vervolg I Escheri

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
sharkteethrene
vervolg I Escheri

Bericht door sharkteethrene » 11 nov 2006, 00:22

Afbeelding

Ik heb enkele mailtjes gehad,niet via het forum???????????
dus wil ik hier toch even de aandacht aan besteden.
er zijn verschillende vormen van I Escheri
waarneembaar in mill
we hebben verschillende lagen waar tanden in gevonden worden.
duikers hebben 2 lagen vastgesteld,maar er wordt wel eens dieper gezogen dan wordt toegestaan,
en dit laat men dan weer instorten.
uit de diepste laag komen deze op de foto
getoonde tanden,zeer breed,grove karteling.
uit deze periode vindt je een op drie I Escheri
daarna komt er een (die de meeste mensen thuis ook hebben,die in mill gezocht hebben) qua maat de I Hastalis overeenkomende tand, maar ander vormen.
ook hetzelfde kleurpatroon(wat niet moeilijk is,zelfde tijd)
de grootste drie gevonden ooit(zover mij bekent)
zijn in mijn collectie.
deze worden een op 30 gevonden,het is al te zien dus dat I Hastalis betere aanpassings vermogen heeft.
als laatste de \"blauwe vorm\"geheel gelijk gekarteld en het einde van de soort.(een op 70)
de I hastalis was op dat moment???????meer in aantal,groter zeker.
of de prooien van I Escheri trokken weg.
ik heb in grote lijnen een beetje neergezet
hoe de denkwijze hier is.
graag een reactie

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

Galeocerdo
Antw: vervolg I Escheri

Bericht door Galeocerdo » 11 nov 2006, 00:53

sharkteethrene schreef:
de I hastalis was op dat moment???????meer in aantal,groter zeker.
of de prooien van I Escheri trokken weg.
ik heb in grote lijnen een beetje neergezet
hoe de denkwijze hier is.
graag een reactie
Dat I hastalis talrijker was dan I escheri is een ding dat zeker is. Maar naar de oorzaak kunnen we slechts gissen. Verdwijnen van van prooidieren; de concurrentie om de prooidieren; was I. escheri gewoon op zijn retour of een kombinatie van factoren.

Heb overigens een zelfde tand in mijn collectie als op jou foto.

[Bewerkt door Galeocerdo op 11-11-2006 om 00:55 NL]

Gr. Taco

Erik

Bericht door Erik » 11 nov 2006, 01:41

Hoi Rene,
Je beschrijft in je postje helaas geen kenmerken van hoe de tanden van elkaar verschillen. Het is derhalve niet eenvoudig om te reageren op je hypothese dat er 3 vormen zouden voorkomen.
Ik zeg niet dat het niet zo is, maar ben gewoon benieuwd naar je observaties: hoe verschillen de tanden dan van elkaar?

Je geeft aan dat je kunt zien hoe oud de tanden zijn. omdat het allemaal ex-situ gevonden tanden zijn, weet je dat niet.
Dat de blauwe tanden jonger zouden zijn dan dat zwarte tanden is daarom een veronderstelling waarvoor m.i. geen enkele aanwijzing is.

Het is mijn sterke vermoeden dat het wel eens andersom kan zijn.

Fossilisatiegraad is (in Mill) m.i. een slechte indicator voor ouderdom. Miocene vogelbotjes zijn meestal veel teerder, lichter van kleur en fragieler dan Pliocene botjes die soms soms juist verrold, zwart en sterk gefossiliseerd zijn...

groeten, Erik

Supergraver

Bericht door Supergraver » 11 nov 2006, 09:36

Ik geloof dat ik het er ooit eens in Mill met Jaap over heb gehad. Dat de escheri, gelet op de vaak wat spitsere tandvorm waarschijnlijk hoofdzakeleijk vissen als prooi zou hebben gehad.
Leuk zou zijn als men kon bewijzen dat er een toename van zeezoogdieren geweest zou zijn, waardoor de concurentie voor de escheri op vis toegenomen is. Een logisch gevolg van toename zeezoogdieren zou weer een grotere toename teweeg gebracht hebben van de breedtandige hastalis. Die dus meer zeehonden etc op zijn menukaart zou hebben.

Dus het uitzetten van toename van zeezoogdier fossielen en afname van visfossielen en escheri-tanden zou kunnen bewijzen of de escheri idd een viseter was en dat zijn retour veroorzaakt is door een toename van concurentie door zeezoogdieren.

Gr

Martijn

[Bewerkt door Supergraver op 11-11-2006 om 18:05 NL]

[Bewerkt door Supergraver op 11-11-2006 om 18:06 NL]

fossielenjagers
Contacteer:

Bericht door fossielenjagers » 11 nov 2006, 17:58

sharkteethrene schreef:
de grootste drie gevonden ooit(zover mij bekent)
Hoe groot?

