Het grote valse fossielen topic

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
ziepe
Been thanked: 4 times
Antw: Het grote valse fossielen topic

Bericht door ziepe » 20 nov 2006, 09:35

Ik wil geen partypooper zijn maar ik denk (zoals Ceraurus al deels weet aan te geven) dat het moeilijk is om iets als \'nep\' te bestempelen. Want, wanneer spreek je over \'nep\' ?
Als er een beetje plaasterwerk op zit, als het een composiet fossiel is of als het volledig nagemaakt is ? \'k Wil gewoon zeggen dat we moeten opletten hoe en in welke context we dat woord gebruiken.

Een voorbeeld om dit alles te illustreren: een trilbiet waarbij de cephalon van de thorax zijn afgebroken en achteraf terug aaneen gezet is op een slordige manier met veel smeer en plakwerk. Is dit dan nep ? Of een Carboonfossiel dat uit een broze plaat komt die bestaat uit 1001 aaneengeplakte stukjes ? Of een composiet plaat met echte mosasaurus-tanden, de plaat en misschien de kaken zijn namaak, de tanden niet, etc...

Lijkt me niet eenvoudig om daar een beetje eenduidig in te zijn. Ik wil gewoon zeggen, let een beetje op met de term \'nep\' - deze gebruikt men niet altijd in een juiste context. Er is duidelijk een soort van schemerzone op de grens tussen fossiel en namaak...

Ziepe.

[Bewerkt door ziepe op 20-11-2006 om 09:36 NL]

The earth has music for those who listen.

ziepe

Bericht door ziepe » 20 nov 2006, 09:40

@ mineraal0: dat plakwerk op de ammoniet zie je toch voor je het koopt ? Er mee terug gaan lijkt me belachelijk. (je koopt toch geen kat in een zak, zeker niet op een beurs)

Trouwens, ik ken niet veel over (heteromorfe) ammonieten maar volgens mij is die gewoon enorm slordig hersteld, is hij daarom nep ? Het is wat de gek ervoor geeft hé (waar heb ik dat nog gehoord ?).

Z.

[Bewerkt door ziepe op 20-11-2006 om 09:42 NL]

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 20 nov 2006, 10:37

die neppe mosa kaak spullen heb ik bij enkele standhouders gezien op de ACAM beurs, vooral bij marokanen, maar zelfs bij een standje van een vereniging,
ik heb me niet geinformeerd, dus ik weet niet of ze het als namaak of als echt verkochten

de grens is inderdaad niet goed te trekken,
op het eerste zicht is die marokaans heteromorfe ammo gewoonweg geplakt en een stukje steen dat weggesprongen is opgevuld met mastiek, om het een stevigheid te geven,

mvg, stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

fossilmadman
Contacteer:
Nep

Bericht door fossilmadman » 20 nov 2006, 18:07

Het begrip \"nep\" is eigenlijk, strikt eenvoudig, iets is nep als je het voor echt verkoopt, als je iets namaakt en vervolgens verkoopt, kan je zeggen dat een model is, ook echt dus, het begript \"nep\" is duidelijk een geval van valsheid, iets voor echt verkopen wat nep is, trouwens ook strafbaar, ook bij fossielen ( = oplichting ), als je kan bewijzen dat iemand jou iets heeft verkocht voor echt, en blijkt achteraf namaak te zijn, ---(Henk)

(Henk)

SebastiaanVR
Antw: Nep

Bericht door SebastiaanVR » 20 nov 2006, 18:34

fossilmadman schreef:
Het begrip \"nep\" is eigenlijk, strikt eenvoudig, iets is nep als je het voor echt verkoopt, als je iets namaakt en vervolgens verkoopt, kan je zeggen dat een model is, ook echt dus, het begript \"nep\" is duidelijk een geval van valsheid, iets voor echt verkopen wat nep is, trouwens ook strafbaar, ook bij fossielen ( = oplichting ), als je kan bewijzen dat iemand jou iets heeft verkocht voor echt, en blijkt achteraf namaak te zijn, ---(Henk)
Dus als je iets neps hebt gekocht en je kunt het bewijzen, kun je diegene aanklagen?

Anders kan ik al voor tientallen euro\'s iemand aanklagen en vragen of ik mijn geld terug krijg.
Toch lijkt het me niet dat dat zomaar gebeurt. Ik heb het al eens geprobeerd, maar die man deed net alsof hij me dat fossiel nooit had verkocht.
Dan heb je pech, want dan kun je het ook niet bewijzen. Hoe moet je het dan aanpakken om je geld toch terug te krijgen?

