Kaakfragment +kies

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Kaakfragment +kies

Bericht door Frederik » 19 dec 2006, 19:46

(2 minder zinvolle berichtjes verwijderd, on topic blijven graag! )

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Jim

Bericht door Jim » 20 dec 2006, 20:15

daarom stierven mammoeten ook uit.door smelten van ijs werd de grond nat,moeras (en de toenmalige noordzeevlakte de noordzee.)Ze zakten daar in weg en stierven en ik denk ook dat ze verdronken he.(was de brijne bank niet wat hoger dan de rest van de andere delen van de noordzee?jim

Wie niet zoekt, wie ni vindt!!!

Jan Losser

Bericht door Jan Losser » 21 dec 2006, 09:42

Sorry Jimmeke

Het zit net iets anders.
Mammoeten zijn echt niet gek en zullen dus niet zomaar in modder of water lopen. Een enkele zou misschien weggezakt kunnen zijn maar daardoor zijn ze echt niet uitgestorven.
En wat de bruine bank betreft ze zullen echt niet met ze alleen op een heuveltje hebben gewacht dat het water kwam. Overigens kunnen mammoeten waarschijnlijk net zoals olifanten zwemmen, Ook op andere plaatsen in de noordzee worden veel mammoetresten gevonden
Dat er op de bruine bank veel wordt gevonden
heeft meer te maken met de stroming en misschien dat daar veel wordt gevist.

Het uitsterven van de mammoeten is volgens mij niet aan een oorzaak toe te schrijven, maar eerder een combinatie van oorzaken.
Ik zal je per mail het artikel toesturen waar Hanneke het over had

Zonder verleden geen toekomst

Jim

Bericht door Jim » 21 dec 2006, 09:52

goed.maar het smelten van hettoenmalige landijs of, hoe het ook hete zal er toch wel mee te maken hebben.jim

Wie niet zoekt, wie ni vindt!!!

Jan Losser

Bericht door Jan Losser » 21 dec 2006, 13:24

Klopt het klimaat is zeker een van die oorzaken, en ook een belangrijke

Zonder verleden geen toekomst

Vilmar
Been thanked: 53 times

Bericht door Vilmar » 22 dec 2006, 14:26

Hallo Mark,

Hele leuke vondst. Ziet er inderdaad uit als bever. Ik zou zeggen een deel van de rechter onderkaak met de m2. Het merkwaardige is wel dat na vergelijking met een recente schedel en onderkaken het emailpatroon juist op een kies van de bovenkaak wijst. Ik durf echter niets te zeggen over de variatie die daarin aan te treffen is. Gezien de korte wortel mag je ervan uitgaan dat het een relatief jong dier is, Ik vermoed aan de hand van de foto´s hooguit 3 jaar oud, maar om zeker te zijn zou ik het beter moeten kunnen bekijken. Klopt het dat het worteluiteinde nog niet is dichtgegroeid?

Bevers leven langs allerlei wateren ook buiten het bos. Wel hebben ze doorgaans enige houtige gewassen nodig om te overleven, maar ze eten naast bast en bladeren ook kruiden (zomer) en plantenwortels (winter). Mij dunkt dat je mammoet en bever gerust naast elkaar kunt vinden. Vooral omdat de steppen hier en daar toch wel doorsneden zullen zijn geweest met wateren.

Groet, Vilmar

Vilmar D

Gesloten