Aandacht gevraagd aan fossielliefhebbers.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Arno
Aandacht gevraagd aan fossielliefhebbers.

Bericht door Arno » 10 jan 2007, 13:58

Afbeelding

Hallo fossielvrienden.

even in het kort: het schijnt dat er mensen zijn die bezwaar maken over de foto,s en reclame die we zouden maken op dit net.Dit heeft absoluut niets met reclame te maken ,maar met info naar de verzamelaar toe. Ook word het beeld geschapen door deze vondsten , dat e.e.a. voor het oprapen ligt. Niets is minder waar. Gemiddeld zoek ik er een 2-3 dagen per week cq een 30 uur.Er zijn dagen en zelfs weken bij dat ik met lege handen naar huis ga.
Dat ik ook vermeldt in welke lagen deze worden gevonden bv Horizont Romontbos,geeft niet expliciet aan over welke groeve ik spreek.Dit is info naar die mensen toe,die ik wel gun om er te zoeken en hopelijk iets moois vinden.

Verder heeft men angst dat er meer toeloop zal komen (hun eigen belang komt dan in het gedrang, ik noem het hebzucht ), mensen die niemand anders dulden op hun favoriete zoekplekken.Zoals jullie allen weten is iedere groeve verboden gebied voor verzamelaars. Dat wij er toch komen door de week of in de week-ends, word tot op heden gedoogd. Dit heeft niets te maken met het aantal mensen die er komen ,maar met de gedragsregels die men in acht dient te nemen.En natuurlijk de tolerantie van de groeve eigenaar. Verder zijn alle regels en informatie m.b.t. de krijtgroeve,s te vinden op het gehele internet en natuurlijk fossielnet.

Mochten er wijzigingen ontstaan voor het kunnen betreden van deze groeve,s ,dan is het aan de beheerder van fossielnet dit kenbaar te maken.

Betreffende persoon die zich hieraan stoord is notabene lid van fossielnet. En uiteindelijk put hijzelf waardevolle informatie hieruit. En dat in zijn voordeel.
Betreffende persoon moet eens die mensen aanspreken die het nodig achten om met hun auto,s tot aan de vindplaatsen te rijden, en dan ook nog zonder helm hun gang gaan onder de wand.

Ook vind ik het genant om een jonge beginnende puber van 14 jaar. Die zijn ziel legt in het zoeken naar fossielen, te confronteren met dergelijke argumenten.
Pak mij als 40 plusser maar aan, als iemand het er niet mee eens is.

Schoon vb is een oude verzamelaar geweest uit mijn dorp vroeger. Deze man heeft unieke vondsten gedaan van het krijttijdperk .En dat alleen maar , omdat hij niemand tolereerde in zijn nabijheid. En zeker niet op de vindplaats nabij zijn woning.
Spijtig genoeg ben ik te laat begonnen met deze hobby ,en was ik net iets te jong geweest. ANDERS!!!!!

Verder zou ik zeggen :Schoenmaker blijf bij je leest.Stel je voor Carboon ,Devoon etc
gelukkig blijven jullie hiervan verschoond.

[Bewerkt door Arno op 10-01-2007 om 13:59 NL]

[Bewerkt door Arno op 10-01-2007 om 14:00 NL]

fossiel-hunter Arno

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Aandacht gevraagd aan fossielliefhebbers.

Bericht door Frederik » 10 jan 2007, 14:13

Arno schreef:
even in het kort: het schijnt dat er mensen zijn die bezwaar maken over de foto,s en reclame die we zouden maken op dit net.
Als iemand bezwaren heeft, richt deze zich best eveneens tot het beheer van de site. Tot nu toe geen mails ontvangen echter :D
Gek genoeg brengen deze wervels steeds veel kwijlende fossielenzoekers met zich mee, terwijl ik hier op het forum met vaste regelmaat spectaculairdere fossielen zie passeren (vb Scorpi onlangs nog, maar dat is zeker niet het enige voorbeeld), die heel wat minder commotie veroorzaken.

Het beeld dat Arno hier door zijn vondsten schetst, is een selectie uit (en dit is een ruwe schatting) 52*3*7 = 672 zoekuren per jaar, dit geeft 1344 zoekuren voor twee jaar. Gewoon even een eenvoudig rekensommetje om aan te geven dat je niet met de hoogste verwachtingen naar deze vindplaatsen moet trekken.
Ten andere, zoek 1300 uur om elke willekeurige vindplaats in België, en je doet unieke vondsten. :D

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Supergraver

Bericht door Supergraver » 10 jan 2007, 14:52

Ik ben wel heel erg benieuwd wie degene is die er zich zo aan stoort. Laat hem lekker postzegels of zo gaan verzamelen.
Hoe dan ook denk ik dat je reeds een interresse moet hebben voor deze hobby voordat je op deze site terecht komt. Gewoon een beetje op het net surfen zet niemand aan tot het zoeken naar fossielen. Ik vind dat er geen twijfel over bestaat dat deze site, vooral informatief gezien, perfect en prima in orde is.
En vind je dat niet, dan moet je niet lopen zeuren maar gewoon opzouten (en postzegels gaan verzamelen ;) )

Gr

Martijn

ziepe
Been thanked: 4 times

Bericht door ziepe » 10 jan 2007, 14:54

Amen to that bro\'.

Z.

ps: @arno: prachtige collectie die al even prachtig is als het delen van je kennis.

The earth has music for those who listen.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 10 jan 2007, 15:26

Het zelfde gaat op voor Sean, die ik in amper een dik jaar tijd van volslagen leek naar toffe zoekpartner en competente krijtkenner heb zien evolueren. ;)

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

pearl
Been thanked: 1 time

Bericht door pearl » 10 jan 2007, 17:05

Fossielen zoeken vergelijk ik wel is met goud zoeken of een lot van de loterij kopen.
Meestal vind je niet van die mooie fossielen die ik hier op de foto\'s voorbij zie komen. Maar al te vaak ga ik na een dag zoeken (moe en gesloopt)naar huis met een krat vol puinhoop waar ik dan toch stiekum van hoop dat er later bij het uizoeken toch nog iets voor de vitrinekast in blijkt te zitten. En om dan nog niet te spreken wat voor een tijd het kost om een en ander te prepareren! (zie ander topic)
Maar het gaat ook om het zoeken zelf vind ik. Het liefst met anderen. Lekker een dag buiten, vaak vies worden, gezellig!
Het topje van geluk is er dan af en toe op dat moment dat je iets moois vind(bv scorpi) en dat is gewoon erg leuk.;)
En ja misschien is het wel zo dat de mooie foto\'s anderen aantrekt om ook te gaan zoeken om iets moois te vinden. Na een paar keer zoeken komt iedereen er toch wel achter dat fossielen niet \"foto-klaar\" in de groeve op je liggen te wachten maar dat deze hobby nu eenmaal veel tijd kost(ook andere topic).:D
gr
pearl

Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)

Moonwalker
Contacteer:

Bericht door Moonwalker » 10 jan 2007, 17:11

Ik denk dat je al heel snel erachterkomt dat fossielen niet \"foto\" klaar in de groeves of op het strand liggen...Maar zoals je zegt een dag in de buitenlucht je hobby uitoefenen is al deel van het plezier.

[Bewerkt door Moonwalker op 10-01-2007 om 17:11 NL]

Plikona

Bericht door Plikona » 10 jan 2007, 21:43

Arno schreef:
Hallo fossielvrienden.

even in het kort: het schijnt dat er mensen zijn die bezwaar maken over de foto,s en reclame die we zouden maken op dit net.Dit heeft absoluut niets met reclame te maken ,maar met info naar de verzamelaar toe. Ook word het beeld geschapen door deze vondsten , dat e.e.a. voor het oprapen ligt. Niets is minder waar. Gemiddeld zoek ik er een 2-3 dagen per week cq een 30 uur.Er zijn dagen en zelfs weken bij dat ik met lege handen naar huis ga.
Dat ik ook vermeldt in welke lagen deze worden gevonden bv Horizont Romontbos,geeft niet expliciet aan over welke groeve ik spreek.Dit is info naar die mensen toe,die ik wel gun om er te zoeken en hopelijk iets moois vinden.

Verder heeft men angst dat er meer toeloop zal komen (hun eigen belang komt dan in het gedrang, ik noem het hebzucht ), mensen die niemand anders dulden op hun favoriete zoekplekken.Zoals jullie allen weten is iedere groeve verboden gebied voor verzamelaars. Dat wij er toch komen door de week of in de week-ends, word tot op heden gedoogd. Dit heeft niets te maken met het aantal mensen die er komen ,maar met de gedragsregels die men in acht dient te nemen.En natuurlijk de tolerantie van de groeve eigenaar. Verder zijn alle regels en informatie m.b.t. de krijtgroeve,s te vinden op het gehele internet en natuurlijk fossielnet.

Mochten er wijzigingen ontstaan voor het kunnen betreden van deze groeve,s ,dan is het aan de beheerder van fossielnet dit kenbaar te maken.

Betreffende persoon die zich hieraan stoord is notabene lid van fossielnet. En uiteindelijk put hijzelf waardevolle informatie hieruit. En dat in zijn voordeel.
Betreffende persoon moet eens die mensen aanspreken die het nodig achten om met hun auto,s tot aan de vindplaatsen te rijden, en dan ook nog zonder helm hun gang gaan onder de wand.

Ook vind ik het genant om een jonge beginnende puber van 14 jaar. Die zijn ziel legt in het zoeken naar fossielen, te confronteren met dergelijke argumenten.
Pak mij als 40 plusser maar aan, als iemand het er niet mee eens is.

Schoon vb is een oude verzamelaar geweest uit mijn dorp vroeger. Deze man heeft unieke vondsten gedaan van het krijttijdperk .En dat alleen maar , omdat hij niemand tolereerde in zijn nabijheid. En zeker niet op de vindplaats nabij zijn woning.
Spijtig genoeg ben ik te laat begonnen met deze hobby ,en was ik net iets te jong geweest. ANDERS!!!!!

