Catalogeren, alle tips welkom!

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
ziepe
Been thanked: 4 times
Catalogeren, alle tips welkom!

Bericht door ziepe » 09 nov 2006, 19:44

Hallo iedereen,

Na jaren alles in dozen, zakjes en krantenpapier te wikkelen wil ik deze winter aan de enorme job beginnen om al mijn fossielen te determineren, catalogeren en te nummeren.

Mijn vraag is heel direct, hoe zou ik die best nummeren? Ik dacht aan een afkorting van de vindplaats + nummer + datum van vinden ofzo - of moet ik het over een andere boeg gooien ?

Alle tips zijn welkom, want ik wil gewoon goed voorbereid zijn :-)

Z.

The earth has music for those who listen.

Supergraver
Antw: Catalogeren, alle tips welkom!

Bericht door Supergraver » 09 nov 2006, 20:11

Wat ik doe is de eerste twee letters (Hoofdletters) van het land gevolgt door een \'/\' en dan de eerste letter van de vindplaats (bij vindplaatsen met dezelfde eerste letter laat ik de eerste letter volgen door een kleine tweede letter). Daarna volgt voorlopig nog een drie cijverig nummer.

Een fossiel uit Mill zou dan worden:

NE/M001

Gr

Martijn

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 09 nov 2006, 22:04

Op de site van de NGV, http://www.geologischevereniging.nl/fos ... sielen.htm ,staat een zeer uitgebreide beschrijving hoe je dit kunt doen. Zéér ingewikkeld.
Zelf nummer ik gewoon door, dus van 0001, 0002, 0003 etc. De nummers schrijf ik op kleine ronde stickertjes die ik met secondenlijm op het fossiel plak. Grotere fossielen beschrijf ik met een watervaste fijnschrijver.
De nummers corresponderen natuurlijk met de nummers in de database aangezien ik het fossiel hierin beschrijf. Ik hoef dus geen vindplaatscodes etc. te schrijven op het fossiel. In de database kan ik alle info (incl. foto) van een fossiel direct naar voren halen.
Om een groffe indeling te maken voorzie ik elk fossiel van een vijfcijferige code als ammon, trilo, spons, belem etc. Op die manier kan ik heel snel een querry maken per fossielsoort die ik in kleinere deeldatabases weer heb vastgelegd.
Verder kan ik elk denkbare querry maken die je kunt uitdenken. Te denken valt aan een compilatie van bijv. vindplaats, groeve, tijdstip, fossielsoort etc.

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 13-11-2006 om 17:03 NL]

Robert Mensink

Theo

Bericht door Theo » 10 nov 2006, 00:00

Botten en silex nummer ik op de normale wijze
Jaartal,plaats volgnummer
\'06SP302(Silex vanSpiene)
\'99DO021(walvis van doel)
Haaietanden worden niet genummert
De silex uit de buurt geef ik het jaartal,de perceelnummer/ en volgnummer

Theo

Koen

Bericht door Koen » 10 nov 2006, 09:41

Hey Ziepe,
maak het vooral niet te ingewikkeld. Ik had een systeem waarbij het nummer zeer veel informatie bevatte, maar dat is op zich niet echt nodig, je hebt toch een databese waar alle info staat. Je kan natuurlijk een aparte nummering per vindplaats, per soort, per tijdperk en dergelijke toevoegen aan een doorlopende nummering, maar op den duur wordt het zeer onoverzichtelijk (vond ik). Nu gebruik ik een doorlopende nummering met een jaartal in de vorm OOX/XX.

Groeten
Koen

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 10 nov 2006, 10:56

wat m\'n eigen collectie beteft, gebruik ik jaartal/nr

vb 06/003

ik schrijf het meestal op het fossiel zelf, als het groot genoeg is,
en anders op het doosje (gesloten)

daarbij voeg ik steeds een etiquet met alle info erop, en deze gaat dan de pc in en in een ouderwets logboek

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 10 nov 2006, 12:48

Hoi Sven,

zelf catalogiseer ik mijn trilobieten gewoon met 1 tm zover we zijn.
Voor mij is dat makkelijk omdat ik alleen 1 phylum (Trilobita) verzamel.
Daarnaast heb ik een catalogus. Hierin staan de trilobieten per tijdperk, beginnend met het Cambrium en (uiteraard) eindigend met het Perm (verticaal).

