echtheid van een fossiel

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
shimano
echtheid van een fossiel

Bericht door shimano » 04 jan 2007, 08:49

Afbeelding

Hallo, ik heb via het internet een fossiel aangekocht en dit zou een haaietand zijn van in de prehistorische tijd. Deze zit in een stuk graniet. De tand zelf is ongeveer 3 cm groot. Ik ken totaal niets van fossielen en wil kennis op doen aangaande die materie. Ik zou graag willen vernemen hoe men weet of voormelde fossiel echt is en uit welke periode. Dank bij voorbaat.
Shimano, alias Johan

Somniosus
Contacteer:
Antw: echtheid van een fossiel

Bericht door Somniosus » 04 jan 2007, 08:57

Deze fossiele haaientand zal zeker echt zijn, maar om op de rest van je vragen te kunnen antwoorden zal je wel een scherpere foto moeten plaatsen.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 04 jan 2007, 08:57

Hey Johan,

Welkom op het forum. Je foto is niet van de scherpste, maar je hebt geluk want het is een nogal typisch fossiel, inderdaad een haaietand. Naar alle waarschijnlijkheid gaat het om een Otodus obliquus, eoceen van ouderdom, uit het Atlasgebergte van Marocco (mogelijk uit Khourigba)
Op onderstaande link kan je een gebitsreconstructie zien van deze soort, en meer lezen over fossiele haaietanden in het algemeen:
http://www.elasmo.com/frameMe.html?file ... a-alt.html
Normaal gezien is het onmogelijk om vanop een onduidelijke foto zo\'n determinatie te doen, maar omdat deze tand zeer veel in de handel wordt aangeboden en nogal typisch is, denk ik dat deze gok wel te verantwoorden is (maar mogelijk ga ik wat kort door de bocht hier, een duidelijkere foto zou welkom zijn).
Hij zit wel niet in een stuk grantiet. Grantiet is immers een metamorf (edit: sorry, magmatisch) gesteente, waarin normaal gezien geen fossielen te vinden zijn. Ik gok dat het om een soort zandsteen met hoog fosfaatgehalte gaat.

Hij is dus ook echt.

[Bewerkt door Frederik op 04-01-2007 om 08:58 NL]

[Bewerkt door Frederik op 04-01-2007 om 17:11 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 04 jan 2007, 17:06

huhummmm
gelukkig dat je je examen geologie niet opnieuw moet afleggen frederik, ik begrijp dat je je even vertypt hebt :)
graniet is een magmatisch gesteente, een plutonisch of diepte gesteente, dat ontstaat uit het stollen van gesmolten gesteente op grote diepte, een smelt die rijk is aan Si02,
de kleur kan verschillen, maar is typisch licht, grijzig tot rozig,
het bevat de typische mineralen kwarts (grijs), veldspaat (wit en roze) en wat glimmers (muscoviet, biotiet) en oa apatiet etc
dus een geen metamorf gesteente!

mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer: