Over Ijburg gesproken, een trilobiet uit het Tournaisien
Antw: Antw: Over Ijburg gesproken, een trilobiet uit het Tournaisien
Ik heb mijn eerst gevonden trilobiet als Bollandia globiceps gedetermineerd.radiaspis schreef:
Hahn & Hahn hebben in de jaren \'80 in Geologica et Palaeontologica de trilobieten van de Belgische Kolenkalken gereviseerd.
Maar eerlijk gezegd heb ik daar nog geen 100% garantie voor.
Zal eens proberen om aan dat werk te komen.
Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking
Antw: Over Ijburg gesproken, een trilobiet uit het Tournaisien
Allemaal bedankt, ook bedankt Ilse en Ziepe voor de goede links. Ik zal me er zeker in verdiepen. Ik had al in het boek \"De Geschiedenis van het leven - Carboon - invertebraten\" gekeken voor eventuele determinatie, maar daar staan slechts 7- à 8tal trilobietensoortjes in en deze stond er niet bij. Hoe langer hoe meer beginnen trilobieten mijn interesse te wekken en ik ben echt blij met dit bijna staartloos exemplaartje
)

Dat is ook wel logisch dat je hem niet gevonden hebt Yoghurt, want je zoekt echt heel specifiek naar bepaalde soorten uit een bepaalde fauna (weliswaar) uit het Carboon.
Ik ben bezig de \'trilobite-papers\' (van Hahn & Hahn) van deze fauna op tafel te krijgen en laat horen als ik wat meer weet. We komen er wel uit.
Bovendien is (voor zover ik al weet) de tegenwoordige Bollandia een omgenaamde Griffithides. Ongetwijfeld dat je deze trilobiet wel bent tegengekomen.
<:{{{{{>
Ik ben bezig de \'trilobite-papers\' (van Hahn & Hahn) van deze fauna op tafel te krijgen en laat horen als ik wat meer weet. We komen er wel uit.
Bovendien is (voor zover ik al weet) de tegenwoordige Bollandia een omgenaamde Griffithides. Ongetwijfeld dat je deze trilobiet wel bent tegengekomen.
<:{{{{{>
Trilobiti Ceská Republika
Er bestaat inderdaad een Bollandia soort in België die mogelijk in het verleden voor Griffithides is aangezien. Beide geslachten komen hier voor. Wat ik heb gemerkt is dat namen op websites over trilobieten vaak niet kloppen. Zo wordt verkeerde of verouderde info herhaald op andere plekken en wordt op die manier de foutieve informatie \"in leven gehouden\". Ik heb het hier recentelijk ook met Frederik over gehad. Websites kunnen door iedereen gemaakt worden en de informatie erop is dus niet altijd even betrouwbaar. Ook de trilobietendeterminaties in de reeks \"De geschiedenis van het leven\" zijn lang niet altijd correct, is mijn ervaring. Zulk soort boeken zijn een zeer hulpzame introductie, maar om vervolgens op verder te studeren. Het zijn géén nauwkeurige determinatiewerken.
Inderdaad wat Frederik hier aanhaalt als voorbeeld \"Phacops\" is een beruchte. Echte Phacops zijn zeldzaam. Ze komen voor in België, maar 9 van de 10 keer is een phacopide die gedetermineerd is als Phacops sp., Phacops latifrons, etc., in feite een Geesops, Pedinopariops of Nyterops. Hoeveel Phacopsen worden er wel niet afgebeeld of te koop aangeboden uit Vireux-Molhain (Mur des douaniers)? Ook hier gaat het uitsluitend om Geesops en Pedinopariops. Geen Phacops.
Allart
Inderdaad wat Frederik hier aanhaalt als voorbeeld \"Phacops\" is een beruchte. Echte Phacops zijn zeldzaam. Ze komen voor in België, maar 9 van de 10 keer is een phacopide die gedetermineerd is als Phacops sp., Phacops latifrons, etc., in feite een Geesops, Pedinopariops of Nyterops. Hoeveel Phacopsen worden er wel niet afgebeeld of te koop aangeboden uit Vireux-Molhain (Mur des douaniers)? Ook hier gaat het uitsluitend om Geesops en Pedinopariops. Geen Phacops.
Allart
Volgens mij is dit geen bollandia maar cummingella.
Het juiste antwoord kun je vinden in de Treatise of Invertebrate Paleontology op Bldz. 400 en 404.
Het juiste antwoord kun je vinden in de Treatise of Invertebrate Paleontology op Bldz. 400 en 404.
Rene