Restauratie van een bejaarde; deel 1

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
Ceraurus
Restauratie van een bejaarde; deel 1

Bericht door Ceraurus » 08 jan 2007, 21:11

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit Ogyginus corndensis. Een trilobiet die ik kreeg van het weekend van een nieuwe trilobietenvriend waarmee ik een megadeal gemaakt heb. Ogyginus is een hele gewone trilobiet uit het engelse Ordovicium maar deze joekels kom je niet zo heel vaak meer tegen. Helaas is het een vervelling want beide wangen ontbreken.

Het stuk bestaat uit het negatief (foto 1) en het positief (steenkern) op de tweede foto. Aan de onderkant van het positief zit nog een negatiefafdruk van een hele met wangen (zoek de verschillen ;) )
Het eerste negatief is subliem; scherp, breukloos kun je deze tegel zo in de stoep leggen. Het positief en het tweede negatief zijn echter in meerdere stukken gebroken geweest en slecht in elkaar gezet. Daarom heb ik besloten deze bejaarde te restaureren.

Voordat ik daaraan begin heb ik eerst het hele stuk gereinigd met aceton. Het smeermiddel verborg zelfs de natuurlijke vormen van de trilo, maar de nagellakremover en een hoop wattenstaafjes maakte aan die illusie rap een einde.
Al het trilobieten-oppervlak is schoon maar als je goed kijkt zie je het smeerwerk in de breuken doorlopen.

Voordat ik de aceton geheel laat inweken op het postief om alle lijm en plaster op te lossen heb ik eerst met afbakklei (Fymo) nog even een afdruk gemaakt van de onderkant van tweede negatief (foto 4 en 5).
Just in case.....

Het vervolg volgt!
<:{{{{{>

ps: voor de pro\'s onder ons: check op de foto eens de thorax van de vervelling en vertel me wat je opvalt.

Trilobiti Ceská Republika

Hieronymus
Contacteer:
Antw: Restauratie van een bejaarde; deel 1

Bericht door Hieronymus » 08 jan 2007, 22:38

geen pro maar: een lijn die aan de kop begint en over de thorax verderloopt, geen rechte lijn...breuk in het pantser(dat dan aan de andere kant zat als waar de vervelling openbarstte, waar het pantser dus geplooid is?)

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 08 jan 2007, 22:45

Leuke theorie Jeroen. Inderdaad kan deze breuk ontstaan zijn tijdens de vervelling. Een andere mogelijkheid is dat er iets zwaars op de vervelling terechtkwam en deze \'crack\' veroorzaakte.

Nee, ik bedoel iets anders; ik zeg niets.....

<:{{{\'{>

Jeroen

Bericht door Jeroen » 08 jan 2007, 23:17

nog een gooi:

Aan de linkerkant, begin thorax en op het einde zijn er kleine hapjes weg wat misschien duidt op een knabbelend visje?

andere jeroen.

Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.

-j

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 09 jan 2007, 08:46

Jackpot cryptoloog,

je had ook mijn afwijkende ondertekening van mijn laatste bericht herkend ;) ?

Inderdaad zijn er een paar ribben iets korter dan hoort wat kan duiden op het feit dat \'iets\' een hapje heeft proberen te nemen uit dit oudje.

<:{{{{{>

Jeroen

Bericht door Jeroen » 09 jan 2007, 17:00

Hiii :)

Moet beschaamd toegeven dat ik je ondertekening nu zie en toen meteen alleen naar foto 1 zat te staren op het scherm.

Mooi oudje!

Ik kijk uit naar de volgende foto\'s!
J

Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.

-j

Gesloten