Bram
Team Fossielenjagers

Galeocerdo
Antw: Antw: vervolg I Escheri

Bericht door Galeocerdo » 11 nov 2006, 19:42

Supergraver schreef:
Ik geloof dat ik het er ooit eens in Mill met Jaap over heb gehad. Dat de escheri, gelet op de vaak wat spitsere tandvorm waarschijnlijk hoofdzakeleijk vissen als prooi zou hebben gehad.
Leuk zou zijn als men kon bewijzen dat er een toename van zeezoogdieren geweest zou zijn, waardoor de concurentie voor de escheri op vis toegenomen is. Een logisch gevolg van toename zeezoogdieren zou weer een grotere toename teweeg gebracht hebben van de breedtandige hastalis. Die dus meer zeehonden etc op zijn menukaart zou hebben.

Dus het uitzetten van toename van zeezoogdier fossielen en afname van visfossielen en escheri-tanden zou kunnen bewijzen of de escheri idd een viseter was en dat zijn retour veroorzaakt is door een toename van concurentie door zeezoogdieren.

Gr

Martijn

[Bewerkt door Supergraver op 11-11-2006 om 18:05 NL]

[Bewerkt door Supergraver op 11-11-2006 om 18:06 NL]
Hoe was de opbouw van de zoogdierpolulatie in de \"Mill-zee\"? De verhouding van planktoneters/viseters; dus de balijnwalvissen enerzijds en de dolfijnen en zeehonden anderzijds. Wanneer er inderdaad veel dolfijnen en zeehonden waren zal de concurrentiestrijd om vis groot zijn. Te weinig vis en de populatie van zowel visetende haaien en zoogdieren zal afnemen. En zullen de haaien die de zoogdieren als prooi hebben er ook onder leiden. Ik denk dat er een andere oorzaak moet zijn voor de afname van het aantal Escheri\'s.

Gr. Taco

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 11 nov 2006, 20:20

erik schreef

Je geeft aan dat je kunt zien hoe oud de tanden zijn. omdat het allemaal ex-situ gevonden tanden zijn, weet je dat niet.
Dat de blauwe tanden jonger zouden zijn dan dat zwarte tanden is daarom een veronderstelling waarvoor m.i. geen enkele aanwijzing is.

Het is mijn sterke vermoeden dat het wel eens andersom kan zijn.

Beste Erik,
om dit eenvoudig te maken (er zijn meerdere aspecten hoor)
de I Xiphodon (broadform)voortkomend uit de I hastalis wordt ook bij de kuilen in mill gevonden.
en ja hoor je raait het al deze zijn ook de BLAUWE tandjes.
aangezien je niet zal beweren dat I Xiphodon
ouder is dan de I Hastalis,neem ik aan dat bij deze die vraag is beantwoord?
mvgr rene.

Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 11 nov 2006, 20:22

Hoe groot?[/quote]

De grootste meet 6,7 cm
er komen nog foto\'s van
mvgr rene

Erik
Antw: Antw: Antw: vervolg I Escheri

Bericht door Erik » 11 nov 2006, 20:27

Galeocerdo schreef:
Hoe was de opbouw van de zoogdierpolulatie in de \"Mill-zee\"? De verhouding van planktoneters/viseters; dus de balijnwalvissen enerzijds en de dolfijnen en zeehonden anderzijds. Wanneer er inderdaad veel dolfijnen en zeehonden waren zal de concurrentiestrijd om vis groot zijn. Te weinig vis en de populatie van zowel visetende haaien en zoogdieren zal afnemen. En zullen de haaien die de zoogdieren als prooi hebben er ook onder leiden. Ik denk dat er een andere oorzaak moet zijn voor de afname van het aantal Escheri\'s.
Hoi,

Zolang we niet weten of de dolfijnen, zeehonden, haaien, steuren, baleinwalvissen en tonijnen Mioceen of Plioceen zijn wordt dat een behoorlijk lastige discusie...

Het is de vraag hoeveel Mill zeeen er zijn... Het konden er wel eens meer dan 2 zijn... ;)

groeten, Erik

Supergraver
Antw: Antw: Antw: vervolg I Escheri

Bericht door Supergraver » 11 nov 2006, 20:31

Galeocerdo schreef:

1-0 voor jou Taco!
Wat vind je dan van deze:

We delen de Escheri in bij de mako-achtige haaien (toch?). Ik gaf hierboven al aan dat ik denk dat de Escheri\'s metname vissen als prooi hadden. Kijken we naar de recente mako haaien met als voorkeur vis dan zijn dat haaien die metname in de open zee jagen. Kijken we naar de witte haai die veelal jaagt op zeezoogdieren (ook op vis trouwens, voordat ik daar commentaar op krijg :) ) dan zie dat deze metname jaagt in de diepere gedeeltes net voor de kustlijn. Stel dat de Hastalis dit nou ook zou doen, dan kun je misschien veronderstellen dat de zeespiegel gedaald zou zijn, of dat de zee zich een stuk terug heeft getrokken. Ik ben zelf niet zo op de hoogte, maar weet er misschien iemand of dit ook gebeurt is in de loop van het Mioceen naar het Plioceen?

Het blijft speculeren, maar is toch heel leuk ;)

Gr

Martijn

Gesloten