Haaientand met 2 verhogingen op de wortel en zijtandjes?
- agaathunter
Antw: Haaientand met 2 verhogingen op de wortel en zijtandjes?
Shame!!!!!!!!
Maar wel iets geleerd, wat ik anders niet geleerd had.
Bedankt voor de les.
Groetjes: Ed
Maar wel iets geleerd, wat ik anders niet geleerd had.
Bedankt voor de les.
Groetjes: Ed
geduld is een goede zaak
Hoi,
Hier wil ik wel iets bij vragen. De tanden van beide soorten zijn moeilijk uit elkaar te houden . In het boekje van strandvondsten Cadzand-Nieuwvliet staat de meeszt voorkomende soort op het strand Striatolamia macrota is maar als ik mijn vondsten bekijk klopt dat helemaal niet,ik ga wel alleen zoeken in de zwarte polder, en ben nog maar 6 keer gaan zoeken ofzo maar dit vind ik toch vreemd. H eeft dit te maken met de lagen ofzo?
Hier wil ik wel iets bij vragen. De tanden van beide soorten zijn moeilijk uit elkaar te houden . In het boekje van strandvondsten Cadzand-Nieuwvliet staat de meeszt voorkomende soort op het strand Striatolamia macrota is maar als ik mijn vondsten bekijk klopt dat helemaal niet,ik ga wel alleen zoeken in de zwarte polder, en ben nog maar 6 keer gaan zoeken ofzo maar dit vind ik toch vreemd. H eeft dit te maken met de lagen ofzo?
- Hieronymus
- Contacteer:
in dat boekje staan wel meer foute dingen (determinatie...)
In de omgeving van Knokke is striatolamia een veel gevonden soort, rond de Zwarte Polder vooral hastalis.
Dit heeft te maken met de lagen waaruit het opgespoten zand komt en met de lagen die in de zee liggen
In de omgeving van Knokke is striatolamia een veel gevonden soort, rond de Zwarte Polder vooral hastalis.
Dit heeft te maken met de lagen waaruit het opgespoten zand komt en met de lagen die in de zee liggen
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
Ik heb nog even een ander vraagje: als dat boekje strandvondsten Cadzand-Nieuwvliet de determinaties niet zo goed in vermeldt staan, is er dan wel een boekje of documentatie te vinden met de juiste determinaties van de verschillende haaientanden?? Met evt. Nederlandse en Latijnse benamingen??
Groeten Ferry
Groeten Ferry
Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
Ik sta altijd open voor een leuke haaientanden ruil.
Ik sta altijd open voor een leuke haaientanden ruil.
- Hieronymus
- Contacteer:
De boekjes van Zwart goud 1 & 2, te vinden in het schelpenwinkeltje in cadzand, op beurzen of in het vvv-kantoor van sluis (voor zover ik weet)
Maar Nederlandse en Latijnse namen is niet altijd even simpel, ook omdat uitgestorven soorten niet snel een Nederlandse naam krijgen. vb: bijna iedereen kent wel een tyrannosaurus, dat is ook nog steeds een latijnse naam zonder Nederlandse vertaling (die wordt in elk geval toch niet gebruikt)
De families waartoe deze uitgestorven soorten behoren hebben meestal wel Nederlandse namen omdat er afstammelingen (die dan een aangepaste Nederlandse/Eengelse/... naam hebben) nog van leven.
vb:
Isurus sp.: Makohaaien
Cetorhinus sp.: reuzenhaaien
Carcharodon : mensenhaai
Carcharias : zandtijgerhaai
Sphyrna : hamerhaaien
Galeocerdo : tijgerhaaien
Scyliorhinus: kathaaien/hondshaaien
Squalus: Doornhaaien
somniosus: groenlandse haai
megachasma: grootbekhaai
...
...
groetjes
Jeroen
Maar Nederlandse en Latijnse namen is niet altijd even simpel, ook omdat uitgestorven soorten niet snel een Nederlandse naam krijgen. vb: bijna iedereen kent wel een tyrannosaurus, dat is ook nog steeds een latijnse naam zonder Nederlandse vertaling (die wordt in elk geval toch niet gebruikt)
De families waartoe deze uitgestorven soorten behoren hebben meestal wel Nederlandse namen omdat er afstammelingen (die dan een aangepaste Nederlandse/Eengelse/... naam hebben) nog van leven.
vb:
Isurus sp.: Makohaaien
Cetorhinus sp.: reuzenhaaien
Carcharodon : mensenhaai
Carcharias : zandtijgerhaai
Sphyrna : hamerhaaien
Galeocerdo : tijgerhaaien
Scyliorhinus: kathaaien/hondshaaien
Squalus: Doornhaaien
somniosus: groenlandse haai
megachasma: grootbekhaai
...
...
groetjes
Jeroen
Rhaetian Lorraine Region
- Henk Jan
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Antw: Antw: Haaientand met 2 verhogingen op de wortel en zijtandjes?
Die boekjes \'Zwart Goud\' munten niet uit in zorgvuldigheid, hoewel je er wel vrij snel iets in kunt opzoeken.
Dit boek is beter:
Dirk Nolf; Haaietanden en Roggetanden uit het Tertiair van België (Brussel 198 kan kopen.
Echter: moeilijk verkrijgbaar.
Zie discussie november 2005.
[Bewerkt door Henk Jan op 28-12-2006 om 09:10 NL]
Dit boek is beter:
Dirk Nolf; Haaietanden en Roggetanden uit het Tertiair van België (Brussel 198 kan kopen.
[Bewerkt door Henk Jan op 28-12-2006 om 09:10 NL]
HJ
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Haaientand met 2 verhogingen op de wortel en zijtandjes?
Het ging megalodonshop om de nederlandse namen, die staan er (volgens mij) redelijk goed bij in het 2de boekje, natuurlijk zijn deze boekjes niet erg professioneel, maar ze zijn leuk om eens in te bladeren.Henk Jan schreef:
Die boekjes \'Zwart Goud\' munten niet uit in zorgvuldigheid, hoewel je er wel vrij snel iets in kunt opzoeken.
Dit boek is beter:
Dat boek van Nolf is een goed naslagwerk al zijn vele namen en families al serieus herzien. Echter niet meer in het Nederlands te verkrijgen, tenzij op een of andere beurs of markt of een veilingsite op internet.
De Franse versie is nog steeds verkrijgbaar bij het KBIN.
Rhaetian Lorraine Region
het boek van Nolf is wel nog verkrijgbaar op CD-ROM in het winkeltje van het KBIN te Brussel,kostprijs ongeveer 10euro dacht ik.
Wally
Wally
boek haaientanden

dit boekje is ook leuk
gaat over de tanden van de nederlandse kust is volgens mij ong wel aan te komen
bij intresse kan ik het navragen
het schattige nijntje vind de mooiste
schatten
schatten