Parotodus Benedeni of Isurus Retroflexus
Parotodus Benedeni of Isurus Retroflexus

Hallo iedereen,
als ik bij deze tand naar de wortel en de vorm kijk denk ik aan een Benedeni, als ik naar het glazuur kijk denk ik aan een Retroflexus. Tand is ± 4cm.
Wie weet mij de doorslag te geven, of heeft iemand anders er misschien een andere kijk op?
Alvast hartelijk dank
Ferry
Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
Ik sta altijd open voor een leuke haaientanden ruil.
Ik sta altijd open voor een leuke haaientanden ruil.
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: Parotodus Benedeni of Isurus Retroflexus
Geen benedeni, wellicht isurus.
fotootje van de voorkant kan wel helpen (het kan eventueel nog een zwaar uitgevallen hastalis onderkaakstand zijn? of een oxyrynchus?)
fotootje van de voorkant kan wel helpen (het kan eventueel nog een zwaar uitgevallen hastalis onderkaakstand zijn? of een oxyrynchus?)
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com
Hoi Ferry,
Alhoewel een Isurus retroflexus ook een dikke wortel heeft, laat de vorm (met name van boven gezien) eerder zien dat het op een Parotodus Benedeni lijkt. Aan het glazuur/kroon-wortel aansluiting is volgens mij niet te zien dat het een Isurus is.
Good Luck....en bedankt voor je reactie!
Scott
Alhoewel een Isurus retroflexus ook een dikke wortel heeft, laat de vorm (met name van boven gezien) eerder zien dat het op een Parotodus Benedeni lijkt. Aan het glazuur/kroon-wortel aansluiting is volgens mij niet te zien dat het een Isurus is.
Good Luck....en bedankt voor je reactie!
Scott
Scott Merwin
- De DinoDolsjes
- Been thanked: 2 times
Voor een benedeni vind ik de kroon niet gedrongen en krom genoeg.
Graag een foto van de andere (labiale) zijde om te kijken of de voor retroflexus typische overhangende kroon (zie hier http://www.elasmo.com/frameMe.html?file ... s-alt.html figuur 4, rechts).
Vooralsnog denk ik net als Hieronymus aan een compacte onderkaakse C. hastalis / I. xiphodon / I. oxyrhynchus. Maar dan, ik ben geen Cosmopolitodus / Isurus-expert
Cheers,
Paul
[Bewerkt door De DinoDolsjes op 09-01-2007 om 08:56 NL]
Graag een foto van de andere (labiale) zijde om te kijken of de voor retroflexus typische overhangende kroon (zie hier http://www.elasmo.com/frameMe.html?file ... s-alt.html figuur 4, rechts).
Vooralsnog denk ik net als Hieronymus aan een compacte onderkaakse C. hastalis / I. xiphodon / I. oxyrhynchus. Maar dan, ik ben geen Cosmopolitodus / Isurus-expert

Cheers,
Paul
[Bewerkt door De DinoDolsjes op 09-01-2007 om 08:56 NL]
If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser
stronger.........and wiser
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Ik heb er geen verstand van maar dit wordt vast weer een leerzame discussie 

Robert Mensink
- Supergraver
Foto van labiale zijde is zeker nodig. Zie vaag trekken van een retroflexus.
bij isurus retroflexusis de kroon toch niet zo hard gebogen? Ik zeg voorlopig toch Parotodus Benedeni zeggen, maar foto\'s van andere zijden kunnen dit weer helemaal veranderen.
groeten,
g.
groeten,
g.
- Supergraver
Antw: Antw: Parotodus Benedeni of Isurus Retroflexus
mineraal0 schreef:
bij isurus retroflexusis de kroon toch niet zo hard gebogen? Ik zeg voorlopig toch Parotodus Benedeni zeggen, maar foto\'s van andere zijden kunnen dit weer helemaal veranderen.
groeten,
g.
Kroon gebogen?? Waardan

Gr
Martijn
Ik had een tekeningtje gemaakt met paint om dit aan te duiden maar ik krijg het niet geplaatst. Zie 1e foto, dan zie je het.
groeten,
g.
[Bewerkt door mineraal0 op 08-01-2007 om 19:26 NL]
groeten,
g.
[Bewerkt door mineraal0 op 08-01-2007 om 19:26 NL]