Grootste I hastalis

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
benito
Contacteer:
Antw: Grootste I hastalis

Bericht door benito » 09 nov 2006, 21:23

Afbeelding

deze vond ik de dag nadat er voor het laatst is op gespoten,7.9 cm.
het was nog donker............

groetekes Benito
www.pinchitoscaliente.nl

The Stone
Contacteer:

Bericht door The Stone » 10 nov 2006, 08:56

Afbeelding

Afbeelding
somniosus schreef:
We hebben deze discussie al gevoerd. Zolang men erbij vermeld op welke wijze de tand is gemeten, kunnen beiden. Als we hier de grootste hastalis willen weten, zal er wel een keuze moeten worden gemaakt.
Zal zeker een keuze gemaakt moeten worden \"Anders meet men met 2 maten\"
somniosus schreef:
Ik meet nooit de schuine kant, want dat is voor mij iets anders dan de hoogte van een tand.
Zie foto\'s hoe GROOT is nu mijn hastalis 6.9 of 6.5 cm. Veel verschil binnen 1 tand wat betreft hoe groot het is. Of is het 6.9cm groot en 6.5cm hoog.
somniosus schreef:
Een hoogte meten leert men op school.
Ah zeker op de school van hogere haaietandmeetkunde. Dit is een forum maar dit klinkt toch een beetje als een flauwe opmerking.
somniosus schreef:
De meeste wetenschappers die ik ken (en ja, ook inwoners van de USA) meten de tand steeds rechtopstaand en volgens de meesten is dat ook de enige correcte methode. De langste of kortste zijde is een ander gegeven dat interessant kan zijn, maar niets te zien heeft met de hoogte of grootte van een tand.
Tja en dan zijn we weer terug bij af, want de meeste die ik ken meten de langste zijde ook inwoners van de USA en volgens hen is dat ook de meest correcte methode.
Het meten van de langste lengte is volgens mij toch veel meer gebruikelijker (en eenvoudiger) omdat daar geen misverstanden over bestaan hoe men moet meten.

Welcome to the strange world of sharkteeth collecting, where size does matter.

[Bewerkt door The Stone op 10-11-2006 om 08:58 NL]

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Somniosus
Contacteer:
Antw: Antw: Grootste I hastalis

Bericht door Somniosus » 10 nov 2006, 09:41

The Stone schreef:
Zie foto\'s hoe GROOT is nu mijn hastalis 6.9 of 6.5 cm. Veel verschil binnen 1 tand wat betreft hoe groot het is. Of is het 6.9cm groot en 6.5cm hoog.
Euh 6.5cm hoog natuurlijk, het andere is gewoon de lengte van één van de zijden.
The Stone schreef:Ah zeker op de school van hogere haaietandmeetkunde. Dit is een forum maar dit klinkt toch een beetje als een flauwe opmerking.
Niet naar school geweest dan? Gewoon een horizontale, tandwortel er tegen (scheef of niet) en een loodrechte lijn.

Voor mij doet iedereen wat hij wil, maar als je met haaientanden bezig bent en je komt met de langste zijde af voor de hoogte van je tand, wordt je langs alle kanten uitgelachen. Als ik spreek over europese en amerikaanse methode, lachen de amerikanen me uit en zeggen dat onze methode de enige correcte is. Ik ga voort op mensen die serieus in hun vak zitten en dit dus ook wetenschappelijk benaderen en dus weten hoe men de hoogte van een tand meet.

The Stone
Contacteer:

Bericht door The Stone » 10 nov 2006, 10:40

somniosus schreef:
Niet naar school geweest dan? Gewoon een horizontale, tandwortel er tegen (scheef of niet) en een loodrechte lijn.
Ach toch, ik weet wel hoe ik moet meten vriendelijke vriend. Ik had liever wat argumenten gehoord (ipv. ik vind dat) of een wetenschappelijke publicatie gezien waarin goed beschreven staat waarom en vooral hoe er gemeten moet worden.
Het wordt de HOOGSTE tijd, gezien het grote aantal misverstanden en de populariteit mbt. tot haaietanden op dit forum dat er een aparte rubriek komt over dit ondewerp.

Want d\'r wordt wat afgelachen over dit type fossielen, in de tussentijd ga ik weer lekker verder met wat anders.
Botten zijn minder bot.

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 10 nov 2006, 11:27

Dus eigenlijk zijn jullie het eens. Even samenvatten.

