Pleistocene wervel? Waarvan?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
HermanR
Pleistocene wervel? Waarvan?

Bericht door HermanR » 30 nov 2006, 12:27

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is bijna 20 jaar geleden dat ik mijn zoontje moest brengen naar een voetbalwedstrijd in Valburg in de Betuwe. Ik had net een beetje belangstelling voor fossielen. We kwamen langs een zandzuigerij en ik dacht, daar ga ik eens kijken. Ik liep het terrein op en bij de eerste hoop zand ontwaarde ik de contouren van een mamoetkies. Het was mijn eerste belangrijke vondst. Een paar jaar geleden hebben duikers er een mamoetschedel gevonden. Deze staat nu in het museum van Nijmegen. Vorige week ben ik er weer eens gaan kijken en vond ik dit bot. Ik kan het niet thuisbrengen. Wie kan mij helpen?

Herman

fossilmadman
Contacteer:
Antw: Pleistocene wervel? Waarvan?

Bericht door fossilmadman » 30 nov 2006, 13:32

al ben ik veel op planten georiënteerd, hebben we een aardige hoeveelheid botmateriaal op school, ook deze vorm komt erg veel voor, al weet ik niet niet van welke dier het is, de vorm die herkenbaar is op de onderste fote (hartvormige buis met gaten) is onmiskenbaar de eerste wervel van de nek, de zgn. atlas, de andere - bijbehorende helft is de zgn. draaier welke aan de schedel vastzit, (Henk)

(Henk)

Jan Losser

Bericht door Jan Losser » 01 dec 2006, 10:39

Het is in ieder geval een atlas, de eerste nekwervel. Lijkt me iets van een rund ??

Zonder verleden geen toekomst

Mark
Antw: Antw: Pleistocene wervel? Waarvan?

Bericht door Mark » 02 dec 2006, 11:10

fossilmadman schreef:
[...]bijbehorende helft is de zgn. draaier welke aan de schedel vastzit[...]
Mocht ik mij vergissen dan mijn excuus. Zit de Atlas nier vast aan de het cranium en daarna pas de draaier?

Het is onmiskenbaar een Atlas (1e nekwervel). Het meest waarschijnlijke dier zou een rund zijn.

Welk grindgat og Nijmegen komt hij vandaan? Bemmel of slijk-ewijk? (ivm tijd schatting).

Mark

HermanR

Bericht door HermanR » 02 dec 2006, 11:52

De wervel is gevonden bij een zandzuigerij bij het plaatsje Valburg in de Betuwe. In de zelfde hoop stenen vond ik ook een stukje van een slagtand van een mammoet. De wervel zelf zat in een homp klei en grind. Omdat er meer pleistoceen materiaal gevonden is op die locatie, ging ik er vanuit dat het een wervel is uit het pleistoceen. De wervel is nogal fors uitgevallen. Het moet van een groot dier geweest zijn.

Herman

The Stone
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Pleistocene wervel? Waarvan?

Bericht door The Stone » 12 dec 2006, 14:21

Mark schreef:
Hallo,

Volgens mij kun je er \'coelodonta antiquitatis\' achter schrijven ;)

Mark
Zou ik niet doen, is nl te klein voor een Neushoorn.

Atlas v.e. grote herbivoor.
Rund, Bizon, Reuzenhert.
Persoonlijk denk ik aan reuzenhert, maar van foto blijft het gissen.

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Jan Losser

Bericht door Jan Losser » 28 dec 2006, 14:53

Zeker geen neushoorn !!!!

Ook de vorm is heel anders

Zonder verleden geen toekomst

Gesloten