Peelo?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Mattuurlijk
Junior Lid
Has thanked: 22 times
Been thanked: 18 times
Foraminifera in de formatie van Peelo?

Bericht door Mattuurlijk » Gisteren, 16:44

In mijn dorp in noordelijk Groningen worden er momenteel boringen uitgevoerd op meer dan 10 meter voor de bouw van nieuwe huizen. Op basis van het DinoLoket laten eerdere boringen uit dit dorp De formatie van Peelo zien na ongeveer 10-11 meter diepte. De formatie is deels zand en deels (pot)klei. Langs het terrein lopende zag ik al recentere schelpen uit de klei steken, zoals kokkels en mossels.

Er komt behoorlijk wat zand vrij bij deze boringen, dus vroeg ik mij af of jullie misschien zouden weten of de formatie van Peelo (en in het verlengde andere Neogene zand afzettingen) rijk zijn aan fossiele foraminifera?

Spongebob
Has thanked: 539 times
Been thanked: 730 times
Re: Foraminifera in de formatie van Peelo?

Bericht door Spongebob » Gisteren, 22:06

De Formatie van Peelo is een afzetting van smeltwater van zoet landijs o.a. in tunneldalen.
Ik denk dat je daarom weinig kans hebt op foraminiferen.
Wel opmerkelijk dat je kokkels (en andere mariene? schelpen) tegenkomt.
Ik zou die maar eens verzamelen en kijken of de zee enige invloed heeft gehad.
Interessant!

Time fades away (Neil Young)

Mattuurlijk
Junior Lid

Bericht door Mattuurlijk » Vandaag, 13:04

Dankjewel @Spongebob . Okay, dat is duidelijk. Dan is vragen om een schepje zand mee te mogen nemen wat minder interessant.

De omgeving bestaat uit allemaal oude wierdendorpen en tot relatief recent was het land erom heen allemaal kweldergebied. Daarvoor zal het waarschijnlijk een soort getijden/wadden gebied zijn geweest wat natuurlijk een broedplaats is voor mariene schelpen.

Op DINOloket heb ik twee mooie grondboorprofielen uit het dorp. Het dorp is niet heel groot dus op max 500 meter verwijderd van mijn vindplaats.
De bovenste toplaag zijn vooral afzetting uit de formatie van Naaldwijk. Daarna Nieuwkoop, Boxtel, Peelo en zelfs vanaf 60 meter Appelscha. De diepste boring van 70 meter laat misschien het lagenpakket het het beste zien, terwijl de 15 meter boring een 40 cm dikke laag aan schelpen aangeeft:

Middelstum_boorprofielen.png
De 15 meter

Schermafbeelding 2026-05-31 125320.png
De 70 meter

De kokkel is zelf door de zuurstofarme kleigrond donker grijs/zwart verkleurt. Maar verder is de schelp nog volledig intact. Daarnaast heb ik een echt heel klein intact schelpje gevonden na het zeven van wat opgedroogd klei, van nog geen 800 µm groot.

Het jammere is natuurlijk dat ik de gewonnen diepte van de berg klei bij het hek natuurlijk niet weet. Zou je denken op basis van deze afzettingen dat er nog wat interessants tussen kan zitten? De grondboor lijkt mij max 25 tot 30 meter te halen. Ik kan de mensen die daar bezig zijn lief vragen of ik een klein beetje materiaal mag hebben natuurlijk.

Mattuurlijk
Junior Lid

Bericht door Mattuurlijk » Vandaag, 16:45

Zojuist heb ik weer gekeken en een stuk opgedroogd zand/klei schoongespoeld en bekeken. Daarin zat een stukje vuursteen van 8 mm, een stukje parelmoer van wat liijkt een mossel en wat ik vrij apart vind:
Steentje_met_afdruk.png

Een stukje steen met daarin wat enigzins lijkt op een 3-dimensionale afdruk. Foto 2 laat de achterkant zien. De rechtop staande puntjes zijn allemaal in een netjes patroon.

Kan dit inderdaad een afdrukje zijn? Onderin zit een soort opstaand randje, maar daarachter na de "splitsing", loopt deze weer door. Het doet me wat denken aan de vertakking van een bryozoa maar ik wil er geen enkele conclusie aan binden, haha.

Spongebob
Has thanked: 539 times
Been thanked: 730 times

Bericht door Spongebob » 37 minuten geleden

Goed bezig Matthijs!
Weet je zeker dat het een vuursteentje is?
Het ziet er inderdaad uit als de afdruk van een bryozoëntakje.

Time fades away (Neil Young)

Plaats reactie