Verder zou ik zeggen :Schoenmaker blijf bij je leest.Stel je voor Carboon ,Devoon etc
gelukkig blijven jullie hiervan verschoond.

[Bewerkt door Arno op 10-01-2007 om 13:59 NL]

[Bewerkt door Arno op 10-01-2007 om 14:00 NL]
Ik ben 51jaar en al meer dan dertig jaar bezig met fossielenzoeken. Ik ben geen mailschrijver maar heb hier al meermaals een lans gebroken om de regels (die er gekomen zijn na vele wantoestanden) te doen respekteren. Mijn geovereniging is dit jaar voorzitter van de raad voor aardwetenschappen (RAW/CST). Daar probeert men het geschonden vertrouwen tussen beroeps- en amateurgeologen en -paleontologen terug te herstellen. Daarvoor werd er een gedragscode opgesteld. Het minste wat men kan doen is de toelating van de groeveuitbater vragen en zich aan de plaatselijke geplogenheden aanpassen en opvolgen. Ik heb dus een vergunning voor de groeve waar ik zoek en meld mij aan zoals het hoort.
Waarom is het vertrouwen tussen Pro\'s en Ama\'s zo verstoord? Onder andere door dit voorval wat ik van nabij gevolgd heb. In 2004 werd er door de heer Jef Reynders een Mosa ontdekt in Romontbos. Hij heeft dit gerapporteerd aan het KBIN in Brussel. Na aanpassingswerken door de groeve om de bereikbaarheid van het skelet te verbeteren is het skelet geplunderd door Nederlanders (uit Echt). Toen de Heer Bultinck en Godefroid arriveerden was er niet veel meer op te graven en hebben ze ervan afgezien. Indien dit met Prognathodon saturator (Bér) was gebeurd was Nederland misschien te klein geweest? Aan de opgraving van Bér heb ik weken (eigenlijk maanden) belangeloos, gratis en voor niks meegewerkt. Ook heb ik mijn allereerste samenhangende vondst GRATIS, BELANGELOOS EN VOOR NIKS afgestaan aan het NHMMaastricht.

http://www.oceansofkansas.com/Mosa-Rapid/leiodon.jpg

Ook mijn andere vondsten zullen aan het museum geschonken worden omdat ik vind dat \'wat je vindt , niet mag houden\' , maar tot de gemeenschap behoord. In een museum dus waar iedereen het kan zien en waar het wetenschappelijk bestudeerd kan worden.

Als iemand nu al 3x per week in de groeve zit, wat gaat die dan doen als hij een grotere vondst doet? Er kamperen?

Ook aan uw foto hangt een mooi(???) verhaal. Dit afgietsel is gebaseerd op de \'Bemelse Mosasaurus\' (eigenlijk 2x zo groot dan het afgietsel) De ontdekker had de hele dag gewerkt om het skelet zo gaaf mogelijk uit de grot te krijgen. \'s Morgen kwam hij tot de ontdekking dat de kaken geplunderd waren en zo hebben ze maar één van de vier kaken in het museum. Moet kunnen?

[Bewerkt door Plikona op 10-01-2007 om 21:54 NL]

pearl

Bericht door pearl » 10 jan 2007, 22:35

@Plikona, ik ben het met je eens. En wat gaaf dat je hebt meegewerkt aan de opgraving van Bér!!
gr
pearl

Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)

Isis
Contacteer:

Bericht door Isis » 10 jan 2007, 22:36

Arno, ik begrijp wel wat de e-mailschrijver bedoelt denk ik. Ik vind het absoluut schitterend om te zien wat je vindt! Maar soms lijkt het inderdaad wel of je zoveel mogelijk mensen uitnodigt om te komen zoeken.

Niet gezegd dat je dat bedoelt he? Maar zo lees ik het soms.

Nu is dat op zich heel sociaal en dat siert je, maar het is nu eenmaal zo dat teveel toeloop vaak leidt tot het niet meer toegankelijk zijn van een vindplaats.

Ik vind het dus wel ok als soms iemand even op de rem wil trappen in dit soort zaken.

Niet zo lang geleden waarschuwde een forumlid nog voor de keien uit de spuitmond bij Mill. Nu hoor ik sommige mensen dan al zuchten, want zij trekken dat soort belerende opmerkingen heel slecht. Maar ik vind het goed dat dit toch gebeurt. En ook dat het wordt herhaald. Er komen immers steeds weer nieuwe leden bij op fossnet en die gaan echt niet alle twintig milijoen eerdere berichtjes lezen.

Het is uiteindelijk in ieders belang om de verhoudingen tussen uitbaters van ontsluitingen en zoekers goed te houden (en wat we niet moeten doen weten we allemaal wel, maar soms is het goed om elkaar scherp te houden). Ik weet natuurlijk niet wie jou of Sean heeft ge-emaild of wat er precies in die e-mail stond, maar ik kan me voorstellen dat wat ik hier probeer te betogen ook de strekking van dat verhaal was. Misschien toch niet zo kwaad of egoistisch bedoeld dus!

mvg, Pepijn

[Bewerkt door Isis op 10-01-2007 om 22:37 NL]

GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Gesloten