GROOTTE = hoogte OF langste zijde, naargelang de afspraak. Hier is verwarring mogelijk, dus zijn goede afspraken en een duidelijke vermelding van de meetmethode noodzakelijk.

HOOGTE = hoogte EN NIET langste zijde. Meestal erg nauwkeurig, behalve in geval van scheve wortel. In dat geval is het meten van de langste zijde minder onderhevig aan fouten, maar deze maat kan serieus verschillen van de hoogte.

Interessanter wordt het wanneer je langste zijde deelt door hoogte. Is dit een goede maat voor de scheefheid van een hastalis-tand?

Ik stel voor dat we voor de topicvraag (\"grootste hastalis?\" ) de langste zijde vergelijken, maar geef bij voorkeur de beide maten.

[Bewerkt door Frederik op 10-11-2006 om 11:28 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 10 nov 2006, 11:35

The Stone schreef:
Ach toch, ik weet wel hoe ik moet meten vriendelijke vriend. Ik had liever wat argumenten gehoord (ipv. ik vind dat) of een wetenschappelijke publicatie gezien waarin goed beschreven staat waarom en vooral hoe er gemeten moet worden.
Dat heb ik tot nu toe nog niet gevonden.
Dat meten is gewoon een probleem van opvatting. Misschien ben ik verkeerd, maar voor mij is een tand meten iets anders dan de langste zijde opmeten. Ik begrijp niet dat daar zoveel commotie rond is eigenlijk. En echt waar, maar de grootste paleoichthyologen in de wereld lachen mij vierkant uit als ik hen vraag op welke manier ze hun tand hebben gemeten. Er is voor hen maar één correcte manier.

The Stone schreef:
Het wordt de HOOGSTE tijd, gezien het grote aantal misverstanden en de populariteit mbt. tot haaietanden op dit forum dat er een aparte rubriek komt over dit ondewerp.
Ja

Somniosus
Contacteer:
Antw: Antw: Grootste I hastalis

Bericht door Somniosus » 10 nov 2006, 11:37

Frederik schreef:
HOOGTE = hoogte EN NIET langste zijde. Meestal erg nauwkeurig, behalve in geval van scheve wortel. In dat geval is het meten van de langste zijde minder onderhevig aan fouten, maar deze maat kan serieus verschillen van de hoogte.
Wat is het probleem met een scheve wortel?
Als je die horizontaal legt, mag die toch scheef zijn en kan je toch nog steeds een loodrechte langs de midline van de tand leggen?

Koen

Bericht door Koen » 10 nov 2006, 12:09

Even opmerken dat haaietanden niet mijn grootste interesse is, maar als ik hier die discussie lees dank ik bij mezelf: \"Kennen jullie Freud zijn opvatting over grootte en mannelijkheid?\"

En please: al dat gekibbel pfffffffff....

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Grootste I hastalis

Bericht door Frederik » 10 nov 2006, 13:16

somniosus schreef:
Wat is het probleem met een scheve wortel?
Als je die horizontaal legt, mag die toch scheef zijn en kan je toch nog steeds een loodrechte langs de midline van de tand leggen?
Ok, klopt, als dat je consensus is, is er idd geen probleem met deze maat. Je kan dan wel een beetje contra-intuïtieve situaties komen te zitten als ik het goed begrijp. Hoe assymetrische de wortel, hoe schever de kroon staat bij een meting, dan kan het goed zijn dat een tand met een hogere \'langste zijde\' een lagere \'hoogte\' heeft. Ook goed, zolang we maar weten waar het over gaat. In deze moet ik u dus volledig gelijk geven :D

@ Koen: ik dacht net hetzelfde bij het zien van dit topic (en de andere \'welke is de grootste ...? -haaientand zelf in te vullen- topics). Lijkt me toch sterk te bestaan in het haaientandenwereldje.
En dat gekibbel? idd pffffff...

[Bewerkt door Frederik op 10-11-2006 om 13:17 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Supergraver

Bericht door Supergraver » 10 nov 2006, 16:06

Hier gaan we weer.

Lekker belangerijk hoe je meet, zo lang je er maar bij vermeld hoe je meet.
Eigenlijk zijn alle (incl mijzelf) die hier nu een afbeelding hebben gezet van de rechte meet methode fout. Omdat Rene degene is die vraagt en zelf een afbeelding met schuine meetmethode heeft geplaatst. Blijft dus de enige manier om onze tanden te vergelijken met die van hem, dat wij dus ook een foto plaatsen met de schuine meetmethode ;)
Maar daar heb ik geen zin in :)

Gr

Martijn

Gesloten