Paleofotografie

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Yoghurtje
Contacteer:
Paleofotografie

Bericht door Yoghurtje » 07 dec 2006, 00:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik wou jullie deze foto\'s niet onthouden. Twee weken geleden was ik aan de Cap Blanc Nez.
De eerste foto is een afdruk van een Turrilites.. jammer genoeg...
De tweede een tamelijk grote ammoniet, jammer genoeg niet volledig (ik heb die dag hard gevloekt, alles wat ik vond was onvolledig...)
De derde foto is wanneer je als fossielenverzamelaar beseft wat een prachtige hobby je hebt, tweede foto idem en bij de derde foto werd het tijd dat ik naar huis ging =o) Ik weet niet of jullie dergelijke foto\'s leuk vinden, ik krijg alleszins zin om volgend weekend opnieuw te gaan zoeken.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Paleofotografie

Bericht door Frederik » 07 dec 2006, 09:41

Leuke foto\'s! Wat die laatste foto betreft: niet alle paddestoelen in CBN zijn eetbaar, denk daaraan! :D

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Vincko
Been thanked: 1 time

Bericht door Vincko » 07 dec 2006, 09:42

Als je echt hele fossielen, ammonieten e.d. wilt vinden in CBN dan moet je stenen gaan splitsen. Vooral in de wat grotere stenen heb je meer kans. Puntbeitel(s) erin en blijven slaan tot dat je een ons weegt.
Als je geluk hebt dan zie wel een mooie ammo zitten. Dan ruim rondom de steen eruit halen. Tsja en dan loop je met een steen van over de 30 kilo te wandelen :D Rugzak meenemen dus!
gr.
René

Verba volant, fossilis manent

Vincko
Been thanked: 1 time
Antw: Antw: Paleofotografie

Bericht door Vincko » 07 dec 2006, 09:43

Frederik schreef:
Leuke foto\'s! Wat die laatste foto betreft: niet alle paddestoelen in CBN zijn eetbaar, denk daaraan! :D
*LOL* die is goed!

Verba volant, fossilis manent

Yoghurtje
Contacteer:

Bericht door Yoghurtje » 07 dec 2006, 10:59

Ik weet dat je best stenen gaat splijten, ik weet alleen soms gewoon niet waar je best begint te zoeken, in welk gesteente, want in het ene gesteente heb je al meer kans dan het andere heb ik gemerkt maar ik zie echt geen verschil tussen de wittere gesteenten. Ik weet dat je in de grijze steen wel vaak van die afgeplatte ammonieten vindt, maar je krijgt ze er zelden volledig uit, zelfs als je ze meeneemt naar huis en daar thuis prepareert. Ik vond ook vaak wel kleine ammonietjes in harder gesteente, maar ook zelden volledig. Deze die je hier op de foto ziet, zat ook nog in de matrix toen ik hem vond, maar het gesteente errond was zo zacht dat je het er gewoon kon af kloppen, vandaar dat hij er zo gekuist uitziet.

Aan de grand blanc nez, de autobanden-ammonietenkant =o) heb ik nog maar enkel een nautilus gevonden en ik zie er geen beginnen aan om daar stenen te beginnen splijten, omdat ik gewoon niet weet in welk gesteente ik moet beginnen te zoeken.

Hebben jullie tips wat het gesteente betreft?
De stratigrafie die ik hier onlangs zelf online zette, helpt mij eigenlijk weinig...

P.S.: Die paddenstoelen waren wel eetbaar, alleen is consumptie niet echt aan te raden =o)

[Bewerkt door Yoghurtje op 07-12-2006 om 11:03 NL]

Moonwalker
Contacteer:

Bericht door Moonwalker » 07 dec 2006, 18:44

Hallo Yoghurtje,

Aan de kant van petit-blanc-nez is best veel te vinden, vooral schloenbachia\'s. De grotere Acanthoceras zijn er ook te vinden maar die zitten dikwijls in keihard gesteente waar nietveel beginnen aan is. Je moet geluk hebben om er één te vinden die al deels aan de oppervlakte zit.( ik heb er ook nog geen gevonden ze...)
Verder zijn er ammonietjes te vinden in de kleiplaten (als die al bloot liggen tenminste) Maar die breken dan heel gemakkelijk.
Aan de kant van grand-blanc-nez ben ik nog niet veel gaan zoeken. Grote ammonieten, maar veel zeldzamer dan aan de andere kant.Wel staat er een aangekocht exemplaar op mijn website.
Ikzelf zou eventueel ook terug gaan zoeken dit weekend. Als je ook die richting uitgaat dit weekend moet je maar iets laten weten.
Tot slot: veel gaan zoeken terplaatse is de boodschap en als je nietveel meehebt naar huis, ben toch in een heel mooie omgeving geweest.

greetz

Yoghurtje
Contacteer:

Bericht door Yoghurtje » 08 dec 2006, 15:35

Hey Moonwalker, ik zou waarschijnlijk zondag gaan, maar ik weet nog niet zeker wanneer ik daar aankom. Ik moet zaterdagnacht werken en ik weet niet hoe laat ik thuis zal zijn.
Als ik er ben, zal je een Witte Citroën Saxo op de parking boven zien staan en normaal gezien vind je mij aan de linkerkant, dus de petit blanc nez. Als ik ga, zal het tegen een uur of 11 zijn, dan kan ik toch 2 à 3 uur gaan zoeken (pleine mer om 15u40) maar zoals gezegd, het is niet 100% zeker. Als ik maar tegen 7u in mijn bed zit zondagochtend, dan zal het waarschijnlijk niet zijn.

Wat je me vertelde van de petit blanc nez wist ik. Ik zou eigenlijk graag eens laag per laag weten wat je er kan vinden (eventueel met fotomateriaal van de gesteenten) en waar je die lagen ongeveer kan vinden, maar dat zal waarschijnlijk veel gevraagd zijn en er zullen ook maar enkelingen ook precies weten waar je precies wat moet gaan zoeken. Bovendien liggen niet altijd alle lagen \"open\" en verschuift er ook af en toe wel wat. Dus ik besef wel dat het niet zo evident is.
Misschien een ideetje voor Herman om ook lagen te gaan determineren en bij de vindplaatsen op te nemen? Aan de Blanc Nez heb je immers die glauconiethoudende kleilaag waar je die nautilusjes in kan vinden en naar het schijnt ook haaientanden, maar ik ben er dus nog geen tegengekomen, en dan heb je die grijze \"zachtere\" laag met die breekbare ammonietjes, een wittere laag waar die acanthocerassen kunnen gevonden worden. Als er iemand is die deze info al heeft, stuur maar door die handel, ik zal u eeuwig dankbaar zijn... Nee echt!

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Paleofotografie

Bericht door Frederik » 08 dec 2006, 15:44

Moonwalker schreef:
De grotere Acanthoceras zijn er ook te vinden maar die zitten dikwijls in keihard gesteente waar nietveel beginnen aan is.
1 woord: moker. Ik ga nooit meer zonder (vraag maar aan Ziepe :D ).
Met een goeie moker heb ik zo\'n steen in een goede minuut doormidden. Eerst puntbeitel vastzetten met lichter hamer, dan twee handen aan de moker, heldhaftig deuntje in het hoofd - mmestal het A-team deuntje - en een ferme zwaai-en-tik. Meer is er niet aan. Met een lichte hamer kan je een uur tegen zo\'n blok meppen zonder dat die een krimp geeft.

[Bewerkt door Frederik op 08-12-2006 om 15:46 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Moonwalker
Contacteer:

Bericht door Moonwalker » 08 dec 2006, 16:40

@ Frederik: Ik ga inderdaad eens zo\'n moker moeten aanschaffen. dat kan altijd van pas komen.
@ Yoghurtje: Normaal ga ik morgen zoeken. Maar als ik vanavond laat thuiskom, dan zal het waarschijnlijk ook zondag worden i.p.v. zaterdag. Ik rij met een groene Toyota Corolla.

greetz

Yoghurtje
Contacteer:

Bericht door Yoghurtje » 08 dec 2006, 17:45

ok, misschien tot dan

Gesloten