Ik heb gezien op discovery channel dat mensen zeer nerveus worden als er politie bij hun in de buurt is. Zeker als ze worden ondervraagt. Maar helpt dit ook met verkopers die al jaren in het vak zitten en die dit waarschijnlijk al vaker hebben meegemaakt?

gr, Sebas

fossilmadman
Contacteer:

Bericht door fossilmadman » 20 nov 2006, 19:32

Dit laatste is zeker een moeilijk vraagstuk, als je op een verkoper afstapt en zegt dat hij je - kortweg - heeft belazerd, zal hij kwaad worden (\"echt\") kwaad, dit is psychisch, bij een kwade reactie, kan je iemand laten geloven dat je hem onterecht van iets beschuldigd, iets voor echt verkopen wat eigenlijk nep is, oplichting, blijft strafbaar (dit weet elke handelaar donders goed, zijn reactie bewijst dit onmiddelijk), of het nou een schilderij is of een fossiel, of iets anders, iemand kan natuurlijk ontkennen dat je iets van hem gekocht hebt, dan is het niet te bewijzen, tenzij je getuigen hebt, daarom geef ik altijd het advies vraag een papiertje waar hij / zij de naam en herkomst van het stuk wil opschrijven, als een handelaar dit niet wil doen, aarzel dan niet en loop door, behalve nepfossielen worden ook \"gestolen\" of ilegale items verkocht, ilegaal wil zeggen dat het bijv. uit een mijn of groeve komt - zoals bij veel vindplaatsen in Frankrijk en Duitsland het geval is, zijn deze \"beschermde vindplaatsen\" ontoegankelijk - meestal is er dan iets gevonden wat wetenschappelijk waardevol is zoals bijv. een dinosaurus, bedenk dan dat bijzondere vondsten uit beschermde vindplaatsen \"ook\" gestolen zijn, kopen en verkopen is dus heling, als je doorvraagt voordat je iets koopt, geeft dit meestal wel voldoende antwoorden, een verkoper wil geld zien, als je vragen steld zal hij deze beantwoorden, leugens natuurlijk, als je doorvraagd wordt hij / zij zenuwwachtig, ten slotte geïrriteerd, daarna zal hij van je af proberen te komen, omdat jou gevraag andere potentiële klanten aan het denken zet, je zal zien dat op zo\"n moment de verkoper rond gaat kijken, let er iemand op?
goed advies: veel vragen stellen, papiertje vragen, nooit alleen op bedenkelijke kooplui afstappen, bedenk ook dat op verenigingsbeurzen mensen hun geld terug proberen te verdienen door de neppe spullen door te verkopen, een eerlijk iemand verteld erbij dat het nep is maar toch goed bruikbaar als model, bijvoorbeeld om een collectie compleet te maken of als expositie materiaal, de oneerlijke mensen zullen het voor echt verkopen, en daarbij doen alsof ze van niets weten - domdoen -(Henk)

(Henk)

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 20 nov 2006, 22:18

Ook oplichting op ebay komt voor!!!!!
dit stukje is speciaal voor mensen die daar nog geen ervaring mee hebben (Ebay),en toch
ooit iets in de toekomst willen aankopen.
als het gaat over een nu kopen actie die voor weinig geld aangeboden wordt
(te weinig gezien de werkelijke waarde)
is het opletten geblazen
dit wordt meestal wel door andere (meer ervarende) kopers opgemerkt.
en meteen gemeld,helaas duurt het dan toch nog gemiddeld 12 uur voordat het item is verwijderd en dan gebeurt het weleens dat de koop al rond is.
deze verkopers hebben nooit een goede feedbackscore.
maar gelukkig zijn ze er meestal op tijd bij.
een andere is dat er mensen mee kunnen kijken,hoe het bieden verloopt.
en dan een mailtje versturen aan diegene
die het op een na hoogste bod heeft uitgebracht (heeft het item dus niet\"gewonnen\")
en hem aanbied met de smoes dat de hoogste bieder,het item niet wilde hebben.
en dat jij hem voor jou bod kan krijgen.
(dit gebeurt buiten ebay om,via Email)
als je dan geld stuurt ben je het kwijt.
ik ken enkele mensen bij wie dit gebeurd is.
en het hoogste bedrag wat iemand kwijt was $700.
koop dus alleen bij verkopers met goede feedback.
mvgr rene.

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

ziepe
Antw: Antw: Het grote valse fossielen topic

Bericht door ziepe » 20 nov 2006, 23:48

sharkteethrene schreef:
koop dus alleen bij verkopers met goede feedback.
Neen hoor - heb eens een verkoper gezien met meer dan 900 goede feedback sterrekes achter zijn naam en toch verkocht hij neppe keichosuriërs en andere prullaria. \'t Is spijtig maar \'t is helaas zo...

Z.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 21 nov 2006, 01:13

Goed, ik zie dat er nood is aan een goede uitleg over ebay en het feedback-systeem. Ik ben inmiddels (buiten de uren) aan\'t schrijven aan het artikel en wil hier wel dieper op ingaan. Jullie mogen ervaringen altijd naar mij doormailen.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

ziepe

Bericht door ziepe » 21 nov 2006, 09:34

Frederik,

je moet maar eens browsen op deze pagina: http://dinosaur-eggs.com/fakealert.htm . Gaat over fossiele dino eitjes, hoe ze nagemaakt worden, hoe ze te herkennen en vooral, hoe ze op eBay aangeboden worden... Inclusief een oplijsting van dubieuze verkopers.

Eentje voor de bookmarks zou\'k zo zeggen!

Z.

[Bewerkt door ziepe op 21-11-2006 om 09:35 NL]

Gesloten