Jurassic Coast

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Frisian-old-age
Antw: Jurassic Coast

Bericht door Frisian-old-age » 28 nov 2006, 22:53

Toemaar weer, 2 Rammen maar liefst.

Pearl, mag ik je hartelijk bedanken voor het compliment. :)

Ok we stoppen ermee. :)

[Bewerkt door Frisian-old-age op 29-11-2006 om 14:03 NL]

Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Jurassic Coast

Bericht door Frederik » 28 nov 2006, 23:25

frisian-old-age schreef:

Ok we stoppen ermee. :)
Je maakt me gelukkig! :D

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

agaathunter

Bericht door agaathunter » 29 nov 2006, 01:48

Hoi,

en mij ook!!!!!!!!
welterusten!!!!
Agaathunter

geduld is een goede zaak

SebastiaanVR

Bericht door SebastiaanVR » 29 nov 2006, 19:18

Deze topic loopt een béétje uit de hand. Toch wil ik nog effe iets kwijt, namelijk:

1. Ik mag dan wel jonger zijn, maar ik wil niet zo behandeld worden. Ik kan ook wel tegen een stootje, maar het moet natuurlijk niet te erg worden.

2. Ik sta, zoals ik al eerder heb gezegd, voor alle mogelijkheden open. Dus vind ik het niet erg dat Henk met het idee kwam dat het een kwal was. Ik vind het alleen maar leuk als iemand me kan vertellen wat het kan zijn, wat het antwoord ook is.

3. Alsjeblieft, niet weer een spelfouten-topic hiervan maken. Het begon er een beetje op te lijken. Al loopt deze topic aan een einde, maak er alsjeblieft niet weer een oorlog topic van( als je begrijpt wat ik bedoel:D)

4. Ik ben ook Ram:P Heel toevallig, ik ben namelijk van 5 april.

5. Ik ga niet weer beginnen over deze fossielen in deze (let op deze;)) topic. Ik begin een nieuwe(later natuurlijk) met betere foto\'s, betere informatie en inleiding: dus wat ik denk dat het is (bedankt voor de tip Age;))

Dat wilde ik effe kwijt. Als er nog iemand zou willen reageren over de fossielen, altijd nog welkom!

gr, Sebas

PS: excuses voor het blijven zeggen (ofwel doordrammen) dat het een trilobiet kon zijn. Sorry, sorry, sorry:(

[Bewerkt door fossielenheerser op 29-11-2006 om 19:21 NL]

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 29 nov 2006, 20:01

Ok Sebas. Als je het niet erg vindt, plaats ik hier een slotje. De discussie is ver ten eind. Mensen met nog bijkomende info over deze stukken, kunnen Sebas mailen.

something (TH Huxley)

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 05 dec 2006, 17:26

SUCCES!!!

Wie had dit ooit gedacht, ik ben erin geslaagd het mysterie van het \'fossiel\' op de eerste foto op te lossen (de zogenaamde trilobiet, die onderweg tijdens de discussie herhaaldelijk veranderd is in een steen, dan weer een trilo, dan opnieuw een steen, eventjes een degenkrab, zwerfsteen, dan weer trilo, om via een hoop off-topic reacties opnieuw in een ordinaire steen te veranderen). Maar wat is het dan?

- het is GEEN fossiel
- het is een steen
- maar het is niet zomaar een steen

-> het is een zogenaamde \"cone-in-cone\" - structure (opnieuw, ik leer elke dag bij :D ), een kegel-in-kegel structuur. De naam verwijst naar de vorm, en het is geen fossiel, maar een geologisch fenomeen dat te onder andere te vinden is in het Britse jura.

Even een citaat van een website (link staat lager):
\"Cone-in-cone structure forms oval-shaped concretions and discontinuous lenses in the Kiowa Formation in many parts of Ellsworth County. Formation of cone-in-cone is attributed to precipitation and growth of fibrous crystals of calcite soon after the sediments were deposited. A unique set of physical and chemical conditions was essential to the formation of cone structures in the sediment. Decaying organic matter in the sediments underlying the cone-in-cone may have lowered the pH in the sediments sufficiently to cause recrystallization of the calcite. Gravity-induced stresses during compaction of the sediment may have been partly responsible for the near vertical orientation of the calcite fibers and the cone structures. Contortion of the shale beds around the cone-in-cone structures indicates that the cone-in-cone developed before the enclosing sediments were firm and were still quite plastic.\"

De structuur ontstaat dus door herkristallisatie van calciet in omstandigheden met druk door de zwaartekracht, terwijl het gesteente nog plastisch is (dus niet helemaal hard). Of zoiets.

Afbeelding:
http://www.geology.sfasu.edu/snd001.html
Bovenstaande tekst is te vinden op
http://www.kgs.ku.edu/Extension/fieldtr ... ANOP2.html
en op dit forum had men er een gelijkaardige discussie over:
http://www.discuss.ukfossils.info/displ ... Position=7

something (TH Huxley)

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 05 dec 2006, 17:27

Kunnen we er dus NU over stoppen ? :D

something (TH Huxley)

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Antw: Antw: Jurassic Coast

Bericht door Fossielenzoeker » 05 dec 2006, 17:40

Fossielenzoeker schreef:
Ik blijf nog steeds van mening dat de ribbels in de eerste foto gewoon die van een natuurlijk breukkvlak kunnen zijn.
Kijk daar nog eens even naar.
Dus.....?
Ik vind dat ik dan ook wel een beetje krediet verdient heb. Niet dan? :D

Toch knap gevonden hoor Frederik !!

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 05-12-2006 om 17:44 NL]

Robert Mensink

SebastiaanVR

Bericht door SebastiaanVR » 05 dec 2006, 17:49

Wow, wie had het ooit gedacht dat het zou worden opgelost:D

Goed gevonden Frederik, dus dat betekent dat het een best bijzondere steen is???
Toch slim geweest om deze steen mee te nemen!

@Fossielenzoeker, ik geef toe, je had 100%gelijk!

Ik wist natuurlijk allang dat het geen fossiel was:D(grappie!)

Echt zéér bedankt Frederik, nu weet ik tenminste dat ik niet voor niets wat heb meegesleept!

gr, Sebas

PS:

ik heb al meerdere keren gezegd (ik weet ik val in de herhaling) dat iedereen die een mailtje naar me verstuurd het even moet melden op het forum. En iedereen die er 1 heeft verstuurd, verstuur nog maar een keer, want mijn hotmail deed het even slecht, excuses voor het ongemak!

Ik heb de webmaster, Fossielenzoeker, Mark en Patrick mails gestuurd, maar geen antwoord gekregen. Als jullie het wel hebben ontvangen, willen jullie het dan even melden op het forum, dan weet ik dat mijn hotmail het weer doet.

Voor de zekerheid, hiet is mijn e-mail:
sebastiaanvanrenswoude3(at)hotmail(punt)com
(ALLEMAAL MET KLEINE LETTERS!!!)

Dus, als iemand mijn mails heeft ontvangen, of misschien al 1 terug heeft gestuurd, laat het op deze topic alstublieft even weten.

Nogmaals, sorry voor het ongemak!

[Bewerkt door fossielenheerser op 05-12-2006 om 19:23 NL]

[Bewerkt door fossielenheerser op 05-12-2006 om 19:54 NL]

fossilmadman
Contacteer:

Bericht door fossilmadman » 06 dec 2006, 17:18

mails? ik heb mail gehad en beantwoord,
?????? (Henk)

(Henk)

Gesloten