Determinatie fossielen Møn, Denemarken
-
Viridis
- Junior Lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 04 mar 2025, 12:39
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 7 times
Determinatie fossielen Møn, Denemarken
Goedemiddag,
Een aantal weken geleden ben ik naar Møn geweest en ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen met het determineren en verduidelijken van enkele vondsten.
Op foto 01 en 02 zie ik een belemniet. Is dit Belemnella occidentalis?
Op foto 01 tm 03 zie ik ook een schelpafdruk, maar waarvan dit is?
Foto 04 tm 08 is vermoedelijk de linkerklep van Pycnodonte vesicularis. Echter heb ik het idee dat ik hier 2 linkerkleppen zie; de binnenzijde is niet gecentreerd met de bovenzijde en de schelp lijkt 2 toppen te hebben.
Foto 09 en 10 verwacht ik een stekel van een zee-egel, echter is het fragment enorm klein en lastig te fotograferen.
Alvast ontzettend bedankt!
Een aantal weken geleden ben ik naar Møn geweest en ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen met het determineren en verduidelijken van enkele vondsten.
Op foto 01 en 02 zie ik een belemniet. Is dit Belemnella occidentalis?
Op foto 01 tm 03 zie ik ook een schelpafdruk, maar waarvan dit is?
Foto 04 tm 08 is vermoedelijk de linkerklep van Pycnodonte vesicularis. Echter heb ik het idee dat ik hier 2 linkerkleppen zie; de binnenzijde is niet gecentreerd met de bovenzijde en de schelp lijkt 2 toppen te hebben.
Foto 09 en 10 verwacht ik een stekel van een zee-egel, echter is het fragment enorm klein en lastig te fotograferen.
Alvast ontzettend bedankt!
- Spongebob
- Berichten: 4717
- Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
- Has thanked: 543 times
- Been thanked: 735 times
Re: Determinatie fossielen Møn, Denemarken
Leuke vondsten!
De laatste is inderdaad een stekel van een zee-egel. Die kun je nog wel voorzichtig verder uitprepareren.
Wat je bedoelt met 'niet gecentreerd' begrijp ik niet helemaal. Het is een oester en geen 'normale' symmetrische tweekleppige.
De determinaties van de belemniet en het schelpje moeten toch via literatuur of internet te vinden zijn, lijkt me.
Ook daarvoor moet de eerste beter worden uitgeprepareerd. Meestal kun je met een klein afbreekmesje een wel een deel van de matrix wegsnijden.
Bedankt voor het delen!
De laatste is inderdaad een stekel van een zee-egel. Die kun je nog wel voorzichtig verder uitprepareren.
Wat je bedoelt met 'niet gecentreerd' begrijp ik niet helemaal. Het is een oester en geen 'normale' symmetrische tweekleppige.
De determinaties van de belemniet en het schelpje moeten toch via literatuur of internet te vinden zijn, lijkt me.
Ook daarvoor moet de eerste beter worden uitgeprepareerd. Meestal kun je met een klein afbreekmesje een wel een deel van de matrix wegsnijden.
Bedankt voor het delen!
Time fades away (Neil Young)
-
Viridis
- Junior Lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 04 mar 2025, 12:39
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 7 times
Re: Determinatie fossielen Møn, Denemarken
Ha Spongebob,
Dank voor je reactie!
Ik kijk zo vreemd aan tegen de linkerafdruk aan de binnenzijde en de rechterbolling bovenop, die liggen niet onder elkaar gecentreerd. Ik zou verwachten dat het afdruksel aan de binnenzijde direct onder het slot moet zitten. Vandaar dat ik dacht aan 2 linkerkleppen. Maar misschien is dat inderdaad wel wat je bedoelt met dat het geen normale symmetrische tweekleppige is.
Ik hoor het graag
Zie foto's ter verduidelijking.
Dank voor je overige tips, ik ga eens wat proberen. Is het advies hierbij ook eerst een aantal dagen ontzilten in kraanwater?
Dank voor je reactie!
Ik kijk zo vreemd aan tegen de linkerafdruk aan de binnenzijde en de rechterbolling bovenop, die liggen niet onder elkaar gecentreerd. Ik zou verwachten dat het afdruksel aan de binnenzijde direct onder het slot moet zitten. Vandaar dat ik dacht aan 2 linkerkleppen. Maar misschien is dat inderdaad wel wat je bedoelt met dat het geen normale symmetrische tweekleppige is.
Ik hoor het graag
Zie foto's ter verduidelijking.
Dank voor je overige tips, ik ga eens wat proberen. Is het advies hierbij ook eerst een aantal dagen ontzilten in kraanwater?