Deze catalogus is opgebouwd uit de tabellen naam/(sub)familie/onder/mid/boven-epoch/formatie/lid/vindplaats/land/nummer. (horizontaal).

Dit lijkt moeilijk en veel, dat is het niet.
Het is niet meer dan een lijst met de relevante gegevens. De catalogus heb ik in het engels (internationaal) opgesteld en afgesloten met mijn eigen literatuurlijst.

Daarnaast hanteer ik een schaduw-register (kaartbakjes) waarin de trilo-soorten in nummerieke volgorde staan. 100 per kaartbakje
Momenteel ben ik met bakje 3 bezig.
Eens in de zoveel tijd werk ik de catalogus bij uit deze kaartbakjes.
Elk verzamelingsstuk an sich krijgt een stickertje met nummer en een stickeretiket met naam/periode/fm/vindplaats voordat het in de la, vitrine of museum verdwijnt.
Kleine en fragiele stukken gaan in een (jousi)-doosje.

V.w.b. de nummering wil ik nog eens verder kijken om dat te verbeteren of aan te passen.
Het gaat erom wat handig is en wat ik zelf wil; ik laat dat niet bepalen door \'standaard museumsysteem\' alleen.
Te denken valt om de beestjes per orde of ambitieuzer per familie te gaan nummeren omdat ik zo meer zicht krijg hoe ze destijds geleefd hebben. Dat lijkt me leuker dan bijvoorbeeld in te delen op vind-land, alhoewel dat ook weer voordelen heeft natuurlijk.

Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat ik bijvoorbeeld twee Pedinopariops sp. heb uit het midden Devoon waarbij er een uit Belgie en de andere uit Duitsland komt. Voor nu schrijf ik gewoon een tweede kaartje en nummer maar ik wil dat toch anders.

Ik ben (WEER) blij dat ik enkel trilo\'s verzamel als ik jullie zo hoor. Ik kan me voorstellen dat \'alles\' verzamelen voor een hoop administratieve werkzaamheden zorgt.
En DAT doe ik op mijn werk al ;)

Simpel houden dus!

groet,
<:{{{{{>

Trilobiti Ceská Republika

pearl

Bericht door pearl » 10 nov 2006, 16:08

Hoi Ziepe

Een nobel streven voor de winter om je fossielen te ordenen.
Ik heb me hetzelfde voorgenomen, maar de tijd tikt weg en het ordenen schiet nog niet erg op.
Ik heb de gewoonte gemaakt om alle fossielen die binnenkomen zo snel mogelijk van een code te voorzien omdat als ik een aantal weekenden na elkaar ga zoeken het anders een zootje word en ik niet meer weet waar welk fossiel vandaan komt en we weten allemaal hoe belangrijk dat is.
De code die ik hanteer is eerst 2 nummers voor een land, 3 letercombinatie voor de groeve, 2 nummers voor jaartal.
02DPL05 = duitsland, dotternhausen groeve plettenberg, 2005

succes!! :D
pearl

Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)

ziepe
Been thanked: 4 times

Bericht door ziepe » 10 nov 2006, 16:29

Dank allemaal voor de wel heel nuttige antwoorden en tips - van zoadra ik een systeem heb laat ik jullie ook weten hoe het in z\'n werk gaat - nogmaals bedankt!

Z.

ps: ga het zo simpel mogelijk houden, of toch proberen :-)

The earth has music for those who listen.

Pachydiscus
Been thanked: 11 times

Bericht door Pachydiscus » 10 nov 2006, 21:45

Een welgemeend advies:
Alle ingewikkelde manieren om een fossiel te nummeren zijn verwarrend. Er is eigenlijk maar een manier; nummers zijn uitegvonden om op die volgorde gebruikt te worden. Ik verzamel diverse groepen fossielen: Luiks-Limburgs krijt, Devoon Eifel-Ardennen en Rijn en Maas fossielen. Ik ben ooit bij 1 begonnen en nu bij 5027 of zo. Dit is verreweg het meest eenvoudige en effectief. Alle nummers doe je in een goede data-base waar je kunt sorteren. That\'s it.
Als je een fossiel in een micromount-doosje past, kun je beter het doosje nummeren. Dat doen de meeste die ik ken. Groeter kun je het beste met een doorzichtige nagellak aantippen, oost-inische inkt en weer sealen met doorzichtige nagellak. Moet het er ooit af; aceton, geen probleem. En het is vrij probleemloos zonder veel werk te doen.

Digger

Gesloten