Kaakfragment +kies
Kaakfragment +kies

1 hokje = 1 cm
Hallo,
Deze vondst heb ik een paar jaar geleden gemaakt en ik kwam heb tegen bij het uitzoeken van mijn verzameling. Iemand een idee van welk dier dit afkomstig zou kunnen zijn?
De kleur van het stuk zegt niets qua ouderdom. Van deze vindplaats zijn witte botfragmenten bekend van oa de mammoet.
Zelf dacht ik aan een knaagdier.
[Bewerkt door Mark op 12-12-2006 om 19:37 NL]
Antw: Kaakfragment +kies
Denk meer aan een wat groter knaagdier.
Haas, misschien zelfs een bever.
Bovenkaaksfragment i.i.g.
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
Once you've got heat, you can do everything!
Antw: Antw: Kaakfragment +kies
Bedankt voor de bevestiging. Bever was mijn eerste gok!The Stone schreef:
Denk meer aan een wat groter knaagdier.
Mark
- Jan Losser
Ha die Mark
Dat is inderdaad bever 100% Ik heb het andere tandje. Wel leuk dat je een bot twee keer kunt vinden
Dat is inderdaad bever 100% Ik heb het andere tandje. Wel leuk dat je een bot twee keer kunt vinden
Zonder verleden geen toekomst
- fossilmadman
- Contacteer:
Ik denk niet dat je zo oud moet plaatsen, mensen gooien al langer dan 2000 jaar de rotzooi in zee, ik denk eerder aan een rat,
(Henk)
(Henk)
(Henk)
1. Welke zee?fossilmadman schreef:
[...]Ik denk niet dat je zo oud moet plaatsen, mensen gooien al langer dan 2000 jaar de rotzooi in zee[...]
2. Qua tijd maak ik mij geen zorgen. Het stuk komt uit een groeve waar louter pleistoceen bot matriaal uit gekomen is, geen holoceen.
Waar baseer je dit op? Hoe groot dacht je dat een rat kon worden?fossilmadman schreef:
[...]ik denk eerder aan een rat[...]
Mark
- fossilmadman
- Contacteer:
Hallo, jij zei boven niks over een vindplaats, daar 90 % van de botten die ik hier heb gezien uit de Noordzee komen, is het misschien niet verwonderlijk dat ik hier aan dacht,
ik zou het op rat houden, als je hokjes inderdaad 1 cm. zijn, is dit toch echt het formaat van een flinke bizonrat,
als het een vindplaats is van mammoeten, zoals je aangaf spreek je waarschijnlijk over iets wat vroeger steppes waren, bevers leven in bossen, ratten leven langs water, echt verschil tussen rat en bever kan je eigenlijk alleen zien aan de voorste snijtanden en het jukbeen, (Henk)
ik zou het op rat houden, als je hokjes inderdaad 1 cm. zijn, is dit toch echt het formaat van een flinke bizonrat,
als het een vindplaats is van mammoeten, zoals je aangaf spreek je waarschijnlijk over iets wat vroeger steppes waren, bevers leven in bossen, ratten leven langs water, echt verschil tussen rat en bever kan je eigenlijk alleen zien aan de voorste snijtanden en het jukbeen, (Henk)
(Henk)
Sinds wanneer leven bevers in bossen? Ik heb even een google gedaan naar de huidige leefomgeving van de bever.fossilmadman schreef:
[...]als het een vindplaats is van mammoeten, zoals je aangaf spreek je waarschijnlijk over iets wat vroeger steppes waren, bevers leven in bossen[...]
http://images.google.nl/images?sourceid ... a=N&tab=wi
Ik stel me de vindplaats voor als een steppe met daarbij een rivier (die er overigens nog stroomt). En hier en daar een pluk bebossing.
Mark
- Fossiel hunter sean
- Contacteer:
- fossilmadman
- Contacteer:
@@Sinds wanneer leven bevers in bossen? Ik heb even een google gedaan naar de huidige leefomgeving van de bever.
--in bossen ja, bevers bouwen graag dammen, je ziet die beesten op de foto`s van je link ook bijna allemaal op een boomstam zitten, , waar bomen staan, grazen geen mammoeten aan het gras
(Henk)
[Bewerkt door fossilmadman op 16-12-2006 om 20:49 NL]
--in bossen ja, bevers bouwen graag dammen, je ziet die beesten op de foto`s van je link ook bijna allemaal op een boomstam zitten, , waar bomen staan, grazen geen mammoeten aan het gras
(Henk)
[Bewerkt door fossilmadman op 16-12-2006 om 20:49 NL]
(Henk)