Trilobiet vraagje!

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
Denne
Trilobiet vraagje!

Bericht door Denne » 18 nov 2006, 10:24

dag forumgenoten.Ik heb zopas eens een Trilobiet gekocht en ik had een vraagje erover.zijn Trilobieten werkelijk de oudste fossiel op aarde?? al bedankt voor de hulp.
Groetjes Dennis.

Dennis

Marjolein
Antw: Trilobiet vraagje!

Bericht door Marjolein » 18 nov 2006, 10:31

Hoi Dennis,

Trilobieten zijn erg oud, maar er zijn oudere fossielen op aarde gevonden. Trilobieten hebben over langere tijd op aarde geleefd, dus het ligt er ook aan waar je trilobiet gevonden is en uit welke tijd deze komt.

Marjolein

ziepe
Been thanked: 4 times

Bericht door ziepe » 18 nov 2006, 10:33

Dag Denne,

trilobieten zijn niet dé oudste fossielen, maar komen we al heel vroeg in de wereldgeschiedenis voor, namelijk in het Cambrium (dat begint ongeveer 542 miljoen jaar terug) en stierven uit op de grens tussen het Perm en Trias (ongeveer 250 miljoen jaar terug, net voor de dino\'s zich begonnen te ontwikkelen). Van trilobieten kan je zeggen dat ze een evolutionair succes zijn, ze kropen hier toch kwartmiljoen jaar rond.

Hopelijk ben je iets met deze uitleg, ik ben er zeker van dat Ceraurus hier nog wel leuke weetjes kan aan toevoegen...

Z.

The earth has music for those who listen.

Anthonie
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:

Bericht door Anthonie » 18 nov 2006, 11:06

Hallo Denne

Volgens mij zijn stromatolieten nog een stukje ouder dan Trilobieten (maar ook deze levensvorm is zeker niet De oudste levensvorm) het leuke is dat je ze ook nog als fossiel terug kan vinden in verschillende geologische perioden
Zelfs vandaag leven ze nog altijd oa in Bretagne en in Shark Bay (Australie)
ik heb er onlangs nog een mooi exemplaar van gevonden in het Belgisch Devoon

Groeten
Anthonie

* Scientia et Miratio *

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 18 nov 2006, 19:20

Hoi Dennis,

Welkom op het forum.
Wat kan ik nog aanvullen op al deze wijsheid? Trilobieten zijn gewoon de mooiste fossielen om te verzamelen...
Kun je ons een foto van je Trilobiet laten zien, dan kunnen we er misschien nog iets meer van zeggen.

;)

Trilobiti Ceská Republika

Denne

Bericht door Denne » 19 nov 2006, 14:09

Dag Ceraurus,
je had gevraagd om een paar foto\'s ik zal ze dan ook geven.en al bedankt dat je me wilt helpen. Groetjes dennis.

Dennis

Denne

Bericht door Denne » 19 nov 2006, 14:11

ik denk dat mijn foto\'s op het vorige bericht niet staat.dus ik zal het nog eens proberen ik hoop dat je het aan krijgt.

Dennis

Denne

Bericht door Denne » 20 nov 2006, 18:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze trilobiet komt uit het Atlasgebergte en is in Marokko gevonden.Hoe oud hij is weet ik niet precies.Ik hoop dat deze fotos duidelijk genoeg zen.
Grts.Dennis.

Dennis

Gesloten