Het grote valse fossielen topic

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
The Stone
Contacteer:
Antw: Het grote valse fossielen topic

Bericht door The Stone » 21 nov 2006, 10:51

fossilmadman schreef:
behalve nepfossielen worden ook \"gestolen\" of ilegale items verkocht, ilegaal wil zeggen dat het bijv. uit een mijn of groeve komt - zoals bij veel vindplaatsen in Frankrijk en Duitsland het geval is, zijn deze \"beschermde vindplaatsen\" ontoegankelijk - meestal is er dan iets gevonden wat wetenschappelijk waardevol is zoals bijv. een dinosaurus, bedenk dan dat bijzondere vondsten uit beschermde vindplaatsen \"ook\" gestolen zijn, kopen en verkopen is dus heling, als je doorvraagt voordat je iets koopt, geeft dit meestal wel voldoende antwoorden, een verkoper wil geld zien, als je vragen steld zal hij deze beantwoorden, leugens natuurlijk. (Henk)
Je vergeet 1 heikel punt in je betoog, de kwestie van oude particuliere verzamelingen die verkocht worden. Vooral in Duitsland en ook Frankrijk worden al vele 10-tallen jaren fossielen verzameld.
Waartussen vaak fossielen zitten die nog voor de verboden zijn opgegraven.
De verzamelaars hebben deze stukken vaak al heel lang en compleet legaal in bezit en bieden deze vaak te koop aan om voor hun relaties een soort van erfenis te bieden.
(Denk hierbij aan bv. fossielen uit Messel, Bundenbach, Vireux etc.)

Het gaat veel te kort door bocht om te zeggen dat alle fossielen van de NU beschermde vindplaatsen \"illegaal\" zijn en dat de verkopers met hun antwoorden hierover bij voorbaat leugenaars zijn.

Om iemand te beschuldigen van oplichting, zeker als je niet alle ins- en outs kent, is een bijzonder lastig punt en wettelijk gezien zelfs niet toegestaan, denk hierbij aan smaad.

[Bewerkt door The Stone op 21-11-2006 om 10:52 NL]

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

mineraal0
Antw: Antw: Het grote valse fossielen topic

Bericht door mineraal0 » 21 nov 2006, 14:25

ziepe schreef:
@ mineraal0: dat plakwerk op de ammoniet zie je toch voor je het koopt ? Er mee terug gaan lijkt me belachelijk. (je koopt toch geen kat in een zak, zeker niet op een beurs)

Trouwens, ik ken niet veel over (heteromorfe) ammonieten maar volgens mij is die gewoon enorm slordig hersteld, is hij daarom nep ? Het is wat de gek ervoor geeft hé (waar heb ik dat nog gehoord ?).

Z.

[Bewerkt door ziepe op 20-11-2006 om 09:42 NL]

hoi,
Ik was 10 jaar toen ik deze ammoniet kocht en wist zelf niet dat er valse fossielen bestonden.Toen ik me steeds meer begon te verdiepen zag ik natuurlijk dat er wat mis mee was,maar als kleine jongen kijk je daar toch niet naar?Maar zou je dat valse stuk er niet kunnen afkrijgen?Er is een tamelijk groot stuk dat echt is.
groeten,
g.

mineraal0
Antw: Het grote valse fossielen topic

Bericht door mineraal0 » 21 nov 2006, 14:34

Afbeelding

Foto van het echte deel en het valse deel.

Mark
Antw: Antw: Het grote valse fossielen topic

Bericht door Mark » 21 nov 2006, 18:33

The Stone schreef:
Dit is echt nep.
goh, kijk eens wat ik op marktplaats tegen kwam :)

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 1%26fta%3D

sharkteethrene
Antw: Antw: Antw: Het grote valse fossielen topic

Bericht door sharkteethrene » 21 nov 2006, 20:39

ziepe schreef:
sharkteethrene schreef:
koop dus alleen bij verkopers met goede feedback.
Neen hoor - heb eens een verkoper gezien met meer dan 900 goede feedback sterrekes achter zijn naam en toch verkocht hij neppe keichosuriërs en andere prullaria. \'t Is spijtig maar \'t is helaas zo...

Z.
goed opgemerkt Ziepe,
mocht je de naam van de persoon in kwestie
nog herinneren.
dan verneem ik die graag.
Ebay wil dit soort praktijken aanpakken,dus
er kan wel degelijk iets aan gedaan worden.
om dit soort van verkopen uit te sluiten.
MITS het niet vermeld staat (reparatie E.D.)
als de verkoper zelf al aangeeft dat er iets
aan \"mankeert\"kan je hem niet ter verantwoording roepen.
dan is het gewoon een kwestie van goed lezen voordat je iets aanschaft.
mvgr rene.

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

Gesloten